Een leuk idee: AH-posters in de Friese taal, maar dan moet je ze wel in Friesland ophangen en niet in Groningen. Printmedianieuws maakt weer een selectie van de persberichten van afgelopen week. Gratis.
Supermarktketen Albert Heijn prijst in een buitenreclamecampagne zijn bezorgservice aan. Dat wordt gedaan in de plaatselijke taal of dialect. De bedoeling was dan ook dat Groningers in het Gronings werden toegesproken, en Friezen in het Fries. Aldus een bericht op Adformatie. Maar per abuis heeft Albert Heijn de clientèle in de binnenstad van Groningen aangesproken in het Fries. Albert Heijn reageerde heel sportief op deze misser in het Gronings: ‘Vraais ien stad, dat kin ja nait. ‘t Spiet ons donders.’
Q. I. Press Controls succesvol in Denemarken
Na Zweedse en Noorse krantendrukkerijen investeert nu ook een Deense krantendrukkerij in het closed-loop kleurregelssysteem van Q.I. Press Controls. Fynske Medier is de eerste drukkerij van Scandinavië die het closed-loop colour control systeem met IDS-3D camera’s aanschaft. Zes IDS-3D en twaalf mRC-3D camera’s zullen worden geplaatst op de drie full- colour torens van hun KBA Colora drukpers.
‘Print Pakt nog niet aan finish’
Brancheorganisatie KVGO is op 1 juli gestart met een campagne om print te promoten, al dan niet in combinatie met digitale middelen. Projectleider Wolfgang Gielissen benadrukt dat er nog veel moet gebeuren. ‘We zijn er nog lang niet, de campagne staat nog in de kinderschoenen. Suggesties en ideeën voor verbeteringen zijn van harte welkom.’ Print Pakt gaat niet over kiezen voor drukwerk of tegen digitaal, maar over de vraag wat de beste, doelmatigste, creatiefste en duurzaamste manier van communiceren is, schrijft Gielissen. ‘We gaan daarbij bijvoorbeeld uit van de kracht van print in mailings, op een reclamebord of een slim ontworpen verpakking. Maar we hebben zeker oog voor de innovatieve inzet van digitale middelen op smartphones en tablets.’
200 jaar rotatiepersen
Volgens de Duitse persfabrikant KBA werd 200 jaar geleden voor het eerst een rotatiepers gebruikt voor het drukken van een krant. De uitvinding van Friedrich Koenig (de K in KBA) drukte op 29 november 1814 The Times in Londen, zie de foto. En dat was 360 jaar na de uitvinding van de handpers door Gutenberg.
DeMedia100: wie is invloedrijk in de media?
In ieder geval geen enkele drukker, zoveel is wel duidelijk. Op 26 november werd deze lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de media bekend. Boven aan de lijst John de Mol en daarna een hele reeks bekende Nederlanders, variërend van Alexander Klöpping, Humberto Tan tot en met Matthijs van Nieuwkerk en enkele uitgevers. Maar geen enkele drukker.
Flexibele dagen bij Heidelberg
De grootste persfabrikant ter wereld is Heidelberg en afgelopen week werd voor het eerst de Linoprint C pers aan de wereld getoond, samen met nog wat andere nieuwtjes. De Linoprint-pers (foto) is een digitale pers, geschikt voor kleine oplages in full colour en met de mogelijkheid van gepersonaliseerd drukwerk. Meer dan 250 bezoekers mochten meekijken in de showroom van Heidelberg.
Kartoflex Arbo Trofee
Kartoflex voert veiligheid op de werkplek hoog in het vaandel en zet de aangesloten bedrijven daarom graag in het zonnetje met de uitreiking van de jaarlijkse Kartoflex Arbo Trofee. Leden kunnen met ingang van volgend jaar voor deze brancheprijs in aanmerking komen. Kartoflex zet zich al jarenlang, samen met de partners in het Verbond P&K, zeer actief in voor veilig en gezond werken in de kartonnage- en flexibele verpakkingsindustrie. Zo is er binnen de vereniging een breed opgezette arbocommissie actief. Met de invoering van de Kartoflex Arbo Trofee wil Kartoflex samen met de leden opnieuw een extra stap zetten.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.