Op uitzonderingen na is de bereidwilligheid van banken om 'mee te denken' in de grafische sector nihil. Hetzelfde geldt voor de ondernemers die de banken een 'mager vijfje' geven.
Dat betoogde Jan Adriaanse, hoogleraar verandermanagement aan de Universiteit van Leiden tijdens een KVGO bijeenkomst. Hij deed dat tijdens een KVGO-bijeenkomst over de relatie tussen de grafische bedrijfstak en de banken. Adriaanse is een bekende in de branche. Hij leidde enkele jaren geleden ook de succesvolle reeks ‘verandersessies’. In de komende Kernnieuws verschijnt een volledig verslag van de bijeenkomst.
Promotie print
De branche met het KVGO voorop heeft dat voor een groot deel aan zichzelf te wijten. KVGO voorzitter Verweij verwoordde het tijdens de bijeenkomst zo: 'Als het woord ‘grafisch valt’, worden ze bij de bank opeens wat voorzichter.' Dat het 'bankenklimaat' voor het gehele MBK moeilijk lag, behoeft geen toelichting. Maar de grafische branche lag al langer - dus ook ruimschoots voor de crisis - onder vuur. Dat heeft ook zeker met de uitstraling van de branche te maken en daar kan het KVGO wel degelijk wat aan doen. Printpakt.nl is een eerste stap, weliswaar met de nodige kritiek, maar is wel een eerste marketing offensief om het medium print te promoten. De site is echter nog teveel intern gericht en grotendeels onbekend binnen de bankensector.
Verkeerde inschatting
Adriaanse had geen overdreven groot publiek tijdens de bijeenkomst het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam, hoe inspirerend het centrum ook mocht zijn op de 11e verdieping waar vooral jonge starters proberen hun eerste stappen in het bedrijfsleven te zetten.
Financiële sector vaak niet op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen de branche
Adriaanse tijdens de bijenkomst: 'Er staat een stempel op de grafische bedrijfstak. Soms kom je er nog wel uit met de bankmensen met wie je direct contact hebt, hoewel dat wel altijd moeizaam gaat, maar dan halen ze er ‘boven’ een streep door. Er is ook totaal geen wederzijds vertrouwen. Je weet volstrekt niet wat je van je bank kan verwachten en wat ze eigenlijk van jou verwachten. Vaak gaat het ook al bij het eerste contact fout, zeker als de bank een ‘jong broekie’ op een ervaren en meestal wat oudere grafische ondernemer afstuurt.'
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.