De Telegraaf Media Groep (TMG) concentreert zich op de kerntaken en zoekt samenwerking met andere partijen voor de overige activiteiten, waaronder het drukken van kranten. Dit jaar maakt TMG verlies.
Topman Geert-Jan van der Snoek (foto) van TMG wil dat het bedrijf zich focust op het ‘kernbedrijf en de hoofdmerken’. De hoofdmerken zijn naast De Telegraaf een hele reeks andere merken (zoals gratis krant Metro, de regionale dagbladen en Radio Veronica), maar zeker is dat de beide krantendrukkerijen daar niet toe behoren. Voor alle niet-kernactiviteiten ‘worden scenario’s ontwikkeld, waarbij samenwerking met andere partijen tot de mogelijkheden behoort’. De nieuwe strategie van TMG is het gevolg van de eerste analyse van de nieuwe topman. ‘Uit de belangrijkste bevindingen blijkt dat de resultaten bij veel onderdelen van TMG teleurstellend zijn. De kernactiviteiten van TMG zijn nog steeds winstgevend. Het aantal unieke bezoekers van de digitale exponenten van de hoofdmerken neemt snel toe. De onderneming slaagt er echter niet goed in deze groeiende belangstelling commercieel te benutten. Vrijwel alle andere digitale initiatieven van de afgelopen jaren, inclusief de acquisities in dat domein, zijn marginaal succesvol of zelfs verliesgevend.’
Drukkerijen
Het plan om de krantendrukkerijen van TMG meer te laten samenwerken met derden is geen nieuw idee. Er wordt al vele jaren op gestudeerd. Wel nieuw is dat het nu tot officieel beleid wordt verklaard. En de timing is ook opvallend. Immers, op dit moment studeert De Persgroep op de toekomstige productiecapaciteit voor alle dagbladen na de overname van dagbladuitgever Wegener. Opgeteld heeft de combinatie Persgroep/Wegener straks vier krantendrukkerijen in Amsterdam, Den Haag, Apeldoorn en Best. TMG heeft twee grote krantendrukkerijen in Amsterdam (foto) en Alkmaar. Er is al een intensieve samenwerking tussen deze uitgevers op het gebied van de distributie, dus waarom ook niet de stap zetten naar meer samenwerking op het gebied van drukken. Een van de mogelijke scenario’s is dat een deel van de oplage van de Telegraaf wordt gedrukt bij de NDC in Leeuwarden en in Best, waardoor capaciteit vrijkomt in Amsterdam. In dat ‘productiegat’ kunnen dan de regionale dagbladen van TMG worden gedrukt, waardoor de drukkerij in Alkmaar kan worden gesloten. Maar er zijn meer opties. Wordt vervolgd.
Nieuwe directeur
Door het vertrek van Ferdy Demmers (foto) naar de regionale dagbladen van TMG moest er nieuwe directeur voor de drukkerijen worden gezocht en die is gevonden. Ernst Schot wordt per 1 februari 2015 directeur van het Facilitair Bedrijf van Telegraaf Media Groep (TMG). Hieronder vallen de drukkerijen, distributie, ketenregie en het Shared Service Center. Schot volgt Ferdy Demmers op, wie 1 november werd benoemd tot directeur van Holland Media Combinatie. Momenteel is Schot Business Unit Manager van Flextronics Global Services and Software (FGSS) en eerder was hij onder andere algemeen directeur van Intermodal Solutions Veendam
Verliesgevend 2014
TMG rekent dit jaar op een verlies, schrijft topman Van der Snoek. ‘De Raad van Bestuur verwacht het boekjaar 2014 af te sluiten met een negatief resultaat. Over de hele linie vallen omzetten en resultaten tegen vanwege aanhoudend dalende oplage- en advertentie-inkomsten. De conversie van print naar digitaal levert minder op dan eerder begroot. Bovendien moet de onderneming afschrijven op vaste activa, voornamelijk bij Sky Radio Group. Het boekjaar 2015 wordt een jaar van transitie.’ Wat dat precies inhoudt is nog niet duidelijk, maar zeker is dat er nog een reeks reorganisaties gaat volgen bij TMG. ‘Aanpassingen in de organisatie zullen leiden tot een afgeslankt, flexibeler en sterker kernbedrijf. De Raad van Bestuur verwacht vanaf begin 2015 met regelmaat stappen tot aanpassing van de organisatie bekend te maken die moeten leiden tot duurzaam rendement op alle bedrijfsactiviteiten.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.