Online drukkerij Drukzo schrapt de traditionele arbeidscontracten voor al haar 75 werknemers. Drie grafische bedrijven op het gebied van etiketten worden samengevoegd en stoten door naar de top drie van deze branche. En er waren meer persberichten.
Maar we beginnen met Drukzo, het bedrijf van algemeen directeur Hans Scheffer en medeaandeelhouder Marco Geeratz. Als eerste bedrijf in Nederland, gooit het Rotterdamse Drukzo, dochterbedrijf van Helloprint, de traditionele arbeidsovereenkomst volledig overboord. Medewerkers zijn niet langer gebonden aan zaken als vaste werktijden, een vast aantal vakantiedagen en een concurrentiebeding. Hun salaris wordt daarnaast volledig vastgesteld op basis van prestatie, in plaats van een salarishuisindexering, leeftijd of ervaring. Hierdoor ontstaat een basis van gelijkheid tussen medewerker en werkgever. ‘Als een medewerker zijn werk wil doen vanaf bijvoorbeeld het strand in Brazilië dan is dat mogelijk’, aldus Scheffer in een persbericht.
Consolidatie bij etikettendrukkers
Drie etikettendrukkers gaan samen, maar blijven onder hun eigen naam de markt bewerken. Het gaat om Etiket Nederland in Alkmaar, Vila Etiketten in Breda en Marx Aarts in Enschede. De combinatie heeft een omzet van 40 miljoen euro met 160 medewerkers. 'Er wordt nog nagedacht over een nieuwe naam voor de combinatie', zegt directeur Theo Noordman. Volgens het Financieele Dagblad past de bundeling van deze bedrijven in de strategie van schaalvergroting en productieverbreding, die vorig jaar is ingezet door Etiket Nederland en Vila Etiketten, daarbij geholpen door de Amsterdamse investeerder Mentha Capital. Samen met Geostick en de Labelmakers vormt de nieuwe combinatie de top drie van Nederland op het vlak van etiketten.
Papierfabrikant UPM in top van milieuvriendelijkste bedrijven
Vaak worden papieren producten weggezet als ‘dode bomen producten’, maar dat klopt al heel lang niet meer. Dat vindt ook een Canadees onderzoeksbureau dat UPM op plaats 25 heeft gezet van de 100 beste bedrijven qua milieu. ‘Sustainability’, op zijn Engels. Als enige bedrijf in de papierindustrie, en uit een selectie van meer dan 4000 bedrijven met een omzet van boven de 2 miljard dollar.
Kalenderwedstrijd met veel nieuwe gezichten
Voor de 34ste keer in de historie van de Kalenderwedstrijd heeft een vakjury zich over de ingezonden agenda’s, wand- en bureaukalenders gebogen en prijswinnaars aangewezen. Het aantal inzendingen is dit jaar bijna verdubbeld. Hoe dat komt? ‘We timmeren harder aan de weg en publiceren alle inzendingen op onze website en Facebook pagina’, zegt oprichter en wedstrijdleider Rien Berends. ‘Daarmee trekken we ook aandacht van andere doelgroepen en daardoor groeit de KW. We hadden dit jaar veel vertrouwde en opvallend veel nieuwe inzenders’.
Rotatiepersen voor Belgische drukkers
De Belgische drukkerij Remy-Roto heeft een tweede 72-paginapers gekocht van manroland websystems, als vervanging van een oudere KBA Continent. Remy-Roto gaat zich concenteren op alleen commercieel drukwerk. Elders in België worden op dit moment ook grote rotatiepersen neergezet, gebruikte persen weliswaar, maar toch: een 32-paginapers voor Moderna (afkomstig van Em. De Jong) en een 72-paginapers bij Mercator, onderdeel van Em. De Jong.
E-Boekenverkoop in de plus
De verkoop van e-boeken is in Nederland in 2015 met 15 procent toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van CB. Het laatste kwartaal liet een lichte daling zien in de verkoopcijfers.
Top 5 grafische inkopers
Morgen een artikel op printmedianieuws over de vijf grootste grafische inkopers van ons land. Daaruit blijkt onder meer dat grote bedrijven het inkopen van grafische producties steeds meer uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven, die liefst ook internationaal opereren.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.