In een voormalige munitiefabriek in Zaandam was gisteren en vandaag de crème de la crème op het gebied van verpakkingen aanwezig. Met veel boeiende seminars en bekende drukkers als Acket, De Vries en Remmert Dekker.
Uit de lange rij wachtende bezoekers die niet van te voren hun toegangskaartje hadden gescand kon worden afgeleid dat de jaarlijkse Packaging Innovations goed werd bezocht. ‘Dat klopt’, zei Ivo Horn. Hij is project marketeer van deze beurs in Zaandam, gehouden in de panden van een voormalige munitiefabriek aan het Noordzeekanaal. ‘We hebben 30 procent meer inschrijvingen dan vorig jaar.’ Ook het aantal standhouders is gestegen, met zo’n acht procent tot 103 standhouders. Hij verwacht 1500 bezoekers. Packaging Innovations moet marketeers, verpakkers en opdrachtgevers bij elkaar brengen, zegt Horn.
Minder verspilling
Verpakkingstechnoloog dr. Ulphard Thoden van Velzen van de Wageningen Universiteit stond stil bij de vraag hoe innovatieve verpakkingen concreet kunnen helpen om de steeds groeiende hoeveelheid weggegooid voedsel te verminderen. ‘Slimme verpakkingen kunnen daarbij helpen’, zo hield hij zijn gehoor voor. Zoals kleinere verpakkingen in gebieden waar veel eenpersoons huishoudens zijn. ‘Dat geldt voor bijna alle grote steden, maar weer niet voor gebieden met veel kinderen.’ Selectief toepassen is het sleutelwoord. Een ander voorbeeld van minder verspilling was het bevorderen van een langere houdbaarheidsdatum van bijvoorbeeld vlees. ‘Dat kan met de zogenaamde skinverpakking.’ Maar dat heeft weer als nadeel dat het vlees er dan niet fris uitziet, aldus Van Velzen (foto).
Seminars
En zo was er twee dagen lang bijna elk uur wel een seminar, deels in het Engels. Volgens de organisatoren met ‘internationale keynotes’. ‘We hebben onze internationale sprekers zorgvuldig geselecteerd en brengen u dit jaar alleen het allerbeste op het gebied van branding en innovatie. Verhalen van "gewone" mensen die internationale merken opnieuw op de kaart hebben gezet en durven breken met traditie. Voorlopers en experts die u uitdagen om 'outside the box' te denken, inspireren en nieuwe strategische inzichten geven voor uw organisatie. Deze internationale sprekers zijn onderdeel van de op Packaging Innovations toegankelijke "Brand Innovations Conference', naast onze seminars.’
Standhouders
In een persbericht lieten de organisatoren weten wat er zoals te koop was op de beurs met de 103 standhouders, bijvoorbeeld over innovatieve materialen en technieken. ‘Actueel en populair zijn momenteel linerless etiketten. Deze zelfklevende labels zonder rugpapier geven 40% meer etiketten op een rol en minder afval. Aanbieders als Belona, Etiflex en St-Luc labels&packaging kunnen de bezoeker hier alles over vertellen. Een kosten- en tijdbesparende nieuwe techniek is het digitaal stansen zoals u kunt vinden bij Antilope Kartonnage. Met behulp van de 3D printtechniek (foto) zijn vaste stansvormen overbodig en ontstaan legio nieuwe mogelijkheden voor gepersonaliseerde kartonconcepten. In 2015 zullen steeds meer verpakkingen interactief zijn. Het gaat om echt contact maken met de consument. Via de verpakking de digitale snelweg op voor een dialoog en loyalty marketing. Nieuwe technieken en concepten hiervoor kom je zeker tegen op Packaging Innovations o.a. bij de internationale Jokey Groep.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.