Dat zegt Oscar Jager, directeur en medeaandeelhouder van Veldhuis Media. ‘En drukwerk is niet oubollig. ‘ Wat zegt Jager nog meer over de grafische bedrijfstak en het succesvol leiden van een grafische onderneming?
Afgelopen najaar werden de grafische activiteiten van Koninklijke Van Gorcum uit Assen overgenomen door Veldhuis Media uit Raalte. Zonder een doorstart of een faillissement, zo kan het dus ook binnen de grafische bedrijfstak. De uitgever/drukker uit Assen stoot haar grafische activiteiten af en gaat als uitgeverij verder. Door de overname van Van Gorcum is het bedrijf uit Raalte in één klap flink gegroeid: in omzet naar 14 miljoen euro en van 50 naar 75 medewerkers, en ook nog winstgevend. Dat zijn goede berichten. Enkele weken geleden vertelde directeur en medeaandeelhouder Oscar Jager (rechts op de foto met mede-directeur De Lange) over zijn bedrijf, waarbij ‘groei’ het belangrijkste onderwerp was. ‘Je moet groeien om te overleven’, zei hij. In dit artikel een aantal belangwekkende opvattingen van Jager over de grafische bedrijfstak en hoe je een bedrijf moet leiden.
Oscar Jager
In loondienst heeft Jager bij een hele reeks bedrijven gewerkt, en altijd in een rol als (bedrijfs)leider van de drukkerij. Bedrijven als Krips, Tulp, Wöhrmann en dergelijke, en tenslotte kwam hij in 2001 bij Veldhuis terecht, nog in loondienst. En sinds 2002 als mede-eigenaar, en met een aantal duidelijke opvattingen over hoe je een grafisch bedrijf moet leiden en met een mening over de Nederlandse grafische markt. ‘De grafische sector heeft een slecht imago. En dat is helemaal niet nodig.’ Hij verwijst daarbij bijvoorbeeld naar het imago van het gebruik van papier, dat slecht zou zijn voor het milieu. ‘Dat klopt helemaal niet. Papier is juist goed voor het milieu. Immers, papier is 100 procent te recyclen. Zonder papierindustrie zou een derde van de bossen wegvallen.’ Door dat slechte imago denken jongeren dat drukwerk niet meer van deze tijd is. ‘Drukwerk is niet oubollig.’ Jager maakt zich ook druk over het vele drukwerk dat over de grens verdwijnt, naar België en Duitsland. ‘Andersom gebeurt dat niet en dat komt vooral omdat de kostenstructuur van veel drukkers in ons land nog te hoog is.’ Kortom, eigen schuld, dikke bult.
Strategie
Naast de noodzaak om te groeien en een voorkeur voor klanten die van drukwerk afhankelijk zijn, heeft Veldhuis ook een strak beleid over het inrichten van de productie. ‘We maken geen drukwerk, we maken producten, in de vorm van full colour katernen, die later worden samengevoegd tot onder meer tijdschriften en boeken.’ Met daarnaast een ver doorgevoerde automatisering, waarbij de drie vellenpersen in het formaat 70/100 precies gelijk zijn aan elkaar, zodat er gemakkelijk kan worden gepland en geproduceerd. Maar ook het personeel moet aan een aantal voorwaarden voldoen, zegt Jager. ‘We hebben een platte organisatie, en we leggen de verantwoordelijkheid laag in de organisatie.’ Dat houdt onder meer in dat een drukker ’s nachts zelf besluiten kan nemen. ‘Hij hoeft niet te bellen, hij is goed opgeleid bij het GOC en wordt goed betaald.’
KVGO
Jager is met zijn bedrijf ook lid van de Ledenraad, nu al een jaar of drie. ‘Ik dacht, wie alleen vanaf de zijlijn wat roept, mag niet meepraten.’ Maar erg actief is hij niet in het KVGO. ‘Ik heb het gewoon te druk.’ Maar hij kan zich af en toe wel ergeren aan sommige strategisch geregisseerde ‘doorstarts’. ‘Dat hoort gewoon niet’, zegt hij. ‘En het kan in veel gevallen ook anders.’ Daarom is hij er toch wel een beetje trost op dat de overname van Drukkerij Van Gorcum afgelopen najaar op een nette manier is gegaan. Net zoals in 1994 de splitsing van Veldhuis, toen uitgever en drukker uit elkaar gingen. En zo’n overname smaakt naar meer, zegt hij. ‘Want we moeten blijven groeien om te kunnen overleven.’ Maar naast overleven is plezier in het werk even belangrijk. ‘Vooral de combinatie geeft voldoening: continuïteit én plezier.’
Internet portals
Binnen de bedrijfstak wordt nog wel eens neergekeken op wat is gaan heten ‘internetdrukkers’. ‘Dat woord klopt gewoon niet’, zegt Jager. ‘Voor ons zijn het gewoon goede klanten. Immers, het zijn voor ons opdrachtgevers, die bij ons willen drukken.’ Hij gebruikt dan ook liever het woord internet portals en dat is voor Veldhuis een belangrijke categorie klanten. ‘Mede door onze eigen postverzending kunnen we dit soort klanten goed bedienen.’ Een van zijn grotere klanten is drukwerkdeal.nl, waarvan Veldhuis een preferred supplier is. En het ook deze ontwikkeling van internet portals, die Jager de overtuiging geven dat drukwerk blijft bestaan. Bij een rondleiding door het bedrijf is goed te zien dat er onderscheid wordt gemaakt in de binderijhal tussen de omzet van internet portals en van de andere klanten. ‘Rechts de commerciële omzet en links de productie van internetportals, dicht bij de postverzending.’ Zo op het oog in een verdeling van 20/80, maar daar geeft Jager geen antwoord op.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.