Vorige week deed printmedianieuws verslag van de ledenvergadering van het VKGO, de vereniging van kleine drukkers, met als kop 'dalend aantal leden bij VKGO'. Wie het hele artikel wilde lezen moest abonnee zijn. Een van de (Belgische) leden van het VKGO schreef er een column over. Lees maar wat Bart Lauwaert er over schrijft. Gratis.
Achter deze “muur” bevinden zich ongetwijfeld journalistieke pareltjes, grafische analyses van topkwaliteit, nieuwe rendabiliteits-inzichten, ... Oh u wil dus verder lezen? Tja, even afrekenen @printmediafacts aub en de grot van drukker Alibaba opent zich, het grafische goud komt je tegemoet, het mana is onuitputtelijk ter beschikking, stop de persen hier valt geld te verdienen.
Niet gratis
Ondergetekende (zie foto) kreeg een uitnodiging van Peter Luit voor een bijdrage, neen niet dé financiële bijdrage, maar wel een bijdrage onder de vorm van een artikel. Wat ondergetekende naar alle journalistieke vrijheid invult als een column. Aan serieuze degelijke grafische journalistiek – een artikel dus - heeft @printmediafacts immers geen boodschap want die staan sowieso netjes achter slot en grendel op de website. Een streepje relativerend columnistisch werk, dat ontbreekt nog. Begrijpelijk want dat vinden we gratis en in overvloed in de dagdagelijkse grafische tweets allerhande op het net. En voor iets gratis, daar ga je dus niet voor betalen.
Toob Alers
Wat vooraf ging. Het VKGO, geleid door de onstuitbare Toob Alers (alleszins op Twitter onstuitbaar 🙂 start een twitter-golf over @printmediafacts. De aandacht werd getrokken door 2 regels over het teruglopende ledenaantal van ... ja, die VKGO. En dan wil de voorzitter natuurlijk meer weten ... Maar hij botst op “de muur”. De muur is in deze de betaalmuur, de bijdragemuur, als dusdanig treffend omschreven door tweep @edboogaard. Toob (foto) moet dus betalen om te kunnen lezen dat het ledenaantal verder daalt. En laat dat nu net het probleem zijn. Kijk, als je moet betalen om te lezen dat je ledenaantal stijgt, dat is niet zo’n punt. Dan heb je extra geld in kas en is die uitgave perfect te verantwoorden op de volgende ledenvergadering. Maar zeg nu zelf, je kan toch geen uitgave inboeken onder de hoofding “abonnement vakliteratuur om meer inzicht te krijgen in het dalende aantal leden van de VKGO”. Neen, dat is in besparingstijden onverantwoord.
En dus start TwitterToob een tweet-campagne op zoek naar “de open deur in de betaalmuur”. Maar de deur blijkt onvindbaar, of blijft alleszins gesloten. Niemand van de tweeps blijkt ooit betaald te hebben voor datgene wat zich achter de muur bevindt. Deze Belg, lid van het VKGO (ja, hij maakt dus geen deel uit van dat “dalende ledenaantal”) pikt deze stortvloed aan tweets op en geeft er een Belgische draai aan door een nieuw grafisch verdienmodel te presenteren “naar analogie met”. Het nieuwe model, tot 140 karakters ingekort op twitter, werd als volgt de wereld ingestuurd: “het leveren van een afgeknipt strookje drukwerk – als teaser - om na incassering van de betaling de volledige oplage te leveren”. En Peter Luit, de beheerder van de betaalmuur is blij dat zijn journalistieke werkwijze eindelijk het beoogde resultaat heeft: de grafische industrie wakker schudden, nieuwe inzichten brengen. En dus volgt deze column, op uitnodiging.
'Boeiende artikels'
Het mag gezegd worden, Printmedianieuws (@printmediafacts voor de tweeps) intrigeert. Daar waar al het grafische nieuws gratis te vinden is op @insolventies @failliet @wehebbenevennietstedoen @graficus @edboogaard @Buitendijks @vereniging_vkgo ... brengt @printmediafacts 2 regelige-artikels die boeiender zijn dan de 100 regelige gratis artikels op alle andere sites samen. Onder het motto “bedekte naaktheid is spannender dan volledige naaktheid”. Ook deze Belg botste al eerder op de muur maar wist te weerstaan aan de verleiding om te betalen voor meer, meer oog hebbend voor de bedekte naaktheid dus. En ondergetekende Belg botst in zijn zoektocht naar het belangrijkste wereldnieuws vaker op “de muur”, soms omschreven als De Morgen Plus of als De Standaard Plus, De Volkskrant ja ook Plus, De Telegraaf Premium, De Tijd “u wil verder lezen?” ... En ja achter de muur van De Morgen, waar deze Belg een betalend (u leest het goed!) abonnement op heeft bevinden zich journalistieke pareltjes. Ik kan me dus inbeelden dat achter de muur van Printmedianieuws ...
Ontwikkelingshulp
Ik zou natuurlijk van deze gelegenheid gebruik kunnen maken om te smeken om een gratis toegang, een open deur, het mag zelfs een open mangat zijn. Voor een Belg, een volk in nood, is immers enige ontwikkelingshulp wel op zijn plaats. Om vervolgens, na het verkrijgen van deze onschatbare hulp uit het Noorden, uit deze schatkamer aan grafische achtergrondinformatie een soort “grafileaks” te starten en “mijn” tweeps te bestoken met onuitgegeven grafische kennis. Mij schuilhouden in de ambassade van “Vistaprint”, de behoeder van alles wat gratis is, wordt ongetwijfeld mijn lot. In afwachting van uitlevering aan grafisch Nederland.
Maar dit is mijn voorstel: een éénmalige gratis rondleiding achter de muur, exclusief voor VKGO-leden. En dat zijn er dus niet zoveel meer. Een login die zichzelf vernietigt na het gretig aanklikken van het derde journalistieke pareltje om vervolgens als VKGO-lid wanhopig te storten op Giro 666 om zo een duivelspakt met de behoeders van de kwalitatieve diepgaande grafische journalistiek te sluiten.
Toch geen daling?
Een betere wervingscampagne kan @printmediafacts zich niet inbeelden. Er is weliswaar één maar. Door de nieuwe grafische inzichten die de VKGO-leden verkrijgen achter de muur, stijgt hun rendabiliteit, en dus neemt het ledenaantal weer zienderogen toe onder het motto “grafisch geld moet rollen”. Dit houdt dus een erratum in voor het artikel “dalend aantal leden voor het VKGO” 🙂 Een kleine toekomstige smet op het uitstekende journalistieke werk van Printmedianieuws. Het lijkt me nog net te overleven.
Bart Lauwaert – grafische VKGO-Belg met een hart voor Nederland @bartlauwaert
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.