Laat het planbord nog even voor wat het is. We nemen snel de berichten van de afgelopen week door, met een korte blik in de toekomst, recente ontwikkelingen en een kleine duik in het verleden.
En toen was de crisis ineens weer voorbij. Terwijl u dit leest wordt de gammele gouden koets opgeknapt, deelt de minister van Financiën vijf miljard extra uit om te vieren dat de betere tijden zijn aangebroken en werken de Grieken koortsachtig aan een plan om alles terug te betalen. De komende tijd kunnen we zien of de grafische bedrijfstak profiteert van de opwaartse economische trend of dat we toch echt in een andere tijd zijn aanbeland.
Als blijkt dat het vooral de economische malaise was die de drukkerijen parten speelde dan wordt de voortdurende onenigheid tussen werkgevers en werknemers met de minuut genanter. Het geluid van het feestgedruis in Den Haag drong in ieder geval niet door tot Hoogeveen waar afgelopen donderdag het personeel van blikdrukkerij Ardagh begon met een 24-uurs staking. De drukkerij valt onder zowel de metaal- als de grafische CAO. In beide branches is het hommeles tussen werkgevers en werknemers.
Bedreigde beroepen
En over stakingen gesproken: de drukker van de toekomst weet niet eens wat actievoeren is. Volgens Printweek is die drukker namelijk een robot. Dat maken ze op uit het rapport The Future of Employment: How susceptible are jobs to automation. ‘Drukker’ staat in de top 100 van bedreigde beroepen met een kans van 83 procent om volledig te worden vervangen door automatisering. In de afwerking is de dreiging om te worden weggeautomatiseerd nog groter. De meeste grafici zullen niet schrikken van het rapport. In onze industrie is de arbeidsproductiviteit in de afgelopen 15 jaar spectaculair gegroeid. Dat het bedienen van een drukpers straks iets anders is dan vandaag hebben we al een tijdje begrepen. De arbeidsproductiviteit moet namelijk nog verder omhoog. We gebruiken met zijn alles nog steeds papieren visitekaartjes schreven we vorige week, maar die worden wel besteld bij een steeds kleiner aantal drukkerijen.
Nog maar een paar maanden geleden liet persenfabrikant Heidelberg in een presentatie doorschemeren waar het naar toe gaat. We gaan van 200.000 ‘generalisten’ naar 15.000 specialisten. Tja, als zelfs Heidelberg het zegt, dan moet het wel waar zijn.
Interieurs printen
Kortom, het is niet alleen de economie waarmee de grafische bedrijven te maken hebben. Er veranderd van alles en het gaat snel. Printerproducent Canon presenteert een mooi voorbeeld van een relatief nieuwe ontwikkeling op 22 oktober: interieur innovaties met print. Binnenhuisarchitecten smullen ervan.
HP loopt zich warm
Waarom ik niet bij Graphexpo in de VS was? vroegen ze me vorige week. Ik ben Gekke Henkie niet – alles wat daar gebeurt is op z’n best een opwarmertje voor het echte feest: Drupa 2016. Maar misschien had ik toch moeten gaan, want HP had van zijn opwarmertje behoorlijk wat werk gemaakt. De printerproducent presenteerde er de nieuwe HP PageWide Web Press T480 HD en T470 HD. Ik graag wat foto’s van deze joekels genomen, want bij het onleesbare persbericht zaten geen plaatjes. Geeft niks, straks, in Düsseldorf, zien we in hal 17 nog veel meer nieuws.
Samen
Nu alles groter en ingewikkelder wordt is een samenwerkingsverband een probaat middel om vooruit te komen. Print Pakt, de campagne van het KVGO, geeft het goede voorbeeld door samen te werken met PostNL. De samenwerking bestaat vooralsnog uit het publiceren van onderzoeken, te beginnen met een rapport over de relevantie van post.
Reclameland werkte al samen met koeriersbedrijf DHL en liet vorige week weten die samenwerking voort te zetten. Wouter Haan, eigenaar van de online drukkerij is blij met de nieuwe service van DHL, het toevoegen van een ‘extra afhaalmoment’ in de avond. Hierdoor kan Reclameland garanderen dat de klant zijn bestelling altijd de volgende dag in huis heeft. In zijn persbericht noemde Haan nog veel meer extra’s die hem opnieuw zijn handtekening onder het contract deden zetten.
Reünie
Wie graag wil mijmeren over betere tijden kan zijn hart ophalen bij een reportage van Deventer TV over de reünie van oud-medewerkers van een grote naam uit het verleden Drukkerij Salland. Aan het woord komen onder anderen oud-KVGO-voorzitter Klaas Koekkoek en ex-directeur Jan de Gier (voor wie ik ook een tijdje heb gewerkt bij een heel andere grote naam in de branche). Mooie tijden waren het, maar het is voorbij benadrukken zo’n beetje alle sprekers. Daar hebben wij niks mee te maken. Het is maandag, tijd voor een blik op planbord, de persen moeten draaien, werk aan de winkel.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.