Veel persberichten vorige week: de grote Engelse drukker Polestar zit weer in de problemen, ondanks nieuwe aandeelhouders en een nieuw krediet. De nog grotere Bertelsmann Printing Group daarentegen laat winst zien. En Benny Landa was weer actief met de Nanographic-pers, die steeds maar niet komt.
We beginnen met Benny Landa, de grote grafische innovator, ooit de uitvinder van de innovatieve Indigo printers. Peter Luit schreef het vrijdag al op printmedianieuws: ‘Maakt Landa het allemaal waar op de drupa 2016?’ Landa kwam met maar liefst drie persberichten over de nieuwe persen: één over de vele demonstraties tijdens de drupa, één over de vele voordelen van de nieuwe pers en één over de mogelijkheden voor verpakkingsdruk. Maar wat blijkt? De Nanographic digitale persen van Landa zijn toch niet helemaal klaar, schrijft Printweek. De eerste S10 B1 vellenpers is pas operationeel in 2017 en dan nog maar als ‘bèta-installatie’, met een snelheid van 13.000 vellen per uur. ‘We hebben de complexiteit van deze nieuwe technologie onderschat’, zegt Landa.
De grootste ter wereld staat in Boesingheliede
Familiebedrijf drukkerij Van Straaten uit Boesingheliede heeft de primeur. Ze zijn namelijk de eerste gebruiker van de grootste inkjetprinter die er bestaat. Een waar monster van een machine, gemaakt door Durst in Italië, dat in staat is om banen textiel van 5 meter breed in één keer te bedrukken met beeld. Van Straaten is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de printer. ‘Onze eisen en wensen vanuit de praktijk hebben we een aantal keer doorgesproken in Italië’, zegt directeur Niels van Straaten in de Automatiseringsgids. Hij staat op de foto.
Prepack voor Polestar?
De grootste zelfstandige grafische groep in Europa (zo noemt Polestar zichzelf) zit diep in de financiële problemen. Volgens vakblad Printweek wordt een ‘prepack’ voorbereid, en die truc haalden ze eerder in 2011 ook al eens uit. Een van de problemen is het afbetalen van de drie grote 96-paginapersen van persfabrikant Goss aan de voormalige Chinese eigenaar van Goss. Begin dit jaar wist Polestar drie grote drukorders van Roto Smeets Group af te pakken (kleurenbijlagen van grote Engelse kranten), maar mogelijk tegen een veel te lage prijs. Polestar heeft sinds vorig jaar nieuwe (Zweedse) aandeelhouders.
Adverteren op de cover
Dagbladen doen het al sinds mensenheugenis, maar tijdschriften deden het nooit: adverteren op de voorpagina (cover). Daar lijkt nu een einde aan te komen, als we vakblad Adformatie mogen geloven. Dat biedt ook kansen voor vellendrukkers, want covers worden bijna altijd gedrukt op vellenpersen. En met vellenpersen zijn de mogelijkheden voor adverteerders veel groter dan op rotatiepersen.
Bertelsmann Printing Group
De grootste Europese drukker (met 9000 medewerkers, en een omzet van 1.7 miljard euro) is begin dit jaar van start gegaan als aparte divisie van uitgever Bertelsmann, waarbij zijn samengevoegd de diepdrukkerijen van Bertelsmann (Prinovis) en de offsetdrukkerijen (zoals Mohn Media en GGP Media). Over vorig jaar werd een winst gemaakt van 120 miljoen euro bruto. Binnenkort een aantal artikelen over een van de drukkerijen van de Bertelsmann Printing Group: boekendrukker GGP Media uit Possneck.
QIPC
Het Nederlandse Q. I. Press Controls heeft bijna elke week een persbericht met een succesvol verlopen order aan deze of gene rotatiedrukker, waar ook ter wereld. Dit keer was de Duitse drukker Oppermann aan de beurt, met een ‘closed loop systeem’. De nieuwe krantenpers bij Oppermann Druck und Verlags GmbH in het Duitse Rodenberg wordt uitgerust met closed loop systemen van Q.I. Press Controls (QIPC). De nieuwe KBA Commander CL met vier torens krijgt de beschikking over de mRC-3D en IDS-3D-systemen van QIPC voor kleurregister, fan-out, afsnijregister, side-lay en kleurcontrole. Het Duitse bedrijf hoopt de nieuwe pers voor krantendruk halverwege 2016 in gebruik te kunnen nemen.
Zeven vrouwenbladen in de plus
Er was deze week goed nieuws voor de tijdschriftenbranche: in de reclameomzet zit na jaren weer een plus. Hier en daar blijken de printoplages ook te stijgen, schrijft Adformatie. Bij de vrouwentitels gaat het om zeven bladen. Linda was ook in 2015 weer een voorbeeld voor de branche en ging in print omhoog van 221.078 naar 237.255 exemplaren. Maar ook Vogue, Vrouw glossy, Grazia, Fabulous Mama & Family, Knip Mode en Gooisch als lifestyle zaten in de plus.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.