Flint Group is marktleider in drukinkten, maar is nog niet actief in inkten/toner voor digitale persen. Dat verandert met de overname van Xeikon. En Zwarte Piet krijgt een eigen glossy. Met nog meer persberichten.
Eerst de overname door de Flint Group van de Belgisch/Nederlandse persenfabrikant Xeikon. Het bedrijf uit Eede maakt niet alleen digitale persen, maar is ook leverancier van toner en andere materialen voor deze digitale persen. En precies dat deel van de ‘inktmarkt’ was voor marktleider Flint Group nog onbekend terrein. Xeikon wordt de basis voor de nieuwe divisie Flint Group Digital Printing Solutions, geleid door Xeikon directeur Wim Maes. Flint Group (omzet 2.1 miljard euro en 6800 medewerkers) is onderdeel van Koch Industries, één van de grootste bedrijven in de USA met een omzet van 90 miljard euro. Deze week meer informatie over Xeikon bij printmedianieuws.
Prindustry en KampertNauta
Bij KampertNauta was vorige week een klantendag voor 15 ‘white label shophouders’ van Prindustry, het softwarebedrijf dat specifieke webshops maakt voor grafische bedrijven. KampertNauta is een van de 12 ‘bronleveranciers’ van Prindustry. Ramon van Wingerden (directeur Prindustry) gaf zijn visie op de grafische markt. ‘Mede door de doorontwikkeling in e-commerce zullen alleen grotere grafische productiebedrijven voor gestandaardiseerd drukwerk overleven.’ Maar er speelt meer, zegt hij. ‘Overcapaciteit (door dalende markt, steeds betere en snellere persen), prijsdruk en veranderende klantvragen (standaardisatie). Charles van Elst (technisch directeur van KampertNauta) liet zien hoe white label shophouders meer marge en rendement kunnen halen uit drukwerk, vooral door alle stappen in het productieproces te automatiseren.
Glossy Zwarte Piet
De discussie over Zwarte Piet heeft geleid tot een speciale glossy: Piet. Het blad, een eenmalige uitgave van Trichis, biedt een overzicht van mogelijkheden om het sinterklaasfeest te vernieuwen. Het eerste exemplaar werd uitgereikt tijdens het programma 'Who's afraid of Zwarte Piet?' aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het blad ligt in de winkels voor 9,95 in een oplage van vijfduizend stuks.
AtéCé voegt samen
Het Distributie Centrum en het Converting Center van AtéCé Graphic Products in Alkmaar zijn verhuisd, van twee locaties naar één. ‘Om alle ontwikkelen binnen AtéCé in goed banen te kunnen blijven leiden, was verhuizing naar een groter pand noodzakelijk’, zegt verkoopdirecteur Remco Smit. ‘We beschikten daar over twee panden, nu is alles in één bedrijfsruimte van circa 5.500 m² samengebracht. Dat werkt natuurlijk veel efficiënter. Ook een deel van de productie in Uitgeest is naar Alkmaar verhuisd. Daardoor is er in onze hoofdvestiging meer ruimte voor de productie van onze coatings, perschemicaliën en inkten.’
Extra Ledenraad KVGO over Grafimedia cao
Op woensdag 2 december komen de Ledenraadsleden en overige leden van het KVGO in een besloten bijeenkomst bij elkaar om de resultaten van de cao-onderhandelingen te bespreken. Op de agenda staat onder andere een uitgebreide toelichting op het principeakkoord door Richard van den Berg. Aan de ledenraadsleden zal het resultaat van de onderhandelingen ter goedkeuring worden voorgelegd. Deze week krijgt u bij printmedianieuws al een uitgebreide toelichting op het principeakkoord met vragen als: wie betaalt die eenmalige uitkering van 1000 euro in februari 2016?
Enige verpakkingsbeurs België is gratis
Empack Brussel, dé jaarlijkse verpakkingsbeurs van België, is het ontmoetingsmoment van de verpakkingscommunity: tijdens deze 2-daagse ontmoet u er het volledige aanbod aan toonaangevende verpakkingsspecialisten, die u face-2-face hun nieuwste innovatieve producten en inspirerende materialen tonen. Datum: 25 & 26 november 2015. Locatie: Brussels Expo, Hal 7.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.