GWS Printing Systems is wereldmarktleider op het gebied van gebruikte rotatiepersen. Afgelopen jaar werd een grote zes toren krantenpers (Cromoman) geïnstalleerd bij een Franse uitgever/drukker. Een gesprek met de directeur.
Begin 2015 installeerde GWS Printing Systems een fraaie MAN Cromoman bij het Franse Société Normande d'Information et de Communication (SNIC). De zes-toren-pers draait inmiddels al enkele maanden productie in Rouen en eigenaar/directeur Ellie is een tevreden man. In een open gesprek vertelt hij over zijn besluit deze pers te kopen, zijn vertrouwen in de krantenmarkt en de manier waarop GWS het project heeft aangepakt.
Wanneer besloot u om uw oude rotatiepersen te vervangen?
‘Dat proces begon eigenlijk al jaren geleden, toen de krant PARIS-NORMANDIE in lastig vaarwater kwam. Vervanging van de twee 40-jaar oude persen leek ons cruciaal om weer op het juiste spoor te komen. Maar we wisten eigenlijk niet of dat wel haalbare kaart was. Investeren in een volledig nieuwe pers was veel te duur geweest en we waren er ook niet van overtuigd dat dit kostenefficiënt zou zijn, zeker gezien de huidige digitale ontwikkelingen. Maar het kopen van gebruikte apparatuur is ook niet zonder risico.’
Het was natuurlijk ook een grote verandering voor uw eigen personeel. Hoe reageerden zij op de nieuwe technologie?
‘Onze mensen kenden natuurlijk de beperkingen van onze oude persen. De productiesnelheid lag laag, in kleur drukken was niet mogelijk en de persen hadden heel veel onderhoud nodig. Ze waren erg blij dat we besloten om een nieuwe pers aan te schaffen. Ze hebben natuurlijk ook uitgebreide training gehad op de MAN Cromoman, zodat ze er al snel mee uit de voeten konden.’
Welke andere voordelen heeft de nieuwe machine gehad voor SNIC?
‘De Cromoman heeft geholpen om het imago van ons bedrijf en onze kranten flink op te vijzelen. Onze lezers, adverteerders en werknemers zijn erg blij met onze vernieuwde uitstraling. We krijgen heel veel positieve reacties. Doordat advertenties nu beter uitkomen, zien we ook een stijging in de advertentie-inkomsten. Bovendien hebben we door de nieuwe drukmogelijkheden ook nieuwe opdrachten aan kunnen nemen. De pers heeft onze markt echt verbreed. Door dit extra werk hebben we onze kostprijzen kunnen drukken.’
U besloot ondanks de huidige situatie in de krantenmarkt te investeren in een pers. Waarom?
‘Ik verwacht niet dat gedrukte kranten zullen verdwijnen. Je kunt in de geschiedenis een patroon zien dat ontwikkelingen elkaar aanvullen in plaats van vervangen. In 1920 kwam de radio op de markt, maar die heeft de krant nog steeds niet vervangen. In de jaren ’50 kwam daar de TV bij. Ook die heeft de radio en krant niet verdrongen. Sterker nog: de programmering van TV-stations wordt tot de dag van vandaag nog steeds in de krant gepubliceerd. Dus we geloven dat de krant ook nu naast de nieuwe media zal blijven bestaan. We werken zelf nu ook aan een mix van media, zowel gedrukt als digitaal.’
Waarom koos u GWS Printing Systems als partner in dit project?
‘We kennen reputatie van GWS al heel lang. Het bedrijf heeft een goede naam in de markt en beschikt over veel kennis en ervaring. Na een aantal gesprekken over dit project waren we er dus al snel uit. Ze boden ons een compleet pakket aan, inclusief installatie en training, tot en met het moment dat er verkoopbare kranten van de pers kwamen. En ons vertrouwen is niet geschaad. Tijdens het hele project zijn ze open en serieus geweest, professioneel op elk vlak en met respect voor onze deadlines. Ze zijn binnen de planning en binnen budget gebleven. Het was een prettig team om mee samen te werken en ik beveel ze dan ook van harte aan. We hopen in de toekomst nog eens met ze te kunnen werken.’
Op de kopfoto de beide directeuren van GWS Printing Systems: Eric van Kessel (rechts) en Walter Donkers
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.