Printmedianieuws maakt elke maandag een selectie van de belangrijkste persberichten van de afgelopen week uit de grafische bedrijfstak. Tetterode meldt forse investeringen met de verkoop van 22 druktorens.
We beginnen met het vertrek van Marco Aarnink (foto) bij ‘zijn’ drukwerkdeal. Zakenblad Quote belde hem op. ‘Ja, het zat eraan te komen he? We moesten enkel nog het beste moment kiezen en dat is nu. Ik ben een week geleden dertig jaar geworden en heb een goed team kunnen neerzetten dat het bedrijf de toekomst in kan leiden. We groeien nog steeds als kool! Ik mag niks over de cijfers zeggen, maar we hebben wel weer 180 werknemers in dienst. Dat betekent ook dat er een verhuizing aan komt: er wordt in april een nieuw pand betrokken in Deventer.’
Grote orders voor Tetterode
Na de berichtgeving over de voorgenomen overname door Heidelberg, heeft Tetterode wederom opvallend nieuws: er zijn de laatste tijd contracten ondertekend voor levering van 22 druktorens. Een de drukkers koos voor een ‘all-in pakket’: een vierkleuren Speedmaster CD 102 én een Suprasetter CtP-belichter, met ook een handtekening onder een 5-jarige overeenkomst voor zowel service als supplies. Andere investeerders waren de drukkerijen Van der Water, Damen en Ten Brink (een Heidelberg Speedmaster XL106, die momenteel geïnstalleerd wordt).
Print Pakt
Op de grafische vakbeurs in Gorinchem was ook aanwezig Mr. Print Pakt, oftewel Alex Kunst. Print Pakt is een actie van het KVGO om (vooral grafische) ondernemers te helpen hun boodschap op een effectieve manier over te brengen. Met dagelijks vier verschillende – ultrakorte – presentaties gaf Alex Kunst, alias Mr. Print Pakt, zijn visie op de rol van drukwerk in de communicatiemix, zie de foto. ‘De ontwikkelingen in de communicatie-industrie gaan razendsnel, maar drukwerk biedt nog steeds onmiskenbaar toegevoegde waarde.’ De korte presentaties door Mr. Print Pakt werden niet gegeven op de stand van het KVGO, maar opvallend genoeg op die van Prindustry (‘verbindt grafische bedrijven online’).
Reclameland
Deze online drukkerij was niet aanwezig op de grafische vakbeurs, maar verstuurde afgelopen week wel twee persberichten, over een verbetering van de dienstverlening én over een grote korting op vrijdag 13 maart. ‘ Zo kunnen klanten die in spoed iets voor 17.00 uur bestellen, het drukwerk de volgende dag al in huis hebben. Die relaxte sfeer geldt ook op vrijdag de 13e. Een geluksdag volgens Lex, relaxmanager bij Reclameland. Zo ontvangt elke klant op vrijdag 13 maart de hele dag 25% korting op het hele assortiment van Reclameland. Een fikse korting waarmee bedrijven wel tientallen tot zelfs honderden euro's kunnen besparen.’
Impress koopt drie Ricoh’s
Impress uit Woerden heeft gekozen voor drie nieuwe Ricoh Pro C9110 kleurenproductiesystemen. ‘Dat is deels uitbreiding van onze capaciteit en deels modernisering van ons printerpark’, zegt Harry Buisman van Impress. Met deze nieuwe printing-on-demand activiteit richt Impress zich op uitgeverijen en opleidingsinstituten. ‘De keuze voor Ricoh hebben we weloverwogen gemaakt. Het sluit goed aan bij onze nieuwe business line: het produceren van onder andere lesboeken, tijdschriften en cursusmaterialen. Daarnaast kunnen we de nieuwe printers inzetten voor de productie van direct en transactiemail.’ Impress beschikt over veel productiefaciliteiten, creativiteit, kennis van ICT en een team van 70 professionals.
Tweede 96-paginapers voor Duitse drukker
Bagel Roto-Offset koopt een tweede 96-pagina rotatiepers van manroland web systems, een Lithoman. Bagel is onderdeel van de TSB Group, die ook beschikt over een grote diepdrukkerij. Dat zien we vaker in Duitsland: diepdrukkers investeren niet meer in diepdruk, maar in dit soort grote offset rotatiepersen. Drukkerij Em. De Jong heeft ook zo’n grote 96-paginapers.
Gigaprint: competitief met drukken in offset
Gigaprint is verhuisd naar de nieuwe productielocatie in Almere met het grootste Xerox printerpark in de Benelux, zegt het bedrijf. Met 4x iGen150 kleurenprinters en 4x Nuvera314 zwart/wit printers. ‘De nieuwe printers zijn sneller, beter en de logistiek is verder verbeterd. Hierdoor zijn de prijzen competitief met offsetdruk maar dan met de voordelen van Printing on demand.’ Aldus het persbericht van de gebroeders Wijmans (foto).
Reacties