Hoofdredacteur Jaap Meijers zegt tijdens een eerste interview zeker niet in het rijtje van wekelijkse opinieweekbladen terecht te willen komen. Wij gaan ons richten op een doelgroep die één keer per week snel het belangrijkste nieuws wil consumeren.
• Nieuwslandschap versnippert over alle kanalen
Nee, er is nog geen papieren krant, de doelgroep zal het nu nog met de website moeten doen, die nu net twee maanden in de lucht is. Natuurlijk zijn wij benieuwd naar de komst van de eerste papieren editie. Meijers (freelancer bij o.a. Trouw en Z24): 'We hopen tegen het einde van dit jaar meer duidelijkheid te kunnen geven en misschien al onze eerste editie te kunnen produceren. We praten met zowel investeerders, maar ook met mogelijke producenten, waaronder BDUPrint.'
Doelgroep
Meijers: 'Mensen zeggen hun reguliere krant op, omdat ze er geen tijd meer voor hebben. Krantenuitgevers denken dat met een zaterdagabonnement op te lossen, maar die editie bevat alleen het nieuws van vrijdag'
Volgens Meijers wordt een enorme doelgroep niet bediend door de bestaande krantenuitgevers, die structureel 6 keer per week blijven zenden wat zij als goed veronderstellen voor hun abonnees. 'Wij geloven in een wekelijkse krant, waarin wij zelf kwalitatieve, maar vooral ook snel leesbare content gaan maken. Dus zeker geen pagina's tellende achtergrondverhalen, zoals de bestaande opinieweekbladen.' Hij voegde er lachend aan toe: 'Wij nemen het schuldgevoel weg van de consument die aan het einde van week tegen een niet door te worstelen stapel papier aankijkt.'
Prijs en oplage
Over prijs en mogelijke oplagecijfers kon Meijers ook nog weinig zeggen. Ook hier wil hij dat afhankelijk stellen van hetgeen 'zijn' publiek er uiteindelijk voor over zal hebben. Natuurlijk moet dat allemaal passen in een businessmodel, welke nog in ontwikkeling is. Het initiatief ontvangt geen subsidie. Meijers is freelance journalist en ondervindt naar zijn zeggen gek genoeg vooral sceptische reacties bij collega journalisten. Wie de ontwikkelingen wil volgen, kan zich gratis inschrijven voor de wekelijkse nieuwsbrief. Wij gaan Meijers tegen het einde van dit jaar zeker nog een keertje bellen, zodra er meer zekerheid is over de levensvatbaarheid van een mogelijke printeditie.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.