Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag zijn de dagbladuitgevers aan de beurt. ‘Zelf drukken geen kerntaak meer.’
De uitspraak is van Gert-Jan Van der Snoek (foto), de nieuwe topman van dagbladuitgever Telegraaf Media Groep (TMG). In een gesprek met NRC Handelsblad gaf hij vorige week een toelichting op zijn stelling dat zelf drukken geen kerntaak meer is. ‘Ik was deze week tot vier uur ’s nachts in de drukkerij om de plannen toe te lichten. De drukkers maken zich zorgen. Over hun baan, hun hypotheek. Dat begrijp ik allemaal. Maar als ik mijn laatste euro zou inzetten, is dat niet bij druk of distributie. NRC Media en het Financieele Dagblad, die ieder geen eigen drukkerij hebben, laten zien dat je niet meer alles in één hand hoeft te hebben.’ Dagbladuitgevers onderzoeken al vele jaren de mogelijkheden om samen te drukken, net zoals dat al gebeurt met de distributie van alle kranten. De hamvraag is natuurlijk: hoe gaat die samenwerking er dan uitzien? En met wie?
Samenwerken
De vier grote dagbladuitgevers TMG, Persgroep, Wegener en NDC werken al samen op het gebied van de distributie in heel Nederland: zo worden bijvoorbeeld in Friesland alle landelijke dagbladen (AD, Trouw, Volkskrant, Telegraaf) bezorgd door de bezorger van de Leeuwarder Courant (NDC). Deze uitgevers hebben elk ook een of meer krantendrukkerijen. Nu rijden er nog grote vrachtwagens van Amsterdam naar Leeuwarden met al die landelijke kranten, maar kunnen die niet beter (deels) in Leeuwarden worden gedrukt, waar ook de Leeuwarder Courant wordt gedrukt? Dan is een deel van dat dure transport ook niet meer nodig. En mogelijk kan er ook worden bespaard op de drukkosten, dat zou nog mooier zijn, denken de uitgevers. De komende overname van Wegener door de Persgroep, in combinatie met de aankondiging van TMG, biedt mogelijkheden tot verregaande samenwerking tussen deze dagbladuitgevers op het vlak van het drukken. Daar horen we binnenkort zeker meer over van Rudy Bertels (foto), de Belgische baas van Persgroep Printing. De bezorgdheid van de drukkers van De Telegraaf over hun toekomst is derhalve niet zonder reden.
Janssen/Pers Rotatiedruk
Het afstoten van het drukken door dagbladuitgevers geeft andere (zelfstandige) krantendrukkers de kans om een graantje mee te pikken. Afgelopen jaar is al een eerste stap gezet bij het ontkoppelen van dagbladuitgever en drukker: bij de overname van dagbladuitgever MGL door het Belgische Concentra is afgesproken dat de drukkerij van MGL zal worden gesloten en dat een flink deel van de oplage van Dagblad De Limburger zal worden gedrukt bij Janssen/Pers Rotatie, de zelfstandige krantendrukkerij van Joep de Jong (foto). Bij het bedrijf uit Gennep wordt nu ook al het Nederlands Dagblad gedrukt, naast een hele reeks huis aan huisbladen.
Rodi Rotatiedruk
Een andere grote en zelfstandige krantendrukker is Rodi Rotatiedruk in Diemen. Afgelopen jaar werden de beide krantenpersen van Rodi samengevoegd in Diemen, in het pand van het voormalige Dijkman Offset. Op de waterloze KBA Cortina-persen wordt op dit moment het Financieele Dagblad gedrukt, maar er is voldoende ruimte in de nacht voor een of meer andere dagbladen, naast de vele andere uitgaven, vertelde directeur Dick Ranzijn (op de foto met zijn vader) enkele maanden geleden. Rodi Rotatiedruk heeft als groot voordeel dat het dicht bij Amsterdam ligt, en dus kunnen de daar gedrukte kranten eenvoudig meeliften met de landelijke distributie van alle dagbladen die in Amsterdam worden gedrukt.
BDU Print
De drukkerij in Barneveld is drukker van haar eigen krant (De Barneveldse Krant), maar ook van het Reformatorisch Dagblad. Het beschikt onder meer over een moderne KBA-pers, uitermate geschikt voor het drukken van het tabloidformaat. Bekende andere krantendrukorders zijn de zaterdag-bijlage van NRC Handelsblad (LUX) en de weekend editie van nrc.next. ‘Dat kan allemaal op deze moderne pers’, zei commercieel directeur Martin van Ee (foto) enkele maanden geleden. De persen van BDU Print zijn dus zonder meer geschikt om een deel van de oplage van een van de grote dagbladuitgevers te gaan drukken.
‘Prime time’
Wie als dagbladuitgever geen geld meer wil stoppen in de eigen drukcapaciteit (quote Van der Snoek), kan in Nederland dus bij een aantal partijen terecht om een deel van de drukproductie onder te brengen. Niet alleen door over en weer bij andere dagbladuitgevers te gaan drukken, maar ook door te gaan drukken bij enkele onafhankelijke krantendrukkers. Tijdens ‘prime time’ is daar nog ruimte genoeg. Voor TMG is de toekomst al duidelijk: drukken is geen kernactiviteit meer. Dat bleek ook uit de opmerking van Van der Snoek over zijn eigen gratis krant Metro. ‘We geven geen gratis krant uit om alleen de drukkerij aan het werk te houden.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.