Printmedianieuws maakt elke maandag een selectie van de belangrijkste persberichten van de afgelopen week uit de grafische bedrijfstak. Zoals de financiële cijfers van Heidelberg, de grootste persenfabrikant ter wereld. En wie gaat de weekendbijlage van de NRC drukken?
Eerst dus Heidelberg. Onder de kop ‘Reorganisatie ligt op schema’ presenteert de Duitse persfabrikant haar cijfers over de eerste negen maanden van het gebroken boekjaar 2014/2015. Maar die optimistische tekst kan niet verhullen dat het nog steeds niet goed gaat: op een omzet van 1552 miljoen euro (het persbericht spreekt van 1551 biljoen euro, een grote fout) bedraagt het verlies 95 miljoen euro (vorig jaar – 40 miljoen euro). Dat grotere verlies wordt veroorzaakt door de hoge kosten van de reorganisatie. Voor het volgende boekjaar wordt winst verwacht.
Franse Flow ook gedrukt in Polen
Het maandblad Flow krijgt naast de Nederlandse uitgave en een Duitse editie nu ook een Franse uitgave. Flow is een uitgave van Sanoma. Alle edities worden gedrukt bij RR Donnelley in Polen en dat geldt ook voor de nieuwe Franse editie.
Wedstrijd voor beste Duitse drukker
Het Duitse vakblad Deutscher Drucker heeft een wedstrijd uitgeschreven voor de beste drukker van onze oosterburen. Het heeft twee drukpakketten samengesteld, waar drukkers op mogen inschrijven om te zien wie de beste drukker van Duitsland is, opgeven tot 19 februari.
NRC Media definitief in Vlaamse handen
De uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next wordt definitief verkocht aan het Vlaamse krantenbedrijf Mediahuis. Beide dagbladen worden gedrukt op de krantenpersen van de Persgroep. Maar dat geldt niet voor de zaterdagbijlage LUX van NRC Handelsblad: die worden nu gedrukt bij BDU Print (de coldseteditie) en bij Roto Smeets (de maandelijkse kleurenbijlage). Gevreesd moet worden dat het Mediahuis zal proberen deze uitgaven te laten drukken op de eigen rotatiepersen van dochterbedrijf Corelio Printing/CPP in België. 'Laaghangend fruit eerst binnenhalen', heet dat na een overname.
Amstel Graphics levert aan Nic. Oud
Nic. Oud Direct Mail uit Heerhugowaard heeft voor de nieuwe Truepress Jet 520 HD van Screen gekozen voor de Hunkeler POPP6 systemen om het papier van de rol af te wikkelen en weer op te rollen voor verdere rotatieve verwerking. ‘Dat is een bewuste keuze geweest’, zegt operationeel manager Sander de Waard. ‘Onze investering in de moderne inkjet technologie gaat natuurlijk verder dan de printer alleen. De enorme snelheden van meer dan 200 meter per minuut, verschillende papiersoorten en gramsgewichten vragen om een robuust afwikkel- en oprolsysteem.’ Dat de Hunkeler systemen daaraan voldoen blijkt wel. Bij Screen in de Europese showroom staan meerdere Hunkeler systemen. Bovendien heeft Amstel Graphics afgelopen jaren bij goede relaties van ons ook deze systemen geïnstalleerd’.
Ricoh pakt uit op beurs in Gorinchem
Ricoh demonstreert in Gorinchem haar brede portfolio van innovatieve hardware, software en diensten voor de grafimediamarkt. Sander Sondaal, directeur Production Printing bij Ricoh Nederland, nodigt beursbezoekers graag uit op de imposante stand van liefst 250 vierkante meter voor een goed gesprek over groeikansen en een succesvolle toekomst: ‘En kom ook zeker even kijken naar de met offset vergelijkbare printvoorbeelden van het Ricoh Pro VC60000 inktjet productiesysteem, waarvan het eerste exemplaar ter wereld kortgeleden in Nederland werd geïnstalleerd.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.