Drupa 2016, dé wereldtentoonstelling voor de grafimedia branche, wordt van 31 mei tot en met 10 juni gehouden in Düsseldorf (Duitsland). Gelet op het feit dat deze internationale vakbeurs bijna is volgeboekt belooft het opnieuw een groots spektakel te worden.
Om een idee te krijgen over de grootte van Drupa volgen hier enkele kerncijfers van laatstgehouden Drupa (2012): 314.500 bezoekers waarvan zestig procent uit ruim 130 landen wereldwijd en 1850 exposanten verspreid over 19 hallen. Kortom, Drupa was en is een succes. Dit komt voor een groot deel op conto van Messe Düsseldorf die over een goede en krachtige marketingafdeling beschikt.
Nog voordat Drupa 2012 haar deuren sloot werd al gestart met de marketingcampagne voor Drupa 2016. En in de periode daarna volgden de persberichten waarvan de frequentie van verschijnen alleen maar hoger wordt naarmate de openingsdatum van de tentoonstelling dichterbij komt. De slagzin voor de komende Drupa is: ‘Touch the future’. Daarmee is gelijk de toon gezet van wat de bezoeker kan verwachten. Kortom, extra aandacht vooral voor nieuwe ontwikkelingen en technieken. Die worden voor zover mogelijk ondergebracht in een aparte hal, zoals industriële inkjet voor verpakkingen, 3D printing, printed electronics en allerlei functionele toepassingen. Dat neemt niet weg dat alle andere disciplines van het grafische productieproces met bijbehorende vernieuwingen zeker ook aan de orde zullen komen in de overige achttien hallen.
Drie jaar
In de aanloop naar Drupa 2016 zal Printmedianieuws u regelmatig informeren via 'Drupa 2016 Updates'. Te verwachten is dat veel nieuws afkomstig zal zijn uit de digitalisering van de gehele grafimedia keten. Het gevolg van die digitalisering is onder meer dat digitaal printen een belangrijke technologie is geworden en in de toekomst een nog prominentere rol zal spelen ten kosten van traditionele druktechnieken. Hoe dan ook, voor die toekomst is wat Drupa betreft alvast een ingrijpend besluit genomen: de frequentie gaat van vier jaar terug naar drie jaar vanaf 2016. Die beslissing werd genomen door het 26-koppige Drupa Comité onder leiding van KBA topman Claus Bolza-Schünemann (foto). Daarin zitten naast Messe Düsseldorf belangrijke spelers uit de grafische branche waaronder fabrikanten en organisaties. Drupa wil met de driejaarlijkse cyclus volgens eigen zeggen inspelen op de snelle veranderingen binnen en vooral buiten de branche. Maar behoud van de huidige marktpositie en mogelijk versterking zullen zeker van invloed zijn geweest bij deze beslissing, al wordt dat niet hardop gezegd.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.