Pas aan het einde van het interview maakt Erwin Versteeg van o.a. degoedkoopstedrukkerij.nl duidelijk dat hij als pionier van het omarmen van printportals binnen de bestaande grafische branche raar werd aangekeken en misschien is dat nog wel zo.
Wat doet Versteeg daaraan?
'Ik zit in twee werelden. Met het min of meer 'gewone' grafische bedrijf Set&Print sta ik middenin de gebruikelijke grafische industrie, gespeciliaseerd in PMS handels- en huisstijldrukwerk. Dat is inmiddels ook een vechtmarkt en kan lokaal nog nauwelijks groeien, we zijn blij dat de omzet in 2015 stabiel blijft ten opzichte van 2014.'
Geschiedenis
Set&Print werd in 2000 opgericht en was van oorsprong een lokaal verkoopkantoor op het gebied van handels- en huisstijldrukwerk. Het bedrijf bestond toen uit 6 medewerkers, waarbinnen Erwin één van de aandeelhouders was. Eind 2004 nam hij het bedrijf in zijn geheel over en kocht toen ook productiecapaciteit in voor diezelfde markt. 'Ik was vooral graficus, ik ruik het papier en ben (nog steeds) gek op mooi drukwerk. Ik was van oorsprong dus helemaal geen ondernemer en ook zeker geen automatiseerder, maar zag wel een opkomende markt van web-to-print portals. Met Set&Print ging ik dus (ook) produceren voor derden. Vanaf dat moment werd ik dus vreemd aangekeken door o.a de Pica Media Partners, waar ik toen lid van was geworden. Er was zelf iets van medelijden te bespeuren, zo van, dat je dat nodig hebt. Ik voelde echter aan dat die vechtmarkt binnen de bestaande grafische kaders alleen maar erger zou worden.
Set&Print meer en meer crossmediale dienstverlener vanaf marketing via print tot en met online producten en diensten
De Goedkoopste Drukkerij
De portal gedachte bleef hem toch bezighouden en hij reserveerde in die tijd al de naam degoedkoopstedrukkerij.nl. In aanvang moest die portal de virtuele 'verkoper' worden van Set&Print. 'Ik kon daarmee mijn markt verbreden en dus minder afhankelijk worden van een lokale vechtmarkt.' In die tijd begon ik vooral met het aanbieden van producten voor ZZP'ers uit de bouwsector in het oosten van het land. De crisis in die sector laaide in alle hevigheid op en ik bood met onze portal een goedkope oplossing voor visitekaartjes, briefpapier en enveloppen. Ik merkte wel dat mijn gebrek aan automatiseringskennis een rol speelde, want de portal die we hadden bleek uiteindelijk helemaal niet geschikt te zijn voor een perfecte PMS workflow. Technische problemen met conversies bleken het succes te belemmeren.'
Nieuwe toetreders zeker in het laatste decennium zijn succesvoller dan de 'oude grafische garde'
Dealernetwerk
Ingegeven door de overtuiging dat eigenlijk iedereen nog steeds liever lokaal koopt (mits tegen de internet voorwaarden) 'converteerde' Versteeg de portal naar een dealernetwerk. Ook was de balans tussen hoog kwalitatief drukwerk bij Set&Print en meer low-end drukwerk uit de portal in onbalans met elkaar gekomen. Door de portal gedachte verder uit te breiden zocht Versteeg in het hele land naar drukkerijen die via De Goedkoopste Drukkerij voor meer opdrachten konden zorgen. Aanvankelijk was dat succevol, maar de naam zat tegen, het imago 'goedkoopste' zette de dealers niet aan tot het omarmen van het erachter liggende marketing concept. 'Ze deden weinig of niets met de aangebrachte leads'. Inmiddels runt de zoon van Erwin 'de goedkoopste' en produceert nu vooral ook voor eindgebruikers met een gestage jaarlijkse groei. Zonder directe cijfers te willen noemen verwacht Versteeg dit jaar 70% meer omzet te maken. Al het full-color drukwerk van beide merken wordt extern geproduceerd.
Versteeg: 'Flexibiliteit, samenwerken 3.0 en bundelen van krachten is een absolute must'
Nieuw samenwerkingsconcept
Jammer genoeg bleek de marketingformule (dealernetwerk van drukkerijen) van 'de goedkoopste' niet te werken, maar Vesteeg liet zich niet ontmoedigen. Met de naam 'vandedrukkerij' zet hij opnieuw een netwerk op met in plaats van resellers, partners, die op basis van gratis whitelabel omgevingen hun eigen web-to-print bedrijf kunnen opzetten. 'Lokale bedrijven, die de markt kennen, klantondersteuning kunnen geven, maar uiteindelijk wel de voordelen willen ervaren van professionele en kostengunstige uitbesteding.' Bij 'vandedrukkerij' gaat het veel meer over service en support, iets wat we inmiddels al bij vele 'interdrukkers' zien, de klantbeleving en de workflow optimaliseren zijn de twee belangrijkste parameters voor het behalen van succes. Kwaliteit en prijs zijn nog nauwelijks onderscheidend. Versteeg: 'Door de enorme groei bij 'degoedkoopste' ontwikkelen we 'vandedrukkerij' in een aantal rustige fasen, maar we verwachten begin 2016 helemaal klaar te zijn'.
Liefhebbers van vroeger met de kennis van nu
Uit het harnas
Versteeg: 'Ik hoop met deze stappen uit het harnas te komen van de conventionele grafische industrie. Ik zie hoe nieuwe spelers met gemak een voorsprong hebben, omdat ze geen historische bagage hebben. Met Set&print heb ik die 'last' wel en moet ik binnen dat bedrijf aan allerlei opgelegde regels voldoen vanuit de grafische branche. De nieuwkomers lachen hierom en gaan er met een grote boog omheen en nemen een drukker aan tegen 30% lagere kosten dan een gewone aan het KVGO verbonden drukkerij.' Versteeg rondt af met: 'In de onderling respecterende mix van jong en oud willen wij in ieder geval graag door'.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.