Wat een jaar of zeven begon als een lokaal Rotterdams feestje is uitgegroeid tot een grote netwerkavond voor 221 grafische managers. ‘De bedrijfstak krimpt, maar onze feesten niet’, aldus medeorganisator Johan van Beem.
Op vrijdag 22 januari stond er vanaf 19 uur voor het kasteel Woerden een lange file auto’s: allemaal grafische managers en andere belangstellenden die hun auto met hulp van valet parking chauffeurs wilden laten parkeren. Wachttijd tot wel 45 minuten, maar niemand liet zich het feestje van Los van Papier op het kasteel ontnemen. Met bij de ingang twee allervriendelijkste kasteeldames in klederdracht en daarna een drankje onder de poort. Mede-initiator Johan van Beem (van Dortland en Van Beem Enveloppen, links op de foto) keek in zijn openingsspeech nog even terug op hoe het allemaal begon. ‘Zeven jaar geleden bij de start hadden we de grootste moeite om voor dit feestje een man of 80 bij elkaar te krijgen. En kijk nu eens: meer dan 200 bezoekers in een krimpende bedrijfstak.’ Van Beem hield het kort en het ‘walking dinner’ kon beginnen.
Sponsors
De organisatoren van Los van Papier hadden een indrukwekkend aantal sponsors aan zich weten te binden, afkomstig uit alle delen van de bedrijfstak. Naast brancheorganisaties KVGO en vkgo waren dat natuurlijk de handelshuizen (Tetterode, tegenwoordig bekend als Heidelberg Benelux, AtéCé, Wifac en Amstel Graphics), maar ook fabrikanten van persen en printers, een aantal grafische bedrijven en enkele papierleveranciers. Opgeteld 19 sponsors. Allemaal bij elkaar geregeld door het team: Marjolein (als drijvende kracht), Boy, Arian, Toob, Peter en Paul.
Deelnemers
De lijst met deelnemers was ook heel divers. Een fors aantal waren er op uitnodiging van de 19 sponsors en stonden dus anoniem op de gastenlijst, maar verder was het een ware mengelmoes van de bedrijfstak. Drukkerij De Bink met vijf personen, GOC ook met vijf deelnemers, Zeefdrukkerij Triomf uit Vlaardingen zelfs met zes deelnemers en Helloprint/Drukzo met vijf deelnemers. Wie er niet waren is ook van belang: de beide voorzitters van het KVGO en vkgo waren er niet, en ook de directeur van het KVGO schitterde door afwezigheid.
Hoe was het?
Marjolein Gielis (event coördinator) was erg tevreden. ‘Het was fantastisch, met 221 deelnemers.’ Enige minpuntje was de opstopping met de vele auto’s, waardoor de lokale politie er aan te pas moest komen om het allemaal in goede banen te leiden. Maar verder alles top, vertelt ze de volgende morgen. ‘Met veel dankmailtjes en zelfs al spontaan aangemelde sponsors voor 2017.’ Ook deelnemer Jeroen Balke (Mailsupport) was tevreden. 'Mooi feestje, leuk om zo veel bekende gezichten te zien en positieve verhalen te horen. Volgens mij heeft de branche zin in 2016.'
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.