Tuijtel noemt zich geen drukkerij, maar verwerkt ‘ideas to paper’ of ‘ideas to media’. ‘Simpel gezegd vertalen we de ideeën van onze opdrachtgevers in een papieren of digitaal product’, zegt algemeen directeur Albert Tuijtel.
Het bedrijf uit Hardinxveld-Giessendam is een middelgrote drukkerij. In deze klasse (tot 65 medewerkers) zijn er nog zo’n stuk of twintig in ons land, die allemaal actief zijn op de markt van vooral commercieel drukwerk en tijdschriften. Albert Tuijtel vindt dat hij onderscheidend is ten opzichte van de meeste grafische bedrijven. ‘Van origine zijn wij een drukkerij die bovengemiddelde kwaliteit levert in alle opzichten’, aldus de algemeen directeur. ‘Dat begint bij de receptie en eindigt bij de levering van het eindproduct. Daarnaast is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voor ons heel belangrijk.’ Tuijtel heeft als één van de weinige drukkerijen álle relevante certificeringen op het gebied van Kwaliteit, Arbo en Milieu op zak, kan gecertificeerd CO2 compenseren en is onlangs een omvangrijk MVO-project gestart. ‘MVO is een veelomvattend onderwerp en heeft alleen kans van slagen als iedere medewerker begrijpt waar dit voor staat én welke bijdrage hij of zij daar zélf aan kan leveren. Hier zetten wij fors op in met ons MVO-project. Een belangrijk actueel thema daaruit is het bereiken van een CO2-neutrale footprint. Opdrachtgevers zijn bij ons verzekerd van verantwoord drukwerk in alle opzichten.’ Daarnaast is Tuijtel inmiddels meer dan alleen een producent van kwaliteitsdrukwerk. ‘Met ons dochterbedrijf Excellent Crossmedia Concepts (ECC) voorzien wij ook in de behoefte van de markt aan succesvolle crossmedia campagnes, waarbij print en online elkaar versterken.’
Innovatie
Tuijtel investeert doorlopend in haar machinepark, workflow en de nieuwste (online) technieken. Oók tijdens de recente crisisjaren. Het toont de financiële stabiliteit en innovatiekracht aan van het bedrijf. ‘Wij kunnen alle grafische en crossmedia disciplines vanuit eigen huis aanbieden, daardoor zijn alle processen heel LEAN. De klanten profiteren hiervan: ‘one stop shopping’ met zeer korte levertijden en scherpe prijzen,’ zegt Tuijtel. Naast moderne drukpersen beschikt het bedrijf dankzij de structurele investeringen over een uitzonderlijk grote afdeling nabewerking die in een tweeploegendienst draait en op drukke momenten kan opschalen naar drie ploegen. ‘Wij kunnen zowel geniet, gelijmd als genaaid brocheren’, zegt Tuijtel. ‘We produceren dan ook veel boeken en magazines.’ Tuijtel beschikt over trouwe en loyale medewerkers. ‘Velen werken al heel lang bij ons.’ Over de omzet doet Albert Tuijtel geen mededelingen, wel dat zijn bedrijf zwarte cijfers maakt.
Workflow
Veel van de vaste klanten van Tuijtel en ECC zijn aan het bedrijf verbonden met een ‘gesloten portal’, waarbij alle info alleen door de klant kan worden ingezien. ‘Met deze workflow hebben we veel handelingen verregaand geautomatiseerd.’ Dit workflow systeem zou zo maar gebruikt kunnen worden als open online systeem, maar Tuijtel wil (nog) geen online drukkerij zijn. De belangrijkste markten voor Tuijtel zijn B2B, uitgeverijen en de creatieve industrie en voor ECC de leisure branche. Ook wordt actief meegedaan aan tenders van de overheid. ‘Ook daarin zijn we succesvol.’
Europese samenwerking
Om op de Nederlandse markt onderscheidend te kunnen zijn en blijven, heeft Tuijtel in Europees verband krachten gebundeld. Het gaat hierbij om uitwisseling van kennis, maar ook gezamenlijk inkopen. ‘Hiervoor maken wij sinds 2013 deel uit van een internationaal, toonaangevend samenwerkingsverband van zelfstandige drukkerijen: de Daneli groep. Deze bestaat uit 12 drukkerijen afkomstig uit vier verschillende Europese landen. Alle afzonderlijke Daneli-drukkerijen zijn marktleider in een specifiek segment van de grafische of communicatie branche. Met een gezamenlijke omzet van 150 miljoen euro en ruim 1.000 medewerkers, heeft Daneli deze grafische slagkracht optimaal gebundeld in het inkoopproces.’ Wat ooit is begonnen als een initiatief van persenfabrikant Heidelberg is uitgegroeid tot een hecht en onafhankelijk samenwerkingsverband. ‘Aanvankelijk waren we vier jaar lang een soort klankbordgroep van gelijksoortige drukkerijen voor Heidelberg, met alleen dga’s als lid.’ Maar inmiddels speelt Heidelberg nauwelijks nog een rol en vormen de twaalf drukkerijen onder de naam Daneli een eigen organisatie. ‘We zijn geen concurrenten van elkaar en wisselen daarom tal van zaken onderling uit, het is een belangrijk orgaan voor ons en helpt ons bij de transitie waarin de grafische markt zich volop bevindt. Tuijtel is klaar voor de toekomst.’
Albert Tuijtel
Algemeen directeur Albert Tuijtel (1969) staat sinds 1996 aan het roer van het familiebedrijf. ‘Tijdens mijn heao-studie ben ik een paar keer ingevallen in het bedrijf als vakantiekracht en dat beviel zo goed, dat ik full time ben gaan werken, toen nog bij mijn vader.’ Tuijtel is geen lid van het KVGO. ‘Dat heeft mijn vader indertijd besloten en ik zie geen aanleiding dit aan te passen.’ Albert Tuijtel is geen techneut. ‘Ik weet eigenlijk weinig van drukpersen, ik ben meer een cijferaar.’ Het bedrijf heeft zijn oorsprong in 1897. De opa van Albert heeft de drukkerij vlak voor de tweede wereldoorlog overgenomen en vanaf dat moment staat de naam Tuijtel op de gevel. Excellent Crossmedia Concepts (ECC) maakt sinds 2013 deel uit van de bedrijfsactiviteiten.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.