Rond de honderd bezoekers waren aanwezig bij de eerste editie van Print Pakt Live in Scherpenzeel. De presentaties van de sprekers maakten duidelijk dat de combinatie web en print meer oplevert dan de som der delen.
Als ‘Mr. Print Pakt’ (dus zeer direct betrokken bij dit initiatief) gaf ik tijdens het evenement zelfs een presentatie over de campagne en de veranderingen in de communicatie-industrie. Ik houd me aan de feiten, maar mijn objectiviteit is lastig te verdedigen.
Print Pakt Live werd gehouden vlak na de ledenraadsvergadering van het KVGO in The Awarehouse in Scherpenzeel en was voor iedereen toegankelijk. Dagvoorzitter Ed Boogaard verwees in zijn opening naar de uitspraak van Joost de Haas in het Financieel Dagblad van een paar weken geleden, waarin de CEO van Roto Smeets de grafische industrie omschreef als een ‘sunset industry’. Boogaard: ‘Dat mag misschien zo zijn, maar als de zon ergens onder gaat, komt hij ergens anders altijd weer op.’ Waarmee Boogaard maar aan wilde geven dat er voor bedrijven die bereid zijn om te veranderen altijd een gezonde toekomst is weggelegd.
Het handjevol critici dat in aanloop naar het evenement van zich liet horen via social media en websites liet verstek gaan. Dat was jammer want er was gelegenheid genoeg om vragen te stellen over de campagne en juist kritische vragen dragen er aan bij om de boodschap zo helder mogelijk te krijgen.
Conversie
Die boodschap bestaat er kort gezegd uit dat drukwerk en print een belangrijk onderdeel vormen van de communicatiemix, mits het op de juiste manier wordt ingezet. Het draait niet meer om lage prijzen, hoge oplagen en harde concurrentieslagen, maar om toegevoegde waarde. En dat drukwerk waarde kan toevoegen bewees Marlous Spaven, account director bij TIM Dialogue Marketing. Het Amsterdamse bureau kreeg een opdracht voor het maken van een direct mailing voor PSA Finance, de bank van automerken Peugeot en Citroën. Hoewel ze liever meteen overstapten op een digitale mailing besloten ze toch eerst de effecten van een gedrukte mailing te testen. Die pakte gunstig uit en daarom ging het bureau alsnog met een papieren versie aan de slag. Daarbij werd alles uit de kast gehaald om een zo hoog mogelijk conversie te bereiken. Spaven: ‘Het is belangrijk dat je een goede aanbieding hebt. Als je aanbieding maar sterk genoeg is kun je de mailing bij wijze van spreken op toiletpapier afdrukken.’
De doelgroep was tot in detail in kaart gebracht, omdat de opdrachtgever over uitgebreide gegevens van zijn klanten beschikte – ‘kleine goudmijntjes’ aldus Spaven. Via een uitgekiende marketingstrategie haalde de mailing een respons van tien procent. Spaven: ‘Drie procent is normaal en tien procent is absurd hoog. We dachten dat we ons doel veel te hoog hadden gesteld, maar het lukte toch.’
Samen leren
Internetondernemer Willem Overbosch overdonderde het publiek met een stortvloed aan cijfers en feiten. Overbosch is CEO van Dutch Network Group (DNG), het bedrijf waarmee hij in 2013 ook ondernemerstijdschrift De Zaak overnam. Met een live demo toonde Overbosch aan dat ondernemers met software als Google Analytics en Google Trends eenvoudig kunnen controleren hoe vaak er wordt gekeken naar een website en op welke plekken, en hoeveel er over wordt getwitterd. De website printpakt.nl werd ter plekke onder de loep genomen.
De scheidslijnen tussen on- en offline zijn voor een ondernemer als Overbosch nauwelijks van belang. Het gaat hem vooral om het resultaat dat met het gekozen kanaal wordt bereikt. Ondernemen is volgens Overbosch een kwestie van samen werken en samen leren, voortdurend monitoren en kijken waar de kansen liggen. ‘Ik geef een tijdschrift uit, maar ik weet eigenlijk niets van print. Deze zaal zit vol met drukkers, dus u kunt mij er straks vast iets over vertellen.’
Peter Luit zegt
Ja, helaas kon ik er niet bij aanwezig zijn, maar ik ben blij met het feit dat vooral klanten van de branche aan het woord waren met praktisch aansprekende voorbeelden.