Print is springlevend, maar kennelijk ziet brancheorganisatie KVGO dat leven zelf niet, getuige het feit dat innovatie boegbeeld Bram ter Beek 'cursussen' gaat geven voor de revitalisering van print: for-kvgo-members-only.
Natuurlijk kan niet worden ontkend dat diverse print segmenten onder druk staan. Economie, samenspel met andere mediakanalen, technologie, veranderende interesses van diverse doelgroepen, zijn echter oorzaken die al decennia lang niet uniek mogen worden genoemd. Dus ook anno 2015 niet.
Verdedigingsmodus
Het KVGO - als symbool van de branche - gaat teveel de verdediging in om print te willen 'herontdekken'. Stap eens uit die comfort zone en ga eens kijken wat er zoal gebeurt in de vele segmenten waar print juist springlevend is. Dat die ontwikkelingen niet allemaal gebeuren binnen de leden van een 'drukkersorganisatie' betekent nog niet dat ze er niet zijn. Diverse uitgevers bouwen beleving door middel van print. 'Print juist als aanjager van de merkbeleving, met inderdaad meer dan alleen papier: producten, bijeenkomsten, trainingen en meer. Boekenuitgevers en ook tijdschriftenuitgevers beginnen deze beweging in toenemende mate te ontdekken. In die zin is de exclusieve promotie van het medium print voor de KVGO leden zo ontzettend overbodig. Dat kanaal leeft echt wel, maar niet op zichzelf. Het gaat dus niet om het kanaal zelf, maar om de beleving van het kanaal. Dus de promotie van print gaat ook niet over de branche zelf, maar om de opdrachtgevers van de branche, die print als onderdeel van hun crossmediale doelstellingen inzetten.
Brievenbusreclame
Zo is er bijvoorbeeld vrijwel nooit iemand van het KVGO aanwezig op het congres 'brievenbusreclame', een zeer levendig segment, waarbinnen vele retailers een onvoorwaardelijk geloof hebben in print, ook in 2015. Natuurlijk wordt ook hier gekeken naar on-line en mobiel, maar dat zijn geen concurrenten van print, zoals KVGO voorzitter Cees Verweij in 2009 zei in zijn eerste openbare filmpje. Misschien is er nog tijd om een kaartje te bestellen voor de 21e van deze maand. In dit segment is promotie van print door middel van 'Print Pakt' echt niet nodig.
KVGO lijkt als 'ledenclub' nieuwe printende doelgroepen onvoldoende te kunnen bereiken
Uitgevers
Pratend met diverse uitgevers is het ook niet echt logisch om print als solo-kanaal te promoten. Het is natuurlijk niet zo dat print haar monopolie zal herwinnen, als dat er überhaupt al was. Het is niet te hopen dat het KVGO haar energie daarop richt, want dat zou op voorhand kansloos zijn. Wat meer praten met spelers buiten de producenten zelf om, zou al flink helpen. Natuurlijk zoeken uitgevers naar de goedkoopste maar ook meest effectieve printoplossing (ook in het buitenland). Immers de branche heeft zelf middels automatisering en efficiency gezorgd voor een flinke en ook niet overbodige shake-out. Kwaliteit is in de afgelopen decennia met enorme sprongen vooruit gegaan. Het aantal alternatieve technieken biedt een 'voor-elk-wat-wils' markt. Het KVGO kan trots zijn op haar leden, maar ook op niet-leden en haar toeleveranciers. De technologie heeft het mogelijk gemaakt volop mee te doen met die ontwikkelingen en stappen te maken. Natuurlijk ten koste van bedrijven die het niet konden of wilden. Dat is nu eenmaal de gewone evolutie binnen een bedrijfstak. Huilen? Ja, maar dan wel met krokodillentranen, we waren er allemaal bij en keken ernaar.
Erg goed
De branche verarmt echt niet door afname van het aantal bedrijven en het aantal werknemers per bedrijf. Het aantal printende bedrijven is juist enorm toegenomen, alleen niet binnen de 'enge' kaders van de brancheorganisatie, die vanuit de Startbaan teveel naar binnen gericht is. Print is springlevend, alleen lijken ze dat in Amstelveen zelf niet goed te zien. En dat is jammer, want open ogen zouden de campagne 'Print Pakt' juist volledig overbodig maken. Is er een KVGO lid, die dat hardop tegen Bram durf te zeggen?
Jeroen Balke zegt
Dat de branche niet verarmt door de de afname van het aantal bedrijven, is iets wat Bram ongetwijfeld met je eens is. Het was juist Bram die mij (en gelukkig nog iemand, zodat ik een getuige heb) nog geen jaar geleden nog dat het juist een van doelen was van het KVGO dat er meer capaciteit uit de markt zou verdwijnen.
Alex Kunst zegt
Dit stuk leest als een aanval op de Print Pakt en het KVGO, maar de boodschap is grotendeels gelijk aan wat de brancheorganisatie en de campagne beweren. Zo ongeveer alle argumenten die hier worden gebruikt (en nog een aantal andere) om aan te tonen dat drukwerk springlevend is komen in zowel de workshops van Bram ter Beek als in de Print Pakt-campagne aan de orde.
Ik ben weliswaar direct betrokken bij Print Pakt en dus sterk bevooroordeeld, maar iedereen zal het met mij eens zijn dat niet alle drukkerijen weten hoe ze om moeten gaan met de nieuwe rol van drukwerk in de communicatiemix. Dat geldt ook voor uitgeverijen.
Zowel de workshops als de campagne gaan nou juist over die nieuwe rol en de kansen die dat met zich mee brengt. On- en offline versterken elkaar, het geheel is meer dan de som der delen. Dat betekent dat je (soms) op een andere manier moet kijken naar het fenomeen drukwerk – en dat noem je een ‘herontdekking.’ En ja, dat behoeft wat uitleg, vandaar die workshops en de campagne.
Beste Peter, kom op 20 mei gewoon kijken en luisteren bij Printpaktlive (wel even inschrijven via http://www.printpaktlive.nl ajb). Dan wordt het je vanzelf duidelijk.