Volgens Jacco de Vries van Rotagraphic bepaalt de creativiteit van de graficus het succes van zijn product. ‘Ik kijk naar manieren om iets toe te voegen aan een product.’
‘Als je met een drukker over apparatuur spreekt, dan gaat meestal over vervanging.’ Jacco de Vries van handelshuis Rotagraphic denkt graag mee met zijn klanten over de vraag hoe ze hun producten waardevoller kunnen maken. Maar vaak zijn de drukkers vooral bezig met de vraag hoe ze hun huidige werkzaamheden goedkoper, sneller en eenvoudiger kunnen doen. En dat is een gemiste kans, vindt De Vries. ‘Er zijn er maar weinig die echt waarde willen toevoegen aan het product. Over het begrip “toegevoegde waarde” bestaat ook verschil van mening. Je kunt zien als het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Als je zo redeneert dan gaat het er om dat je goedkoper produceert, waardoor je toegevoegde waarde vanzelf stijgt. Ik kijk liever naar manieren om iets toe te voegen aan een product, waardoor het meer waard wordt.’
Herkenbare machine
In de showroom van Rotagraphic neemt de MGI-machine een prominente plaats in. De Franse machine is met recht een ‘digitale drukpers’, want hij is op allerlei specifieke onderdelen af te stellen. Ook registerproblemen komen veel minder frequent voor dan bij andere digitale systemen. De Vries: ‘Voor de drukker is dit een herkenbare machine. Je kunt het eindproduct volledig naar je hand zetten.’ De machine is bovendien veelzijdig. ‘Je kunt de fuser eenvoudig instellen, dus het verwerken van allerlei synthetische materialen is geen probleem. Ook enveloppen verwerkt de machine moeiteloos.’
De Vries tovert een bijzonder grafisch product tevoorschijn: een langwerpig zesluik. ‘Dat komt zo uit de MGI Meteor DP8700 en, als je er een DF Pro unit bij zet, ook nog eens inline schoongesneden en gerild. De breedte is 33 centimeter en de lengte kan tot 1 meter 20. Geen enkele andere tonerprinter kan dat formaat produceren. Een drukker zegt misschien: er is geen vraag naar een zesluik. Maar dan zou hij dat eens aan moeten bieden. Er is zeker een markt voor.’
Beveiligd drukwerk
Bij Rotagraphic hebben ze een voorkeur voor machines die waarde toevoegen aan het grafisch product. ‘De gangbare printers komen allemaal uit de kantoorbranche. Ze lijken ook allemaal op elkaar. MGI is ontstaan vanuit de grafische hoek in combinatie met ICT-kennis. Je ziet dat ook aan de JetVarnish 3D van MGI. Met die machine kun je digitaal – en dus variabel – spotvernissen, maar dan met een variabele dikte. Zo’n machine is anders dan de rest.’
Ook de JetCard wijkt af van het doorsnee machinepark. ‘Je bedrukt er kunststof kaarten mee. Je legt ze voorgestanst in de machine en daar worden ze tweezijdig bedrukt, eventueel met speciale inkt. Op die manier kun je de kaarten beveiligen tegen vervalsing, omdat de inkt pas zichtbaar wordt als je er een UV-lamp op richt.’
Omslag naar digitaal
Rotagraphic begon in 1984 als leverancier van randapparatuur voor rotatiepersen. Daar werden na verloop van tijd producten van Technotrans aan toegevoegd. ‘Vochtwaterkoeling bestond in die tijd nog nauwelijks, tegenwoordig is het de standaard. Het werd een enorm succes.’ Nu de grafische industrie opnieuw bezig is met een totale verandering, doet De Vries mee met de omslag van offset naar digitaal. ‘Het gedrukte product wordt waardevoller als je bijvoorbeeld digitaal foliedruk gebruikt. Dat kan met MGI iFoil inline met de Jetvarnish3D. Het zorgt voor een heel speciale uitstraling.’
De lamineermachines van Bagel zijn ook bij uitstek geschikt om van drukwerk iets bijzonders te maken. De Vries: ‘Derprosa, een Spaanse fabrikant van lamineerfilms levert zeer speciale soorten, ook voor die machines. Je hoort veel te weinig dat Nederlandse drukkers daar gebruik van maken. Vaak worden de goedkoopste soorten aangeraden. Soft touch-laminaat wordt wel steeds populairder en dat is terecht. Het voelt speciaal aan en je merkt echt dat mensen dat bijzonder vinden. Er bestaan ook lamineerfilms die overdracht van bacteriën tegen gaan. Dat zijn zeer hygiënische toepassingen.’
Stansen in eigen huis
Stanswerk wordt vaak uitbesteed merkt De Vries. ‘Dat motiveert de drukkers niet om er actief mee aan de slag te gaan. Met een eenvoudige stansmachine houd je het werk in eigen huis en kun je er iets extra’s van maken. Je hebt speciaal voor het digitale formaat mooie machines. Informatiemapjes, visitekaartjes en doosje maak je voor niet al te veel geld. Een stansvorm heb je al vanaf 50 euro.’
Drukkers moeten bij hun klanten drukwerk promoten om onderneming succesvol te laten zijn. ‘Door steeds dezelfde producten aan te bieden gaat het veel te veel over prijs. En dan mag het niet te ingewikkeld zijn. De grafische ondernemer die zich op de toekomst richt onderzoekt hoe hij zijn klanten kan helpen met speciale en waardevolle producten. Bij Rotagraphic willen we ze daar graag mee helpen.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.