De grote Oekraïense drukkerij Factor Druk met 450 medewerkers wordt bijna helemaal geleid door jonge vrouwen. Hans Baljet gaf (gratis) advies hoe de drukkerij nog beter kan functioneren, vooral in de verkoop. Onderstaand zijn verslag.
Factor Druk is een grafisch bedrijf waar werkelijk alle grafische handelingen onder één dak plaatsvinden, u weet wel, zo’n onderneming waar nog beelden en teksten worden samengevoegd, drukplaten worden gemaakt, inkt op een substraat wordt aangebracht. Waarna meestal ook nog een nabewerking plaats vindt. Vandaag de dag mag je het bedrijf Factor Druk een ‘normale’ vellen- en rotatie-offsetdrukkerij noemen. Het bijzondere zit hem vooral in de benadering van en de omgang met hun binnen- en buitenlandse klanten.
Verbeterpunten
De algemeen directeur van Factor Druk wilde met name de integrale bedrijfsvoering laten analyseren en beoordelen door een externe deskundige, in de hoop dat het onderzoek een aantal verbeterpunten zou opleveren voor de afdelingen marketing en verkoop. Het onderzoek moest ook een antwoord opleveren op de vraag of de organisatie rijp was om de strategie voor de internationale handel verder uit te werken en concreet te maken. Klanten komen nu voornamelijk uit het thuisland. Op redelijke schaal wordt ook gedrukt voor klanten uit de Russische Federatie. Verder is er veel export naar landen uit het voormalige Oostblok. De presentie van de verkoopstaf van Factor Druk op onder andere de Buchmesse in Frankfurt en de Bologna Children’s Book Fair, leverde opdrachten op uit Engeland, Ierland en ook uit Nederland.
Factor Druk
Het bedrijf heeft 450 medewerkers. Met deze omvang behoort het bedrijf tot de drie grootste grafische bedrijven in dit deel van de wereld. Er wordt zeven dagen in de week gewerkt in twee ploegen van ieder 12 uur. Dat is wel inclusief een uur pauze. Wat als eerste opvalt, is dat Factor Druk een echte grafische allesdoener is. Je ziet aan de ene kant productiefaciliteiten voor het maken van magazines, advertentiekranten en boeken. En aan de andere kant produceert Factor Druk handels- en gebruiksdrukwerk zoals kalenders, posters, mappen, catalogi. Op de afdeling vellen offset wordt gedrukt met een MAN Roland vierkleuren drukpers op het formaat 50 x 70 cm. Voor het bedrukken van het formaat 70 x 100 cm. beschikt men over een Heidelberg tienkleuren drukpers. Het paradepaard bij de aanwezige rotatiepersen is een Man Roland Uniset 75. De offsetplaten worden gemaakt op Kodak CTP installaties. Op de afdeling nabewerking tref je apparatuur aan van de bekende leveranciers zoals: Brehmer, Kolbus en Muller Martini.
Vrouwen vormen management
Algemeen directeur bij Factor Druk is Olga Shapoval. Zij is universitair geschoold en is in het bezit een MBA. Het genereren van marktruimte voor de productiecapaciteit, producten en diensten van Factor Druk heeft voor haar de hoogste prioriteit. Zij vormt samen met een operationeel en een financieel directeur het wat zij noemen topmanagement. De leiding van de verschillende afdelingen is overwegend in handen van jonge vrouwen. Zeer boeiend waren de brainstormsessies met het managementteam over hoe je binnen kunt komen bij interessante relaties. En hoe je er zelf voor kunt zorgen dat de klant met jou zaken doet in plaats van met de concurrent? Net als hoe word je commercieel en ontkom je aan de valkuil van de laagste prijs? Voor het realiseren van de commerciële doelstelling is Factor Druk inmiddels gestart met een eigen verkoopkantoor in Duitsland. Voor het bewerken van de markt in de Benelux is men nog op zoek naar een zelfstandig werkend agent.
Oekraïne
De onderneming is gevestigd in de plaats Charkov in Oekraïne, een land met 50 miljoen inwoners. Charkov is gelegen op slechts 40 kilometer van de grens met de Russische Federatie. Naar schatting zijn er 5000 grafische bedrijven in Oekraïne. Na de Russische Federatie heeft de Oekraïne de grootste grafische industrie in Oost Europa. Het aantal werkzame personen in de betreffende industrie is niet bekend. Er is geen branche- of vakbondsorganisatie. Grafisch onderwijs is er wel maar op een zeer kleine schaal en van een niet al te hoog niveau. In de praktijk betekent dit dat in veel gevallen training en vorming een kwestie van ‘learning by doing’ is.
Hans Baljet (1945) werkte tijdens zijn loopbaan binnen de grafische branche en was tot recent bedrijfsadviseur bij Syntens. Hij is op dit moment als vrijwilliger verbonden aan de in Duitsland gevestigde organisatie met de naam Senior Experten Service (SES), een soort Nederlandse PUM. Zijn bezoek aan Factor Druk was op verzoek van SES.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.