Weer een hele reeks persberichten afgelopen week, variërend van de opkomst van adblockers tot en met de aankoop van zes digitale persen voor het drukken van boeken volgens POD: een doorbraak?
We beginnen met drukkerij Rijser: genomineerd voor ondernemer van het jaar 2015. Drukkerij Rijser in Purmerend bestaat ruim 76 jaar. ‘Met 18 medewerkers leveren wij kwalitatief hoogstaande grafische producties, waarvan een groot deel in de eigen drukkerij wordt geproduceerd. Rijser staat voor Grafische Communicatie’, aldus het persbericht. Drukkerij Rijser is één van de vier genomineerden voor ondernemer van het jaar 2015. Op 9 januari 2016 wordt bekend gemaakt wie de winnaar is.
Zes digitale persen
CPI is de grootste boekendrukker van Europa (met Koninklijke Wöhrmann als Nederlandse dochter), maar nog niet heel actief in digital drukken. Dat gaat veranderen. De Engelse drukkerij van CPI koopt maar liefst zes Canon printers( waaronder 5 Canon Océ VarioPrint 6320’s). ‘We maken een significante switch naar printing on demand voor boeken’, aldus CPI. ‘Uitgevers willen geen voorraden meer.’ Komende donderdag onze Canon/océ analyse in de reeks producenten van grafische productie printers.
Drupa 2016
Vanaf 2 januari kunnen al tickets worden besteld voor Drupa 2016, te houden van 31 mei tot en met 10 juni in Dusseldorp. Vanuit het persbericht: ‘Daily tickets cost 45 euros online whereas the price at the ticket offices onsite in Düsseldorf is 65 euros. Visitors who want to come to drupa for more than one day also profit from the online offers. A three-day card is available via the internet for 120 euros instead of 175 euros when purchased onsite.’
Video van Q.I. Press Controls
Niet alleen de producten, ook de marketing van het Nederlandse QIPC is goed ontwikkeld, getuige onderstaande video van het bedrijf uit Oosterhout over een Amerikaanse krantendrukkerij met de voordelen van de apparatuur van QIPC.
Hoe functioneert een online drukkerij?
Het success van online drukkers als Drukwerkdeal en Reclameland staat vast. Maar hoe hebben deze bedrijven zich zo snel kunnen ontwikkelen? Volgens print.de is de jaaromzet van online drukkers in Duitsland inmiddels al 5.1 miljard euro. Om dat te kunnen begrijpen is een boek verschenen: ‘Das Online Druckerei Prinzip’, een boek dat ’achter de coulissen kijkt’. Te bestellen via print.de.
KBA tour door China
Met een groots opgezette roadshow is KBA in november door China getourd. Onder het motto ‘KBA is uw partner voor winstgevendheid’ werden negen grote plaatsen bezocht met opgeteld 1000 deelnemers. Vooral de vellenpers Rapido 105 en 106 kwamen aan bod. China wordt steeds belangrijker voor KBA, want elders in de wereld stagneert de verkoop van drukpersen.
De leeuw is los in Buren
'In Buren heeft de leeuw bij de Thijsen Media Groep jarenlang op een antieke Albion drukpers als decoratie gestaan. Deze hebben wij na het faillissement opgekocht voor ons boekdrukmuseum in Dordrecht. Maar we missen het contragewicht, deze heeft de vorm van een leeuw met bal. Om deze prachtige pers uit 1840 weer werkzaam te maken zijn wij een speurtocht gestart naar de leeuw, hij kan zwart zijn maar is waarschijnlijk goudkleurig. Wie weet waar hij is of kan ons op het juiste spoor zetten? info@museum-adland.nl'
Vergeet even de adverteerder
Internetters die NU.nl bezoeken terwijl ze advertentieblokkerende software op hun computer geïnstalleerd hebben staan, krijgen sinds vandaag automatisch het verzoek deze software uit te schakelen. De nieuwssite zegt het gebruik van zogeheten ‘adblockers’ jammer te vinden, ‘want NU.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk’. Dan heeft journalist Jeroen Smit toch gelijk: hij zei vorige week op de Nationale Uitgeefdag ‘vergeet voorlopig even de adverteerder. Die komt pas weer terug wanneer de online lezer gelukkig is gemaakt - en dat betekent dus ook dat de lezer moet gaan betalen voor wat hij of zij online krijgt.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.