Elke maandagmorgen maakt printmedianieuws een selectie van de vele persberichten die vorige week zijn verschenen. Meest opmerkelijke nieuwsfeit was toch wel het uitbesteden van de gehele oplage van De Telegraaf naar zes verschillende krantendrukkerijen. Maar er was meer nieuws.
De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de uitbesteding van haar drukactiviteiten succesvol afgerond. Circa 60% van het totale drukwerkvolume is uitbesteed aan zes externe partijen. De geselecteerde partijen zijn BDUprint, Concentra Grafic, NDC mediagroep, Hoekstra Krantendruk, Janssen/Pers Rotatiedruk en Rodi Rotatiedruk. De drukactiviteiten van TMG zijn samengevoegd in Amsterdam, van daaruit heeft uitbesteding van het drukwerk plaatsgevonden. De drukwerkactiviteiten in Alkmaar zijn gestopt. De totale drukactiviteiten van TMG zijn zo teruggebracht van 10 naar 4 drukpersen ten koste van meer dan 170 arbeidsplaatsen. Later vandaag bij printmedianieuws een artikel over de nieuwe druklocaties van De Telegraaf: was er elders zoveel overcapaciteit?
Nieuwe pers voor Albe De Coker
De grote Belgische drukkerij Albe De Coker installeert in april een KBA-vellenpers met LED UV-droging. De achtkleuren KBA 106 LED UV-pers komt te staan naast de achtkleuren KBA Rapida 106 met hoog reactieve HR UV droging die op 1 februari 2013 in gebruik werd genomen. De nieuwe LED UV-pers zal vanaf mei operationeel zijn. Albe De Coker is ook actief in Nederland, onder meer als preferred supplier voor Sumis Company.
Sander Muller: ‘de volgende ronde is begonnen’
Morgen bij printmedianieuws een interview met directeur Sander Muller van MullerVisual/Grafiplaza over zijn bedrijf en de toekomst van de grafische bedrijfstak. Volgens Muller (foto) is het einde van daling van het aantal grafische bedrijven nog lang niet in zicht. ‘De volgende ronde is begonnen. Er blijven nog maar een stuk of tien grote vellenbedrijven over.'
CB doet logistiek van Royal Jongbloed
Vanaf 1 maart aanstaande besteedt Royal Jongbloed uit Heerenveen zijn complete logistiek uit aan CB, het vroegere Centraal Boekhuis. Royal Jongbloed is drukker en uitgever van kwaliteitsuitgaven van de bijbel, liedboeken en andere publicaties met een christelijke grondslag. CB neemt de warehousing en distributie naar retailers en consumenten voor zijn rekening, inclusief de facturatie en administratie. Royal Jongbloed kan zich daarmee nog beter concentreren op zijn strategische kernactiviteiten als uitgeverij en grafisch bedrijf.
Foutje bij bericht overname Siegwerk-divisie: excuses
Vorige week werd bekend dat de Flint Group de rotatieoffset divisie van inktfabrikant Siegwerk gaat overnemen. Ten onrechte schreef printmedianieuws aanvankelijk dat ook de diepdrukinkten en het personeel van de rotatiedivisie over zouden gaan: maar dat is onjuist. Na een uur werd het bericht op de site aangepast. Met excuses, bij deze.
Britse drukkers positief over 2016
De BPIF, zeg maar het Engelse KVGO, ziet bij haar leden vertrouwen voor de toekomst. Het laatste kwartaal van 2015 was ‘boven verwachting’, waarbij 56 procent van de drukkers een hogere omzet haalden dan verwacht. Ongeveer 40 procent ziet in 2016 een verbetering, en 45 procent verwacht een gelijke omzet. Uit de enquête kwamen ook zorgen naar voren. Om te beginnen natuurlijk de prijs. ‘Sommige drukkers produceren onder de kostprijs’, zegt 84 procent van de leden. Ook zijn er zorgen over het vinden van gekwalificeerd personeel, nu de markt weer aantrekt. De enquête vond plaats bij 98 bedrijven met samen een omzet van 600 miljoen euro en 4111 medewerkers.
Britse krant Independent verdwijnt op papier
Ooit had The Independent een papieren oplage van meer dan 400.000 exemplaren, maar die tijden zijn voorbij (nu nog 56.000 exemplaren, evenveel als bijvoorbeeld Het Parool). De Engelse krant maakt op dit moment zoveel verlies dat het ophoudt te bestaan als een papieren krant, ook op de advertentierijke zondag. Vanaf 1 april is de krant alleen nog te lezen via internet, met een betaalmuur. The Independent mag dan als papieren krant verdwijnen, eind februari wordt een nieuwe krant gelanceerd: New Day, te koop voor 20 cent, een echte ‘budgetkrant dus, met een oplage van 200.000 exemplaren, gewoon op papier.
Prijzen Kalenderwedstrijd (KW 2016)
Wie worden de winnaars van de KW 2016? En welke creatieve toptalenten hebben het allerbeste kalenderconcept? Zijn er ook deze keer – zoals altijd – weer verrassingen?
KW nodigt u graag uit om ‘live’ getuige van te zijn van de 34ste prijsuitreiking. Wanneer: Donderdag 17 maart 2016, Welkom: Vanaf 14.30 uur, Waar: De Wereld van Smaak | Markthal Rotterdam.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.