Aan positieve berichten geen gebrek de afgelopen dagen. Printmedianieuws zet de ontwikkelingen op een rij en voegt voor het evenwicht ook wat relativerende geluiden toe. Met deze keer: argumenten voor en tegen papier, een superorder voor QI Press Controls en ontwikkelingen bij Em. De Jong.
Drukkerij Em. De Jong is niet alleen drukker, maar ook uitgever van een hele reeks huis aan huiskranten in Brabant. Vorige week nam Em. De Jong via de curator alle weekkranten van De Winter uit Uden over. Eind juli ging Uitgeverij de Winter failliet. Van de 30 medewerkers van De Winter krijgen er 20 een baan aangeboden door Em. De Jong, via dochterbedrijf Talvi Uden bv. De weekkranten zullen naar verwachting worden gedrukt bij Janssen/Pers Rotatiedruk in Gennep, ook onderdeel van Em. De Jong.
Niet alles liep gesmeerd bij Em. De Jong. Tot twee maal toe haalde de drukkerij in Baarle Nassau vorige week de lokale pers vanwege een bedrijfsongeval. Eerst moest de brandweer uitrukken om een een geheimzinnige brand in een container in het pand te blussen. Een paar dagen later werd de traumahelikopter opgeroepen, omdat een medewerker zwaargewond raakte bij het besturen van een heftruck waarbij hij een paaltje raakte.
Phoenix en Ronald Hof
Helemaal duidelijk is het niet, maar Phoenix Print in Würzburg, het bedrijf van de Nederlander Ronald Hof, heeft weer overeenstemming bereikt over de samenwerking met het zusterbedrijf in Augsburg, dat vorige week in surseance van betaling is geraakt. Beide bedrijven fuseerden in april, maar recent bleek dat er onderlinge betalingsproblemen waren. Phoenix Würzburg was tot twee jaar geleden onder de naam Stürtz onderdeel van Euradius. In Würzburg werken 350 medewerkers, in Augsburg zijn 80 personen werkzaam.
Grootste order ooit voor QI Press Controls
Newsprinters UK heeft de grootste order in de geschiedenis van Q.I. Press Controls (QIPC) voor haar drukkerijen in Broxbourne en Eurocentral geplaatst. Broxbourne is de grootste divisie van Newsprinters en is onder andere drukker van The Times en The Daily Telegraph. Newsprinters heeft aangekondigd dat alle 72 druktorens inmiddels zijn voorzien van Q.I. Press Controls’ IDS-3D. Volgende week meer nieuws over deze grote order voor het Nederlandse QIPC.
Roto Smeets Group wordt VNC
Het is nog maar een formaliteit, maar op 23 september gaan de laatste aandelen van de Roto Smeets Group NV naar de nieuwe eigenaar en met een nieuwe naam: de Verenigde Nederlandse Compagnie (VNC), het investeringsvehikel van Geert Schaaij. Dat is althans de bedoeling van de Buitengewone Algemene Vergadering van Aaandeelhouders op 23 september in Deventer. Daarmee verdwijnt de naam Roto Smeets Group (RSG). De drukkerij activiteiten zitten in Roto Smeets bv, en zijn sinds kort in bezit van zes ex-grootaandeelhouders van RSG, die zich hebben verenigd in International Media Solutions.
Duitse persenbouwers positief
Ze kwamen van ver, maar KBA, Manroland en Heidelberg presenteerden positieve cijfers en meldden goedgevulde orderportefeuilles. Dat is maar goed ook, want Drupa komt er aan en daar past geen crisissfeer bij. Morgen op Printmedianieuws een analyse van de cijfers.
Boekloze bibliotheken
‘5 km boeken bij het oud papier’ kopte de Volkskrant afgelopen vrijdag. De Nederlandse Universiteitsbibliotheken nemen afscheid van kolossale hoeveelheden boeken nu alles digitaal beschikbaar is. Er zijn nauwelijks geïnteresseerden voor te vinden dus de boeken gaan bij het oud papier. Bibliotheken gaan met hun tijd mee en worden ‘content managers.’ Studenten zien de gebouwen vooral als een plek waar ze rustig kunnen studeren.
Pikante toevoeging aan het artikel: de kosten voor de nieuwe ‘megalomane bieb’ – 250 miljoen euro – in het Britse Birmingham waren zo hoog dat er geen geld overbleef voor boeken. De bibliotheek roept Britten op om boeken te doneren.
Papierloze ondernemer over de toekomst van papier
We somberen nog even door. De Duitse papierindustrie nodigde niet alleen vrienden uit om het 625-jarig jubileum van de branche te vieren. Software-ondernemer en papierlooskantoor-fanaat Paul Veger mocht in het kader van de viering meedoen met een brainstorm over de toekomst van de papierindustrie. Zijn visie kunt u lezen bij 'de ondernemer'. Veger ziet een toekomst in papier als bouwmateriaal en grondstof voor 3D-printen - ontwikkelingen die decennia geleden al in gang zijn gezet. Had ons maar uitgenodigd.
Uitgevers over drukwerk
Het kan ook anders. Wie het ongemakkelijke gevoel heeft dat de digitale wereld de media volledig in zijn macht heeft kan zijn hart ophalen bij het Magazine Media Café op 14 september in de Amsterdamse Balie. Onder het motto ‘Print, zo kan het ook!’ leggen Rog Koghee van New Skool Media, Femmetje van de Wind van Wind Publishing, Ebru Umar van FAB Magazine en Sandy Wenderhold (Oh!) uit waarom je met print nog steeds prima je boterham kunt verdienen. De sprekers namen tijdschriften over of startten een nieuwe titel, met succes.
Opwarmertje voor Drupa
Al twee afleveringen lang ging het bij Drupa over de opkomst van inkjet, maar de doorbraak bleef uit. Dat het fenomeen inkjet in de editie van 2016 echt van de grond moet komen, daarover zijn vriend en vijand het eens. De Inkjetconferentie op 7 en 8 oktober in Swissôtel Neuss te Düsseldorf kan daarom mooi als opwarmertje dienen. De echte inkjet-nerds – er worden er zo’n 400 verwacht – komen aan hun trekken bij de ongeveer 50 technische presentaties. Uiteraard is er veel aandacht voor labelprinten en verpakkingen, maar ook het industriële printen en het digitale drukwerk voor de grafische industrie komen aan bod.
Het evenement wordt georganiseerd door ESMA, het Europese genootschap van printerproducenten en Drupa, de organisator van de grafische mega-beurs in Düsseldorf. Vandaag op printmedianieuws.nl meer over inkjet op DRUPA door Jan van Holten.
Make-up op de cover
Het Braziliaanse weekblad Caras maakte op de cover op een slimme manier reclame voor het merk Neutrogena, producent van make-up-doekjes. Met het meegeleverde monster kan de lezer de lippenstift van de actrice Giovanna Ewbank, die op de cover van het blad prijkt, verwijderen. Het creatieve bureau DM9DDB werkte samen met Neutrogena aan het idee. De campagne kreeg in allerlei media aandacht.
Emily zegt
Alex, even voor de duidelijkheid: Roto Smeets Group B.V., dus de B.V. waar alle bedrijven van Roto Smeets Group onderhangen verandert niet van naam. Wij blijven gewoon Roto Smeets Group heten. Alleen de naam op de beurs, Roto Smeets Group N.V. zal gewijzigd worden in Verenigde Nederlandse Compagnie. Dat heeft daarna niets meer met Roto Smeets Group B.V. te maken.
groetjes
Emily