Drukkerij Hub. Tonnaer is niet alleen een drukker, maar heeft ook een grote prepress afdeling voor het produceren van advertenties. ‘Daarom noemen ze ons ook wel ‘klein India’’, zegt directeur Dijkstra.
Vanaf 1 januari 2015 heet het bedrijf van de gebroeders Dijkstra géén Drukkerij Hub. Tonnaer meer. ‘Eigenlijk zijn we twee bedrijven in één organisatie’, vertelt Marc Dijkstra (links op de foto), die samen met zijn broer Stan de vierde generatie vormt van de drukkerij uit Kelpen-Oler, dicht bij Roermond. Dat ‘andere’ bedrijf heet Pre Press Kelpen en is gespecialiseerd in het opmaken en produceren van advertenties voor dagbladen en huis aan huisbladen. Dat deel van het bedrijf groeit als kool, zo blijkt. ‘Daar hebben we in 2009 nog een prijs voor gekregen van het Financieele Dagblad, de FD Gazelleprijs.’ Maar Dijkstra wil af van het werken met twee verschillende merken, en noemt zijn bedrijf vanaf 1 januari 2015 ‘tonnaer’, met als toevoeging (pay off) ‘meer dan drukkers’.
Advertenties
Sinds jaar en dag maakt Tonnaer alle advertenties voor het huis aan huisblad De Trompetter, een uitgave van A&C Media, en inmiddels onderdeel van de Belgische uitgever Concentra. ‘Feitelijk zijn we een loonzetter.’ Tonnaer maakt de deeladvertenties en produceert uiteindelijk hele pagina’s die aan de drukkerij worden doorgezonden. Inmiddels werken er zo’n 24 personen (fte’s) in dit deel van het bedrijf. ‘We zijn open van zeven tot zeven, soms wel zeven dagen in de week.’ Een aantal jaren geleden zijn enkele dagbladuitgevers gestopt met het zelf maken de zetadvertenties en vaak werd dat werk uitbesteed aan bedrijven in India. Toen Dijkstra hoorde dat Dagblad De Limburger dat ook deed, is hij naar de directie gestapt en heeft een deal gemaakt. ‘Wij doen het per advertentie tegen een iets hogere prijs dan in India, maar met veel minder tussenschakels en nauwelijks communicatieproblemen, waardoor het uiteindelijk goedkoper is voor de MGL.’ Dijkstra heeft het proces verregaand geautomatiseerd, waardoor hij in feite optreedt als back office van de uitgever, met rechtstreeks contact met de klant van de uitgever.
Cross mediaal
Door de overname van MGL door de Belgische uitgever Concentra/Mediahuis kwam hij ook in contact met deze krantenuitgever. Sinds de zomer van 2014 maakt Tonnaer ook de advertenties voor alle uitgaven van deze Belgische uitgever, waaronder Het Belang van Limburg en een groot aantal huis aan huisbladen. En niet zo lang geleden werd hij ook door dagbladuitgever NDC Media in Leeuwarden ingeschakeld, zodat hij nu vier grote klanten heeft: De Trompetter, MGL, NDC en Concentra. Mede door zijn kennis rond de ver doorgevoerde automatisering is Dijkstra begonnen met een nieuwe dienstverlening, bijvoorbeeld aan makelaars. ‘De tool voor makelaars is opgezet om vanuit een template in eerste instantie hun advertenties zelf op te maken, om daarna uit te rollen naar drukgerelateerde producten zoals posters, banners en dergelijke’, zegt Dijkstra. ‘Op die manier hoop ik dat de prepress en de drukkerij een betere onderlinge samenhang hebben.’ Je zou het ook cross mediaal kunnen noemen. ‘Zo beschikken we inmiddels ook over sign-apparatuur waarmee we de auto van de makelaar kunnen voorzien van zijn naam.’
Drukkerij
Met ongeveer 16 personen (fte’s) is de drukkerij relatief klein, maar het herbergt wel bijna alle functies die bij een drukkerij horen. Variërend van een twee Komori vellenpersen (50/70-formaat, in twee ploegen) tot en met een flinke full colour printer van Canon, alsmede een volledige nabewerking, inclusief postverzending. En enkele speciale machines, zoals de reeds genoemde plotter voor Sign-werkzaamheden (recent overgenomen) en apparatuur voor het drukken van zelfklevende etiketten. ‘Een groeimarkt’, zo typeert Dijkstra die tak van sport. Dat geldt ook voor de sign-markt, waarvoor beter wordt betaald dan voor het traditionele drukwerk. Last but not least is hij de min of meer huisdrukker voor het bisdom Roermond, dat vroeger zelf alles produceerde, maar nu alles bij Tonnaer laat vervaardigen. Opgeteld maakt Dijkstra met zijn 42 medewerkers een omzet van 4.6 miljoen euro.
Hub. Tonnaer
Marc Dijkstra (1969) en zijn broer Stan (1973) vormen samen de directie en zijn de vierde generatie eigenaren van het familiebedrijf Drukkerij Hub. Tonnaer. In 1885 begon ene Hub. Tonnaer een kleine drukkerij. Hij stierf jong en zijn weduwe trouwde met ene Dijkstra en dat is de overgrootvader van Marc. ‘Zo is het gekomen.’ Marc zit sinds 1993 in de zaak. Hij is lid van de Ledenraad van het KVGO.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.