KVGO maakt zich grote zorgen over de nieuwe WW en luidt de noodklok, eerst in een brief aan VNO/NCW en afgelopen week ook in het FD. Een selectie uit de persberichten van afgelopen week.
Persenbouwer DG (Drent Goebel) wil naar de beurs
DG press is in 2009 ontstaan na het faillissement van Drent Goebel, een bouwer van offset-drukpersen. Inmiddels heeft het bedrijf 63 man in dienst. De verwachte omzet voor dit jaar is 6 miljoen euro, voor volgend jaar wordt een omzet van 13 miljoen verwacht. Dat dankt het bedrijf mede aan de verkoop van twee beta-versies van de Thallo-drukpers (foto). DG press verzorgt onderhoud, reparatie, verkoop en levering van gerenoveerde drukpersen aan drukkers over de wereld. Voor het verder ontwikkelen van de Thallo-pers heeft DG 1 miljoen euro extra nodig. Die wil het Gelderse bedrijf binnenhalen door een beursgang. Aldus De Telegraaf.
KVGO luidt noodklok
Afgelopen week stond er een artikel in het Financieele Dagblad over de onbetaalbaarheid van de nieuwe WW-wet voor het bedrijfsleven. Aan het woord was Richard van den Berg, directeur HR bij Roto Smeets Group, maar ook de onderhandelaar van het KVGO voor de Grafimedia cao. 'Straks moeten we ontslagen werknemers een wettelijk verplichte exit premie geven, náást de kosten die we al maken voor het mobiliteitscentrum C3. Dat kan onze bedrijfstak niet dragen', zei Van den Berg (foto). Eind oktober schreef voorzitter Verweij daar ook al over, in een brief aan VNO/NCW. ‘Wij concluderen dat met de transitievergoeding en de verlenging van de WW een onacceptabel hoge rekening bij het bedrijfsleven wordt neergelegd. Zo hoog zelfs dat wij vrezen dat dit het einde zal betekenen van veel bedrijven, niet alleen in de grafimediabedrijfstak.’
Ex-Compres journalisten gaan internationaal
The Dutch internet publication Creative Communication News Network – Blokboek.com has been quite successful from its inception by delivering industry news to a mostly Dutch audience of communication professionals. Upon request of industry peers, the makers have now decided to make the content available in English. This will allow the publishing site to also serve an international audience. The e-zine was founded in 2012 by a collective of Dutch journalists. The graphic collective makers of Blokboek.com include Arthur Lubbers, Jolanda van Drie, Rob van den Braak and Marco den Engelsman (afkomstig van vakblad Compres, dat failliet ging in 2013).
Drupa 2016 flink op stoom
Meer dan 80 procent van het beursoppervlak van de Drupa 2016 is al verkocht. Daaronder een flink aantal van de ‘usual suspects’, zoals Heidelberg, KBA, Kodak en HP, maar ook bijvoorbeeld Konica Minolta. Wie groots gaat uitpakken is Landa, die met zijn Landa Nanographic Printing een twee keer zo grote stand gaat bouwen als op de vorige Drupa. De Drupa-organisatie verwacht wel een duidelijke verschuiving van traditioneel drukken naar veel meer digitaal. En meer aandacht voor verpakkingen, een van de weinig groeisectoren in deze tak van sport. Drupa 2016: ‘Touch the future’.
De drukker van de toekomst
Op de site van het KVGO werd stilgestaan bij een onderzoek naar ‘de rol van de mens in de grafische bedrijfstak’. En wat blijkt? ‘De rol van de mens in de grafimediasector blijft ook in de toekomst net zo waardevol als vandaag de dag. Maar bestaande vaardigheden verdwijnen omdat de huidige werknemers ouder worden terwijl de grafische industrie weinig aantrekkingskracht op jongeren lijkt uit te oefenen.’ Dat staat in het rapport ‘Toekomstige vaardigheden in de grafimedia sector, identificeren en promoten van beste praktijken in Europa’, dat de weerslag vormt van een project van Intergraf en Uni Europa Graphical. Het project werd medegefinancierd door de Europese Commissie en is in oktober afgesloten met een conferentie in Berlijn.
Weer een digitale pers voor Van Assema
Printmedianieuws ontvangt per week tal van persberichten van vooral toeleveranciers, als deze weer wat hebben verkocht. Dit keer was het Canon, die een imagePRESS C800 heeft verkocht aan Van Assema Grafimedia in Heemstede. DGA Rob Gulinck s blij met de nieuwe pers. ‘Ons bedrijf wil haar positie in de grafimediamarkt versterken en zich positioneren als een totaalleverancier van grafimedia-uitingen. Om verdere groei mogelijk te maken, hebben we de imagePRESS C800 van Canon geïnstalleerd. Dit stelt ons in staat om nog efficiënter te produceren en onze groeidoelstellingen te realiseren.’ Van Assema Grafimedia is een groeiend bedrijf met een sterke focus op innovatie. Drie jaar geleden verlegde het bedrijf het blikveld naar het bieden van meer toegevoegde waarde met behulp van grafimedia- en communicatiediensten. Op de foto Rob Gulinck, directeur/eigenaar Van Assema, Sandra Vos, Accountmanager Canon Nederland, Frido Geraards, Prepressmedewerker Van Assema.
Grafische conjunctuur in Duitsland in de plus
Elke maand steekt het Duitse KVGO een thermometer in de grafische bedrijvigheid van onze oosterburen, en in november bleek het beeld verwarrend. Over de maand november was men positief, maar de toekomst wordt somber ingezien. Kijk maar naar de grafiek.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.