Met een oplage van 200 miljoen exemplaren is de jaarlijkse IKEA-gids de grootste drukorder aller tijden. Maar een Duitse literatuurcriticus kraakt het ‘boek’ af, stond in nrc.nl.
Onder de kop ‘Duitse literatuurcriticus recenseert Ikea-catalogus, boek wordt afgekraakt’ werd de grote en veel gelezen IKEA-gids beoordeeld. Aldus een artikel in nrc.nl. Ieder jaar verschijnt rond deze tijd de dikke Ikea-catalogus, het “boek” met de grootste oplage ter wereld: ruim 200 miljoen exemplaren. De Zweedse meubelketen vond het tijd voor een kritische recensie van dit veelgelezen boek en vroeg de Duitse journalist en literatuurrecensent Hellmuth Karasek om het boek te bespreken, alsof het een roman zou zijn.
Bekijk het filmpje en ga lachend het weekend in
Afgekraakt
De recensie is vrij traditioneel opgebouwd. Karasek begint met: ‘De titel van het boek is: The little things that matter. De auteur is: Ikea.’ Hij vervolgt in nrc.nl. ‘Het doel van het boek is de lezer in een positieve stemming te brengen’, zegt Karasek. Dat er meer plaatjes in staan dan personages bevalt hem niet zo. Bovendien moeten de karakters zich tussen de vele meubels persen en krijgen zij weinig ruimte om iets samenhangends te zeggen. Het is een meubelroman’, zegt Karasek.
Bron: nrc.nl
Peter Luit zegt
Hoe zou Maarten van Rossem dit hebben gedaan?
Henk Gianotten zegt
Fantastische marketingstunt die vrijwel wereldwijd werd opgemerkt. Dat Japanse kranten de Duitse “kritiek” breed uitmeten is grootse gratis publiciteit. De introductie van de Verdana lettersoort als huisstijlletter werd ook afgekraakt door veel elitaire ontwerpers en zij die er voor door willen gaan. Ook dit was een clevere zet van Ikea. De letter is een van de best leesbare letters (naast de Frutiger zoals gebruikt door o.a. Randstad, Schiphol en de NS), heeft een grote Unipolis (voor vele talen) en is voor vele media bijna gratis. Het “tumult” werd – naar verluidt gestructureerd door een PR-bureau – naar vele media gestuurd. Het gevolg: veel publiciteit rondom de catalogus en bijna elke ontwerper weet dat de Verdana springlevend is en niet de mooiste maar wel een van de meest functionele leesletters is. Nee, laat de Ikea-marketeers hun gang maar gaan. Overigens: ze rapporteren zelf dat ze relatief steeds meer offsetrotatie inzetten i.p.v. diepdruk. Dat moet te denken geven.