Omdat het vandaag Sinterkaas is, zet printmedianieuws tot het eind van het jaar de betaalmuur even uit. Maar daarna komt-ie weer terug. ‘Voor goede content moet worden betaald.’
Online nieuws wordt meer en meer achter een betaalmuur geplaatst. Het is een niet te keren ontwikkeling en ons inziens ook een terechte beweging die uitgevers wel moeten maken om het rendement op online inspanningen te krijgen. Al die betaalmuren resulteren in nogal wat discussies. Ook bij diverse mediagerelateerde brancheorganisaties lijkt niet iedereen de logica van 'betalen voor content' meteen te omarmen.
In print is het echter niet anders. Als je als bezoeker van een krantenkiosk de krant wil lezen, krijg je de gelegenheid om op de voorpagina een paar koppen te bekijken. Pak je eenmaal de krant, dan is betalen doorgaans de volgende fase in het te doorlopen traject. Je moet het wel heel bont maken om voor de kiosk de krant uitgebreid te gaan staan lezen en deze dan weer terug te plaatsen in het krantenrek. Met boeken en tijdschriften is het niet anders, uiteindelijk is betalen de bedoeling van de uitgever en de uiteindelijke verkoper. De grafische branche verdient ook haar geld binnen deze keten en vindt betalen voor print niet meer dan logisch.
Online
Onderscheid maken in print en online kan maar ten dele. De verschillen in kosten zijn vooral terug te vinden in het bedrukken van papier en het vervoer naar verkooppunten. Alles wat daaraan vooraf gaat komt - min of meer - overeen. Je ziet echter dat brancheorganisaties in de verschillende deelsegmenten verschillend reageren. De uitgevers van het NUV omarmen vooral de verkoop van relevante content en kijkt daarbij inmiddels veel minder naar specifieke kanalen. Het KVGO heeft - en dat is vanuit haar historische perpectief ook logisch - veel meer een op print gerichte visie, en online behoort niet tot de onderwerpen, waarbinnen zij een kernvisie heeft ontwikkeld.
Sinterklaas
Wij zeggen: laat het aan de lezers zelf over of zij een artikel door middel van een abonnement al dan niet willen lezen. Dus het vermelden van linkjes met daarachter een artikel via een betaalmuur is helemaal niet raar. Toch is het ook begrijpelijk dat er behoefte is om achter de betaalmuur te kijken alvorens men er overheen wil klimmen. De muur moet af en toe een 'open deur' hebben. Betaalmodellen voor online content zijn nog volop in ontwikkeling. Dus experimenteert ook printmedianieuws volop. Ons cadeau voor de maand december - vanaf vandaag - is dan ook gratis toegang tot alle artikelen die deze maand worden gepublicerd, met daar bovenop een korting van 20 euro op een aantrekkelijk abonnement, nu voor maar 70 euro ex. BTW voor het hele jaar 2015. Voor dat geld wilt u relevante achtergronden bij het nieuws over de wereld van de gedrukte media toch niet missen?
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.