‘Agfa wil zichzelf opnieuw uitvinden met inkt’, stond in het Financieele Dagblad. En persfabrikant Heidelberg wil drukkers helpen beter te gaan produceren (‘Performance Plus’). Twee voorbeelden van innovatie bij de toeleveranciers van de grafische industrie.
Eerst Heidelberg. De grootste persleverancier ter wereld is zich al een paar jaar aan het herschikken om voorbereid te zijn op de nieuwe wereld. Met een ingrijpende reorganisatie gaat het daarbij om enkele kernbegrippen: naast grote vellenpersen steeds meer digitaal, geen nabewerking en meer omzet halen bij verpakkingsdrukkers. En nu met een nieuwe dienstverlening: consulting en advies. De persenbouwer is er van overtuigd dat het de winstgevendheid van veel drukkerijen ‘aanzienlijk kan verbeteren’. Met een programma onder de naam ‘Performance Plus’. ‘Analyses bij pilot-bedrijven hebben aangetoond dat veel drukkerijen hun efficiency met wel 40 procent kunnen verbeteren.‘
OEE
Deze afkorting staat voor Overall Equipment Effectiveness (OEE) en wordt gebruikt om de hele keten door te lichten, vanaf de klant tot en met het eindproduct. Dat gaat zo: eerst komen er een paar specialisten van Heidelberg om een bedrijf door te lichten om te kijken wat de zwakke punten zijn (SWOT). Op basis daarvan wordt vastgesteld welke verbeteringen mogelijk zijn (met duidelijke doelstellingen) en bij het implementeren (uitvoeren) van de verbeteringen blijft Heidelberg het management begeleiden. Op deze manier is het mogelijk te besparen op personeel, processen, apparatuur en verbruiksartikelen, zegt Heidelberg. Bij een pilotbedrijf in de USA wist Heidelberg met deze aanpak grote successen te boeken: de efficiency verbeterde met 40 procent, en wist daarmee het aantal productieve uren met 1000 uur te laten toenemen. Met een uurprijs van $250 per pers werd aldus 250.000 dollar bespaard in 12 maanden.
Remote Monitoring
Los van de nieuwe adviespraktijk is ook nieuw het op afstand monitoren van grafische bedrijven, ‘remote monitoring’. Dit systeem van het op afstand bekijken van het productieproces werd op de drupa 2012 geintroduceerd en wordt inmiddels als pilot toegepast bij 20 verschillende bedrijven in de USA en Duitsland. Met deze aanpak wordt de productiviteit van de drukpersen verbeterd met drie tot vijf procent, zegt Heidelberg. Wie beide nieuwe vormen van advies van Heidelberg toepast, kan dus tot 40 procent beter gaan functioneren. ‘Performance Plus’.
Nieuwe inkt Agfa maakt drukken labels overbodig
Een bijzondere vinding, zo noemde Het Financieele Dagblad de nieuwe inkt van het Belgische bedrijf. Met deze inkt is het niet meer nodig om apart wikkels en labels te drukken, zo hoopt Agfa. Het artikel gaat als volgt verder.
De Belgische multinational Agfa-Gevaert, vooral bekend van de ouderwetse fotorolletjes, heeft een inkt ontwikkeld waarmee PET-flessen en boterkuipjes kunnen worden bedrukt. Het chemiebedrijf, dat ook een vestiging heeft in Rijswijk, wil zo de wikkels en labels in de drank- en voedselverpakkingsindustrie overbodig maken. Het gaat om een zogeheten 'low migration'-inkt die minder vloeibaar is dan andere inkten en daardoor niet kan uitlopen. De inkt is niet alleen geschikt voor flessen en potten, maar kan ook gebruikt worden voor de verpakking van steriel materiaal in de farmaceutische industrie. Als de nieuwe inkt aanslaat, wordt er de komende twee jaar extra geïnvesteerd in extra productiecapaciteit, waarschijnlijk in de fabriek in Mortsel.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.