Printmedianieuws maakt elke maandag een selectie van de belangrijkste persberichten van de afgelopen week uit de grafische bedrijfstak. ‘Duitse drukkers zijn positief over de economie.’ Lees maar door, gratis.
We beginnen met het GOC in Veenendaal, de ‘organisatie voor personeelsontwikkeling in de creatieve industrie’. Daar vertrekt algemeen directeur Henk Vermeulen (foto) per 1 maart, schrijft GOC. ‘Met de huidige veranderingen bij GOC vindt hij het nu een mooi moment om zijn bakens te verzetten.’ Even bellen met GOC om te vragen wat Vermeulen gaat doen na 1 maart. Dat lukt niet. ‘Meneer Vermeulen werkt hier niet meer.’ GOC is niet alleen een opleidingsinstituut, ook is het via C3 actief bij het succesvol herplaatsen van mensen, die hun baan verloren wegens faillissement of reorganisatie.
Drukkerij Verhaag digitaal met (bijna failliet) Digital4
Onder de naam D4 worden de activiteiten voortgezet van Digital4. Dat gebeurt onder de hoede van drukkerij Verhaag uit Oldenzaal, zo blijkt uit een artikel in de ondernemer.nl. Bij D4 zijn de veertien werknemers in dienst getreden die tot voor kort bij Digital4 werkten. Digital4 is in oktober bij Drukkerij Verhaag aan de Zutphenstraat in Oldenzaal ingetrokken. Eigenaar Peter Brokstra van het in financiële problemen verkerende Digital4 klopte daarna aan bij Drukkerij Verhaag. ‘We hebben van de ING-bank de drie digitale drukpersen gekocht, die Digital4 in gebruik had, waar onder een hypermoderne HP 10.000’, zegt eigenaar Eric Lammerink van Drukkerij Verhaag. ‘Digitale druk is een mooie aanvulling op de activiteiten van Verhaag.’ Bij Verhaag werken 40 personen. Verhaag is een van de drie ‘preferred supliers’ van drukwerkdeal.nl.
Twee weken lang gratis Billboard
Reclamebureau MCR uit Den Haag lanceert begin 2015 de Billboard Battle, waarmee het in samenwerking met Interbest twee weken lang elke dag een billboardadvertentie en plaatsing weggeeft. Goed nieuws voor drukkers van billboards, zou je denken, met elke dag een nieuwe druk. Maar helaas, zo is het niet. Het gaat om een flatscreen billboard langs de A13, en de dagelijkse nieuwe billboard wordt op afstand via een beeldscherm bij het reclamebureau gewijzigd. De actie loopt in de eerste twee weken van februari. Opgeven kan tot 21 januari.
Duitse drukkers positief
Het blad Deutscher Drucker laat elk kwartaal een thermometer in de grafische conjunctuur steken om te zien hoe de economische vlag er voor staat. Dat zag er in December 2014 goed uit. Meer dan 90 procent van de ondervraagde drukkers vond de economische omstandigheden gelijk of beter dan vorig jaar. Zie de grafiek.
Lagere milieudruk bij zeven drukkerijen
Zeven samenwerkende drukkerijen in West Nederland onder de naam ‘Duurzaamheidskring’ verminderden sinds 2011 de gezamenlijke milieudruk met 30%, schrijft dichtbij.nl. De drukkerijen zijn nu klaar voor de volgende stap: eind 2015 willen zij allen de MVO-zelfverklaring volgens ISO 26000 gaan ondertekenen De Duurzaamheidskring bestaat uit de volgende bedrijven: Opmeer Drukkerij uit Den Haag, Drukkerij Van Deventer, Rutgers Printing & Packaging Solutions, Boom+Verweij, Drukkerij Riezebos, Ecodrukkers en Drukkerij Impressed.
Nieuwe verkoopdirecteur voor papierfabrikant Sappi
Sappi Europe kondigt de benoeming aan van Thomas Kratochwill (rechts op de foto) als nieuwe Sales and Marketing Director for Speciality Papers. De 45-jarige financieel en bedrijfsstrateeg, geboren in Oostenrijk, neemt begin 2015 de teugels over van zijn voorgangster, Rosemarie Asquino (midden) . Zij gaat na een succesvolle carrière van 38 jaar bij Sappi met pensioen. Asquino heeft sinds begin 2001 een cruciale rol gespeeld in de groei van Sappi Speciality Papers, waarmee Sappi zich als een duidelijke marktleider heeft gepositioneerd. ‘Ze heeft een omwenteling teweeggebracht voor Sappi’s Speciality Papers Division. Onlangs nog heeft ze een sleutelrol gespeeld bij de totstandkoming en implementatie van de ombouw van papiermachine 2 (PM2), een project van 60 miljoen euro’, zegt Berry Wiersum (links), Chief Executive Officer van Sappi Europe.
Patrick Citroen bij Amica terug in inkjetprinting
Patrick Citroen gaat de Europese markt voor Amica Systems opzetten en verder uitbouwen, zegt hij in een persbericht. ‘In Almere zijn we gestart om de applicaties en oplossingen van Amica Systems in Europa verder uit te rollen. Onze belangrijkste handelsmerken zijn kennis van de inkjettechnologie en de markt. Inkjetprinten groeit in marktaandeel, er komen steeds meer toepassingen voor bijvoorbeeld variabel dataprinten in full color, grootformaat printen en het printen van etiketten in full color UV.‘
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.