Het Open Huis van Drukkerij Wihabo in Geffen gaf klanten en drukkers de gelegenheid om de grenzen van hun creativiteit te verkennen. Belangrijke blikvanger: de HP Indigo 10000 Digital Press die van de wildste ideeën concrete producten maakt.
De bezoeker kon er niet om heen, door heel de drukkerij werden de meest prachtige grafische hoogstandjes tentoongesteld en bij binnenkomst stond meteen de enorme machine waarmee een groot deel van deze collectie was geproduceerd. De HP Indigo 10000 Digital Press trok vooral de tweede dag van het evenement, toen grafici een kijkje kwamen nemen de aandacht. De dag ervoor waren het de creatieven, vertegenwoordigers van reclamebureaus en marketeers die de weg naar Geffen wisten te vinden. Zij waren vooral geïnteresseerd in de uitingen die Wihabo met de machine produceert.
Topkwaliteit
Willy Bosch, medeoprichter en directeur van het bedrijf, stak zijn enthousiasme voor de digitale machines niet onder stoelen of banken. ‘Kijk eens naar dat oranje! Probeer zoiets maar eens op een offsetpers te maken.’ Willy en zijn zonen, directeuren Joris en Ruud Bosch, kwamen handen te kort om alle belangstellenden te begroeten. De HP Indigo 10000 Digital Press past bij Wihabo, zoals creativiteit past bij de klanten van deze drukkerij. De mogelijkheid om topkwaliteit te produceren in kleine oplagen geeft het bedrijf de armslag die het nodig heeft en de mogelijkheid om op zelfs de ingewikkeldste verzoeken van klanten in te gaan.
Een mooi voorbeeld werd gepresenteerd door Henk Jan Beltman, ‘Chief Chocolate Officer’ van het idealistische chocolademerk Tony Chocolonely. Beltman en zijn team bedachten tijdens een creatieve brainstorm de mogelijkheid om de bekende chocoladerepen te verpakken in een gepersonaliseerde wikkel. Het ging om een complexe order met een zeer laag volume, waardoor Beltman bij de drukkerijen die hij bezocht steeds opnieuw bot ving – totdat hij aanklopte bij Wihabo. Ruud Bosch: ‘Het was meteen duidelijk dat het niet eenvoudig ging worden. Maar ik zei: we doen het gewoon.’ Inmiddels zijn er ruim 30.000 gepersonaliseerde repen geproduceerd en is het online personaliseren van de Tony wikkels een groot succes.
Goede content
Ook voor bouwbedrijf Heijmans geldt dat het de veelzijdigheid van Wihabo is die hen aanspreekt. Communicatiemanager Sander Willems vertelde hoe het bedrijf zich de afgelopen jaren steeds beter weet te profileren als een transparante, innovatieve organisatie. Projecten van het bouwbedrijf, zoals de ‘smart highway’ van kunstenaar/ontwerper Daan Roosegaarde, halen regelmatig de krant en talkshows op televisie. Voor Heijmans staat goede content voorop in de communicatie. De flexibiliteit van de productieapparatuur van Wihabo maakt het mogelijk om deze klant op zijn wenken te bedienen.
Hoger niveau
Als het gaat om innovatie en digitaal drukken, loopt Wihabo al jaren voorop. De drukkerij is een van de Nederlandse pioniers op het gebied van hybride grafische producten, waarbij digitaal drukwerk werd gecombineerd met offset-producten. Dankzij uitgekiend kleurbeheer werd alle output feilloos op elkaar afgestemd, waardoor digitaal drukwerk tien jaar geleden al naar een hoger niveau werd getild. Dankzij de enorme vooruitgang in kwaliteit kan Wihabo de HP Indigo 10000 Digital Press en de twee HP Indigo 7600 Digital Presses tegenwoordig inzetten om zich juist te onderscheiden van traditioneel offset.
De grotere kleurruimtes, het eenvoudig toepassen van knallende steunkleuren, de combinaties van verschillende papiersoorten en de mogelijkheid van variabel drukwerk zorgen ervoor dat Wihabo op creatief niveau boven zichzelf uitstijgt. Het personeel is volledig opgeleid om alles uit de machines te halen wat er in zit. Tijdens het open huis bleek dat klanten van de drukkerij de nieuwe mogelijkheden om hun creatieve gedachten vorm te geven met open armen ontvangen. Dankzij de tentoongestelde producten en de HP Indigo 10000 zagen ze overal kansen. Wel 10.000.
Bekijk hier het foto-album van de eerste dag van het evenement (16 september).
Bekijk hier het foto-album van de tweede dag van het evenement (17 september).
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.