In de aanloop naar pakjesavond was er flink wat reden voor feestjes in de wereld van het digitale drukwerk. In de analoge wereld was het business as usual. We nemen de persberichten met u door.
De BLI Pro Awards zijn eigenlijk bedoeld voor de documentindustrie, maar de Ricoh Pro 9110, overduidelijk een machine voor grafische toepassingen, kwam samen met de Pro 7110 als winnaar uit de bus bij de prijsuitreiking. Het ging dan ook om een speciale 'productieprinter'-categorie. Ook Xerox viel in de prijzen met de multifunctional Color C60. Eigenlijk raar om die machines in dezelfde categorie terug te zien, maar dat is sowieso een probleem in de digitale wereld – er worden voortdurend appels met peren vergeleken. De prijs is in ieder geval een duidelijk signaal dat de documentwereld en grafische industrie steeds dichter tegen elkaar aan schurken.
CO2-neutraal printen
Terwijl de staatshoofden in Parijs elkaar verdrongen voor de camera’s om aan de wereld uit te leggen dat ze nu toch werkelijk iets gingen doen aan de klimaatveranderingen, kwam elektronica- en printerproducent Kyocera Nederland met de ‘wereldprimeur met CO2-neutraal printen.’ Het gaat om een combinatie van zonnepanelen en printers. Vooralsnog bedoeld voor documentoplossingen, maar wie weet, misschien draaien de grafische systemen straks ook op zonne-energie.
Het behalen van een ISO-certificaat is voor veel bedrijven ook nog steeds reden voor een feestje. En terecht, want de dagen dat de afkorting ‘iso’ de gemiddelde grafische bedrijfsleider de rillingen bezorgden, liggen nog niet ver achter ons.
Bij Jetmail moesten ze afgelopen week voor maar liefst vier certificaten tegelijk een plaatsje aan de muur zoeken. Mocht u binnenkort bij deze directmail-specialist op bezoek gaan dan kunt u kijken naar certificaten voor Kwaliteitsmanagement (ISO 9001), Milieumanagement (ISO 14001), Business Continuity Management (ISO 22301) en Informatiebeveiliging (ISO 27001). Bij het laatste certificaat is bewust niet gekozen voor het alternatief, ISO 27002, omdat ISO 27001 meer waarborgen biedt voor informatiebescherming, aldus Jetmail.
Samenwerken
Terwijl de grafische- en documentwereld steeds meer naar elkaar toe groeien – voor zover het papieren producten betreft – zoeken de producenten van digitale en analoge grafische machines elkaar op. HP en KBA presenteerden gezamenlijk de rotatiemachine T1100S in het KBA-hoofdkwartier in het Duitse Würzburg. De inkjetmachine is 2 meter 80 breed en is een gezamenlijke ontwikkeling van HP en KBA en bedoeld voor het afdrukken op golfkarton voor de verpakkingsindustrie. Morgen speciale aandacht voor deze machine door Jan Vroegop.
Nog meer branche-overschreidende activiteiten vinden we bij Heidelberg Benelux (v/h Plantin – Tetterode). Het handelshuis verkoopt voortaan machines, supplies en onderdelen van Gallus, producent van labelapparatuur. Een logische stap, omdat persenfabrikant Heidelberg vorig jaar alle aandelen overnam van Gallus en ook eigenaar is van het handelshuis.
Verbreden
We hadden het al eerder over de veranderingen bij kenniscentrum GOC. In Kernnieuws, het huisorgaan van brancheorganisatie KVGO vertelt GOC-directeur Marcel Lamain over de vernieuwingen binnen zijn organisatie. GOC zoekt de verbreding omdat ‘steeds meer kennis en vaardigheden niet meer enkel aan de grafische sector verbonden zijn,’ aldus Lamain in Kernnieuws. Naast de bestaande partners, zoals KVGO, zoekt GOC in de toekomst ook naar andere partners om mee samen te werken.
De analoge wereld
Nieuws uit de internationale wereld van het analoge rotatiedrukwerk was er uiteraard ook, al is het eigenlijk business as usual. De Britse gigant Polestar staat aan de vooravond van een financiële herstructurering, aldus vakblad Printweek.
De financiële experts van Deloitte worden binnengebracht om een advies uit te brengen. Betalingen aan de schuldeisers worden uitgesteld tot volgend jaar. Topman Barry Hilbert spreekt van een daling in de vraag naar kranten van 20 procent. Ook de vraag naar tijdschriften blijft dalen.
Ander nieuws uit de krantenwereld: een Thaise drukkerij liet een artikel over de stagnerende Thaise economie weg uit de internationale versie van The New York Times, zo meldde de Volkskrant.
Het ging om een voorpagina-artikel dat nu als een opvallende blanco ruimte verscheen. Censuur is normaal in Thailand, vermeldt de Volkskrant. In september werd een hele editie overgeslagen vanwege een artikel over de slechte gezondheid van de Thaise koning.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.