Afgelopen week twee flinke opdrachten voor de machinebouwers van de grafische bedrijfstak: een nieuwe pers voor Reclameland en een grote CTP-machine voor Zalsman. Maar er waren meer persberichten vorige week, ook met het oog op de drupa 2016:
De grafische handelshuizen AtéCé en Wifac gebruikten de Graficus Vakdag om twee grote orders bekend te maken. AtéCé maakte bekend te hebben verkocht aan online drukkerij Reclameland de nieuwste pers van Komori, de Lithrone G840P H-UV. Hiermee is een investering gemoeid van meer dan twee miljoen euro. Handelshuis Wifac liet weten een Agfa CtP belichter te hebben verkocht aan drukkerij Zalsman, het bedrijf van de gebroeders Verlind.
Grafimedia cao definitief
De cao-teksten zijn aangeleverd bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De minister heeft een zogenaamde ‘kennisgeving van ontvangst’ gestuurd en hiermee is de nieuwe Grafimedia cao een feit. De nieuwe cao is met terugwerkende kracht ingegaan vanaf 1 november 2015 en heeft een looptijd tot 1 april 2018. Deze week bij printmedianieuws een interview met de onderhandelaar van de werknemers over de nieuwe cao, FNV KIEM bestuurder Bernard van Iren.
Hoge boete voor Roularta (B)
De grote Belgische uitgever/drukker Roularta moet een boete van maar liefst 8.2 miljoen euro voor het voortijdig beëindigen van een drukcontract met Kempenland/GGB. Roularta wilde aanvankelijk alleen de provisie betalen (1.2 miljoen euro), maar daar nam de drukkerij Kempenland/GGB geen genoegen mee en die stapte naar de rechter. Ook in hoger beroep kreeg Kempenland gelijk. Het ging om het drukken van een deel van de oplage van De Streekkrant.
Oplages dagbladen en tijdschriften plus en min
Wisselende berichten over de oplages van tijdschriften en dagbladen. De bladen Flow, Ouders van NU, VT Wonen en Santé lieten mooie groeicijfers zien.. Maar de rtv-bladen duikelden voor het zoveelste jaar naar beneden. Enige uitzondering is MAX Magazine met een forse plus. Bij de dagbladen was het beeld ook wisselend bij de gedrukte (papieren) oplage: veel regionale dagbladen zaten in de min en van de landelijke dagbladen was er ook een daling bij het AD en De Telegraaf. Alleen De Volkskrant en Trouw wisten een kleine winst te boeken. Digitaal wisten vrijwel alle dagbladtitels te groeien, soms zelfs fors zoals de Volkskrant, NRC Handelsblad en De Telegraaf.
Grote drukorder van Roto Smeets naar Polestar
De grote Engelse drukkerij Polestar heeft een groot drukcontract in de wacht gesleept voor het produceren van vier kleurenbijlagen voor een aantal Engelse dagbladen. De afgelopen vijf jaar werden deze bijlagen gedrukt op de diepdrukpersen van Roto Smeets Group in Deventer. Volgens de uitgever geeft het drukken bij Polestar een grotere flexibiliteit. Ook de zwakke euro heeft een rol gespeeld.
Drupa 2016 nieuws: Xerox helpt bij groei
De stroom persberichten met het oog op de drupa 2016 begint langzaam op gang te komen. Xerox was een van de eerste met de volgende (sterk ingekorte) tekst. ‘De groeikansen voor grafimediabedrijven liggen bij inkjet productie in kleur, digitaal drukken van verpakkingen, in lean productie en nieuwe diensten met slimme workflowoplossingen. Xerox helpt grafimediabedrijven deze kansen in de markt te verzilveren. Tijdens drupe 2016 presenteert Xerox een reeks nieuwe producten en diensten die in het teken staat van ‘Let the Work Flow’. Hiermee biedt Xerox handvatten om de bedrijfsvoering verder te automatiseren, integreren en productiever in te richten. Zo kunnen grafimediabedrijven de grootste uitdagingen aangaan, vooruitgang boeken en efficiënter werken.’
Drupa 2016 nieuws: KBA vellenpersen met twee clicks te bedienen
Voor alle vellenpersen van de Duitse persenbouwer KBA is er vanaf drupa 2016 nieuwe besturingssoftware beschikbaar: TouchTronic. Alle productie handelingen zijn met maximaal twee clicks te doen. Hierdoor wordt de ombouwtijd korter en is er minder verlies van papier en int bij het opstarten, zegt KBA, dat zich tegenwoordige als KBA 4.0 manifesteert. De 4.0 strategie heeft als kenmerk het steeds meer toepassen van digitale techniek.
Drupa 2016: To-go-or-not-to-go
Printmedianieuws houdt op 14 april 2016 een pre-drupa seminar: moeten we gaan of blijven we thuis? We hebben een speels programma in gedachten, waarmee u langs diverse ontwikkelingen wordt geleid, om uiteindelijk zelf de afwegingen te kunnen maken om wel of juist niet de reis naar Düsseldorf te maken. Maar daarover later meer. Noteer nu alvast de datum in uw agenda: 14 april vanaf 15.30 uur.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.