Is de opkomst van de zogenaamde Adblockers positief voor de gedrukte media? Adblockers doen advertenties ‘verdwijnen’ op onder meer internet. Daarover en veel meer in dit wekelijkse overzicht van de persberichten.
Web-to-Print: CMBO, GOC en KVGO organiseren ook dit jaar weer een seminar over web-to-print, op 14 oktober. ‘Net als in voorgaande jaren kijken we bij die gelegenheid naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van web-to-print. Waren het voorheen vooral technische verhalen over systemen en over de opzet van online printshops, tegenwoordig kijken we veel meer naar de marketingkant daarvan en naar zaken als klanttevredenheid, zonder daarbij de keuze voor het juiste systeem uit het oog te verliezen. Het programma wordt geleid door Ed Bogaard (foto).’
Wifac weg uit Duitsland
Grafisch handelshuis Wifac uit Mijdrecht heeft haar activiteiten in Duitsland verkocht aan Rädler Gruppe, een Duits grafisch handelshuis. De transactie gaat in op 1 september 2015. Tot nu toe vormde Duitsland voor Wifac een belangrijke groeimarkt en werden enkele kleinere handelshuizen overgenomen. Maar die strategie wordt nu verlaten. Handelshuis Wifac is onderdeel van het Zwitserse WIFAG-Polytype Technologies, en heeft in Nederland, België en Duitsland ongeveer 140 medewerkers, die samen een omzet van bijna 100 miljoen euro realiseren. Algemeen directeur is Marcel Otto (foto).
Argent is ‘Supplier of the year’ van Sumis
Vorige week organiseerde Sumis Printmanagement onder de noemer Sumis Connects het jaarlijkse leveranciersevent. Tijdens deze dag is Argent Displays & Packaging uit Wormerveel uitgeroepen tot "Supplier of the Year". Argent is voor deze titel geselecteerd uit meer dan 100 leveranciers van Sumis. Sumis Printmanagement is de grootste grafische inkoper van ons land met een inkoopbelang van 120 miljoen euro.
Digitale uitgevers vrezen komst Adblockers
Opeens was het erg actueel: Adblockers, u weet wel, software die advertenties doet verdwijnen op internet en emails en in de sociale media. Adblockers zijn niet van vandaag of gisteren. Maar de populariteit van deze programma's groeit razendsnel. 14% van de Nederlanders heeft inmiddels een advertentie blokkerende plug in. Als de komst van deze Adblockers doorzet, moeten alle business modellen van digitale media opnieuw worden bekeken. Een revolutie dus. Maar niet voor ‘good old’ papieren uitgaven: in print hebben deze Adblockers geen invloed. Zo bezien zijn de Adblockers mogelijk positief voor het gedrukte product.
MultiCopy-fusie in Drachten
Onder het motto ‘The Communication Company bundelt haar krachten in Drachten’ trekt Multicopy Surhuisterveen in bij Multicopy Drachten. Beide bedrijven gaan met de fusie een nieuwe fase in naar een allround grafisch communicatiecentrum voor kleine en middelgrote bedrijven, aldus het persbericht. De vestiging in Surhuisterveen gaat dus 20 kilometer westwaarts verder, maar die afstand is voor de klanten geen probleem verwacht ondernemer Lammert Stavast die aan het hoofd staat van beide bedrijven: ‘Nu we de modernste apparatuur en onze specialisten combineren in Drachten zullen we ons servicepunt in Surhuisterveen sluiten, maar we blijven dichtbij. Onze adviseurs gaan naar de klanten toe de kansen te bespreken. Er kan daarnaast direct contact zijn met onze designers en we hebben een haal-en-breng service. Plus tal van mogelijkheden om werk digitaal aan te leveren. Wij staan klaar om het bedrijfsleven in Surhuisterveen, Drachten en omstreken te blijven verrassen.’
Synthetische drukrollen bij Van Marle
Volgens een bericht van handelshuis AtéCé is drukkerij Van Marle de eerste in Nederland die kiest voor Duraprint 4.3 kunststof drukrollen. De drukkerij stapt daarmee af van de conventionele rubberen drukrollen. Erik Wolters van Van Marle somt de voordelen op: ‘We hebben hier één drukpers voorzien van kunststof drukrollen. Nu al ervaren we grote voordelen, zoals het sneller op kleur brengen van de pers en minder inschiet van papier. We hoeven, omdat het kunststof rollen zijn, niet iedere keer “de drukstreep” na te stellen. Ook gaat het wassen aanzienlijk sneller en verbruiken we minder wasmiddelen. Een ander voordeel dat telt, is dat wij op de pers met de nieuwe drukrollen niet alleen met normale inkten, maar ook met UV inkten kunnen drukken.’ Wolters overweeg om alle drukpersen om te laten bouwen met de nieuwe drukrollen.
Primeur op Labelexpo Brussel
Een wereldprimeur voor ‘Stamina’ van MBO, Herzog+Heymann en Bograma. De verpakkingslijn ‘Stamina’ stanst rotatief, vouwt en lijmt in een dubbelstroomsproductie drukvellen tot vouwdozen. Wifac levert in Nederland de machines en oplossingen van deze ‘partners in competence’.
Jan Vroegop zal voor printmedianieuws verslag doen van de Labelexpo in Brussel.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.