Dat was zo’n beetje de strekking van het persbericht van de grootste persleverancier ter wereld, maar over het boekjaar 2014/2015 werd wel een verlies geleden van 72 miljoen euro.
Persenfabrikant Heidelberg is bezig zich opnieuw uit te vinden, zoveel is wel duidelijk. Na jaren van stagnatie moet de groei komen van meer service, de verkoop van materialen en digital printing. Dat zegt topman Gerold Linzbach. ‘Heidelberg is ‘fit for the future’.’ De jaren van reorganisaties zijn voorbij. Maar dat geldt niet voor het afgelopen boekjaar 2014/2015, dat afliep op 31 maart 2015. De omzet daalde iets naar 2.334 miljoen euro en zowel winst (- 72 miljoen euro) als de cash flow (- 17 miljoen euro) was negatief. Het aantal binnenkomende orders was gelijk aan het voorgaande jaar.
Groei
Voor de komende jaren wordt weer groei verwacht, mede door de overname van Tetterode/Plantijn en enkele andere bedrijven, samen goed voor een omzet van 100 miljoen euro. De (volledige) overname van Neo7even en de Gallus Group moet helpen om te kunnen groeien in de verkoop van digitale persen voor de verpakkingsindustrie.
Divisies
Heidelberg is in financieel opzicht opgedeeld in drie divisies: Equipment, Services en Financial. Bij Equipment gaat het om de verkoop van vooral vellenpersen: daar nam de omzet af tot 1391 miljoen euro met 7939 medewerkers. De EBITDA was ietsje beter dan het jaar daarvoor. Bij Services (vooral de verkoop van materialen en onderdelen) daalde de omzet een klein beetje tot 935 miljoen euro met 3969 medewerkers en een EBITDA van 102 miljoen euro. Bij Financial was de omzet slechts 7 miljoen euro, met 43 medewerkers, maar wel met een EBITDA van 6 miljoen euro.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.