Eind 2014 werd de nog bijna enige 'papieren wedstrijd' binnen de grafische branche nog volop voorzien van termen als 'connectiemogelijkheden met social media’ en ‘multimedia en communicatie’. Daarvan is in het laatste persbericht niets overgebleven.
Het blijft worstelen met een stukje 'vergane glorie'. Want zo kan je een papieren kalender wel noemen. Jammer is het wel, want het kan niet ontkend worden dat er in de vele jaren dat de Kalenderwedstrijd heeft bestaan, er zeer fraaie stukjes 'kunst' zijn gemaakt, die menig kantoorruimte en zelfs woonkamers hebben 'opgeleukt'. Juryvoorzitter Jean-Pierre Berth vatte de 2015 editie kernachtig samen: ‘Het aantal inzendingen zit nog niet in de lift, het creatieve niveau duidelijk wel’. Het lijkt erop alsof dat eerste ook niet meer echt verwacht wordt.
Daarnaast moet drukkend en printend Nederland ook nog eens wachten tot de Grafische Vakbeurs & Vakbeurs Sign in Gorinchem in maart om te vernemen welke kalender door het publiek is gekozen tot winnaar. Een moment waarop niemand zich nog met kalenders bezig houdt. Begin december zou qua timing heel wat logischer zijn.
Print Pakt gebruikt zelfs het woordje traditioneel in haar oproep eind vorig jaar: 'Het is december dus kom maar op met die traditionele wand- en/of bureaukalenders en agenda’s.'
Innoveren
Het valt ook niet mee om met kalenders iets crossmediaals te doen. Een QR code per maand (met een link naar digitale inhoud op smartphone of tablet) is al snel wat saai en spreek ook niet meer echt tot de verbeelding. Of een koppeling van een maand met je eigen agenda in je smartphone. Maar ja, wie maakt eerst een 'foto' van de getoonde kalendermaand om vervolgens een afspraak in je eigen digitale agenda te plannen? Of zou het een idee zijn om een digitale 'laag' per maand te hebben, met daarop bijvoorbeeld de weersverwachtingen voor de huidige dag? Dat zou heel wat techniek vereisen, maar onmogelijk is het niet. Of een kalender van een veel 'digitaal papier', welke per maand een nieuw beeld en calendarium laat zien. Het lijkt er maar niet van te komen, wellicht veroorzaakt omdat de wedstrijd vooral een speeltje is van drukkerijen. De crossmediale fantasieën zouden vooral meer uit de ICT hoek moeten komen. Maar de werving resulteerde ook voor 2015 nauwelijks in nieuwe externe deelnemersgroepen. En dat is jammer.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.