Het is een spannend jaar voor Veldhuis Media: de overname van Drukkerij Van Gorcum en een nieuwe drukpers deed de omzet met 50 procent toenemen. ‘Groeien moet om te kunnen overleven.’
Zonder doorstart of faillissement kan het ook, het overnemen van activiteiten binnen de grafische bedrijfstak, zo blijkt bij Veldhuis Media met de overname van de grafische activiteiten van Koninklijke Van Gorcum uit Assen. De uitgever/drukker uit Assen stoot haar grafische activiteiten af en gaat als uitgeverij verder. Door de overname van Van Gorcum is het bedrijf uit Raalte in één klap flink gegroeid: in omzet naar 14 miljoen euro en van 50 naar 75 medewerkers, en ook nog winstgevend. Dat zijn goede berichten. In dit artikel een gesprek met directeur en medeaandeelhouder Oscar Jager (rechts op de foto, links mede directeur De Lange)) over zijn bedrijf, waarbij ‘groei’ het belangrijkste onderwerp is. ‘Je moet groeien om te overleven’, zegt hij. Maar Jager heeft ook tal van belangwekkende opvattingen over de grafische bedrijfstak en hoe je een bedrijf moet leiden: daarover meer deze maand bij printmedianieuws. Nu eerst iets over Veldhuis Media.
Veldhuis Media
Ook het bedrijf uit Raalte was ooit drukker én uitgever, net als Van Gorcum uit Assen. In 1994 kocht uitgever VNU uitgeverij Veldhuis en werd de drukkerij afgesplitst. Uitgevers die hun drukkerijen verkopen, dat was in die tijd schering en inslag, ook uitgever/drukker VNU deed mee aan die strategie, want in dat jaar fuseerde Drukkerij de Boer met de grafische divisie van VNU, en dat heet nu Roto Smeets Group. Als ‘stand alone’ drukkerij deed Veldhuis het na de afsplitsing niet al te best, ook niet toen Oscar Jager als bedrijfsleider aan boord kwam in 2001. In 2002 raakte Veldhuis in de problemen en samen met zijn toenmalige collega De Lange kochten beide mannen het bedrijf. Met opgeteld 13 medewerkers en anderhalve vellenpers. Een groot avontuur begon. Vanaf dat moment is het bedrijf geleidelijk gegroeid, niet alleen in de drukkerij, ook de prepress en later de nabewerking werden aan Veldhuis Media toegevoegd. In 2008 werd een grote stap gezet: een ander gebouw (het huidige) en de eerste nieuwe vellenpers, een volautomatische vijfkleuren Komori, aangevuld met een moderne digitale workflow. In 2011 volgde weer nieuwe Komori en dit jaar werd de oudste Komori ingewisseld voor een achtkleuren pers. In de nabewerking staat onder meer een MBO T 960 vouwmachine, die volgens Jager ’16-pagina-katernen spuugt’ met een snelheid van 18.000 katernen per uur. En alle persen werken in drie ploegen, zes dagen per week, zo druk is het daar in Raalte.
Strategie
Jager (1961) vormt samen met Erwin de Lange (1965) de directie van het bedrijf, met ieder 50 procent van de aandelen. Ze zitten samen in één kantoor. ‘Dat is bewust om geen onnodige vergadertijd te hoeven plannen’, zegt Jager. ‘De Lange doet de commerciële kant van het bedrijf en is dus veel op pad.’ De beide mannen kochten in 2002 alle aandelen van het bedrijf, zonder steun van de bank, dus met een extra hypotheek en al hun spaarcenten (en de instemming van hun vrouwen) wisten ze het bedrijf uit Raalte te kopen. Met een duidelijke strategie, zegt Jager. ‘We willen alleen klanten die zelf hun geld verdienen met drukwerk.’ Dus geen kruideniers, maar wel uitgevers, geen autodealers, wel reclamebureaus. ‘Onze klanten moeten gevoel hebben bij drukwerk.’ En naast een voorkeur voor dit soort klanten wil het bedrijf ook blijven groeien. ‘Dat is de enige manier om te overleven.’ Naast de noodzaak om te groeien en een voorkeur voor klanten die van drukwerk afhankelijk zijn, heeft Veldhuis ook een strak beleid over het inrichten van de productie. ‘We maken geen drukwerk, we maken producten, in de vorm van full colour katernen, die later worden samengevoegd tot onder meer tijdschriften en boeken.’ Op de foto Jager in zijn rol als lid van het KVGO bij de presentatie van 'Print Pakt'.
Komori
Afgelopen najaar werden de grafische activiteiten van uitgever Koninklijke Van Gorcum uit Assen overgenomen. Dat wil zeggen: de productie werd overgeheveld naar Raalte, de commerciële medewerkers blijven in Assen werken onder de naam Drukkerij Van Gorcum en de productieapparatuur is verkocht. Maar door de overname moest wel de productiecapaciteit worden uitgebreid’, vertelt Jager. Een keuze voor zo’n nieuwe pers (zie de foto) was snel gemaakt, want Veldhuis is een Komori-fan. ‘The best there is’, zegt Jager. Maar liever spreekt hij over ‘high tech offset’, een achtkleuren pers, die in 55 seconden alle platen kan wisselen en kan drukken met een snelheid van 16.000 vellen per uur. Het gaat om een Komori GL 840P. Jager is er blij mee. ‘Deze nieuwe achtkleuren pers op het formaat 70 x 100 vervangt onze allereerste Komori vijfkleuren pers, die jarenlang trouw dienst heeft gedaan. We hebben opnieuw voor Komori gekozen om de hoge kwaliteit van de afdrukken, hoge productiviteit en lage onderhoudskosten. Wij vinden het op dit moment één van de meest geavanceerde drukpersen die er is, vooral op het gebied van de vooruitstrevende automatisering loopt het Japanse merk voorop.’
CTP
Ook de capaciteit van de plaatverwerking moest worden vergroot, zegt Jager. ‘Wij kregen door onze groei ook behoefte aan extra productiecapaciteit in de drukplaatvervaardiging, gerealiseerd met het nieuwste CTP-systeem van Agfa.’ De Agfa-configuratie bestaat uit nu twee Avalon N8 plaatbelichters en een Azura CX125 cleanout unit.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.