Topondernemer Marco Aarnink mocht bij het jubileumfeest van het bedrijf dat hij tien jaar geleden oprichtte niet ontbreken. Samen met marketing- en communicatiemanager Sylvia Vroklage vertelt hij over het succesverhaal achter Drukwerkdeal.nl.
Af en toe corrigeert hij zichzelf, want Marco Aarnink heeft het nog regelmatig over ‘we’ als hij over Drukwerkdeal.nl praat. De oprichter van de populairste internetdrukkerij van Nederland verliet het bedrijf in april, maar voor het tienjarig jubileum en de opening van het nieuwe pand was hij weer even terug in Deventer. Een mooie gelegenheid om met hem en marketing-manager Sylvia Vroklage te kijken naar het Drukwerkdeal.nl van vandaag.
Hoe is het om terug te zijn bij Drukwerkdeal.nl?
Marco: ‘Als ik nu kijk naar het bedrijf dan zie ik dat het precies zo gaat als het bedoeld was. De sfeer, de collegialiteit en de manier waarop ze hier met klanten om gaan – dat is waar we al die jaren met elkaar aan hebben gebouwd. Het is mooi om te zien en ik ben blij dat ik er de basis voor mocht leggen. Veel mensen uit de begintijd zijn er nog steeds. Dat geldt overigens ook voor een heleboel klanten.’
Sylvia Vroklage kwam zo’n vijf jaar geleden bij Drukwerkdeal: ‘Ik kende Marco van mijn studietijd en ik zag van een afstand waar hij mee bezig was. Toen we een keer met elkaar spraken wisselden we ideeën uit over marketing en Marco stelde voor dat ik dat maar moest gaan doen. Dat vond ik een mooie kans.’
Wat is het geheim achter het succes?
Marco: ‘Succes begint met een goede club mensen die absoluut geen ja-knikkers zijn. Dat gold in ieder geval voor Sylvia. Mensen zoals zij, met een eigen visie, helpen het bedrijf verder. Ik ben er trots op dat ze hier is en op wat ze heeft bereikt.’
Sylvia: ‘Groot durven dromen en ondernemend blijven dat geldt nog steeds. Als we een stip aan de horizon zetten, dan gaan we ervoor.’
Marco: ‘Ik heb het bedrijf verkocht om het de wijde wereld in te sturen. Het is als een kind dat opgroeit en waarvan je op een gegeven moment merkt dat het zijn vleugels uit moet slaan. We hadden een goed team, we kregen de mooie kans om het op deze manier te doen.’
Drukwerkdeal.nl is meer dan een webshop of een goed idee. Achter de schermen wordt er volop ontwikkeld. De workflow is volledig geautomatiseerd om de dagelijkse enorme orderstroom snel en foutloos te kunnen verwerken. Marco: ‘Een van de ICT-mensen zei het net nog: wij zijn geen dozenschuivers. We leveren maatwerk om onze klanten honderd procent tevreden te houden. Alles gebeurt hier vanuit klantperspectief.’
Sylvia: ‘We onderzoeken voortdurend hoe we het beter kunnen doen voor de klanten. En dat willen we op een slimme manier doen.’
Hoe ziet Drukwerkdeal.nl er over tien jaar uit?
Marco: ‘Het is niet meer aan mij om na te denken over de toekomst van Drukwerkdeal.nl. Maar ik verwacht dat ik over tien jaar nog steeds overal die naam zie prijken, zoals ik dat nu ook zie. Drukwerkdeal.nl probeert voortdurend top of mind te zijn. Er is niets mooiers, overal waar ik kijk zie ik Drukwerkdeal.nl. Op het vliegveld staat een grote zuil met de naam van het bedrijf, dus zelfs als ik op vakantie ga wordt ik er mee geconfronteerd. Daar is tien jaar lang aan gewerkt en ik ga er vanuit dat het ook voor de komende tien jaar geldt.’
Dankzij Drukwerkdeal.nl veranderde de markt voor drukwerk volledig. Hoe kijken jullie nu tegen de grafische markt aan?
Sylvia: ‘De digitalisering gaat natuurlijk verder. Maar door de nieuwe technieken en door de consument die steeds meer vertrouwd raakt met e-commerce en online-winkelen is de markt alleen maar groter geworden. Naast grote oplages zijn ook kleine oplages toegankelijk geworden. Waar het eerder moeilijk was om drukwerk te bestellen is het nu gewoon leuk om even dat spandoekje of wat flyers te bestellen. Het wordt bovendien steeds eenvoudiger om een drukwerkbestand te maken en drukwerk te bestellen. Daarom kunnen we nog een enorme vlucht maken.’
Marco: ‘Je kunt hier duidelijk zien dat Drukwerkdeal.nl een voorloper is in de Nederlandse markt. Dat zal ook zo blijven. Er is veel vrijheid om creativiteit in het bedrijf te brengen.’
Sylvia: ‘Er heerst hier een cultuur van innovatie. Dat is vanaf het begin goed neergezet en het zit in de mensen die hier werken. Het is het oranje bloed dat door onze aderen stroomt. We vragen van de medewerkers dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en in ruil daarvoor krijgen ze veel ruimte om creatief te zijn. Als je die ruimte goed gebruikt dan kun je hier als individu mooie dingen doen.’
Er wordt dus nog steeds gewerkt in de geest van Marco Aarnink?
Marco, beslist: ‘Nee! Dat is echt niet zo. De ruimte voor creativiteit en innovatie is gecreëerd door de mensen die hier binnenkwamen. Op de een of andere manier komen dat soort mensen hier terecht. Ik kom hier regelmatig kijken en alles wat ik zie bevestigt het: dit is wat Drukwerkdeal.nl is en ik word er blij van. Met of zonder Marco Aarnink, het zit er gewoon in.’
Sylvia: ‘We willen een persoonlijke benadering van de klant, met vaste contactpersonen. Dat was een enorme uitdaging, maar het is toch gelukt. Daarom startten we een pilot met cirkels met daarin alle mensen die met een order te maken krijgen. Elke klant heeft zo zijn vaste cirkel. Dat werkte uitstekend voor de klanten en de medewerkers werden er ook blij van. Ook zij voelen dat ze dichter bij de klant komen en daarom hebben we het systeem geheel doorgevoerd bij onze customer service afdeling.’
Jullie zijn nu een digitale variant van de drukker op de hoek.
Marco: ‘We zijn de drukker op de hoek van het toetsenbord.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.