Net als vele andere sectoren moeten ook drukkerijen klaar zijn voor de digitale omschakeling die nu aan sneltempo plaatsvindt doorheen de hele maatschappij. De klant van vandaag wil zijn drukwerk online bestellen op een snelle en gebruiksvriendelijke manier.
e-commerce brengt heel wat strategische, logistieke en technologische uitdagingen met zich mee. Het gehele bestaande bedrijfsproces wordt volledig ontwricht en drukkers worden geconfronteerd met een totaal verschillend zakelijk model, dat echter ook nieuwe opportuniteiten oplevert.
De vraag is niet zozeer waarom drukkers omschakelen naar e-commerce en web-to-print, maar wanneer en hoe snel. Hoog tijd dus voor een professionele opleiding vond het VIGC, het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie, en ze sloegen hiervoor de handen in elkaar met SafeShops.be, in samenwerking met toonaangevende sprekers met veel praktijkervaring van onder meer KU Leuven, Arteveldehogeschool, Pinpoint Solutions, The Aim, Marcoso en The Human Interface Group.
De klant van vandaag wil zijn drukwerk online bestellen op een snelle en gebruiksvriendelijke manier. Wie niet mee is, mist de boot – zo luidt de boodschap van VIGC web-to-print technologie expert Jos Steutelings.
Vier sessies
Deze unieke e-commerce opleiding voor web-to-print in België loopt over vier sessies van telkens vier uur. De eerste gaat van start op 22 maart en schetst de context en strategie voor e-commerce ondernemen. De volgende sessies belichten de klantencyclus en het marketingproces met SEO/SEA, het verwerken van orders middels ERP en MIS systemen alsook effectieve oplossingen op technologisch vlak. Dit alles door toonaangevende sprekers die hun ervaring en best practices, ook uit andere sectoren, delen op het vlak van e-commerce en online business. Raadpleeg de VIGC agenda voor beschikbare data en aanmeldingen.
Voor wie bedoeld
Ondernemers, zaakvoerders, marketing-en operationele of afdelingsverantwoordelijken krijgen zo een snel inzicht in de dynamiek van e-commerce om een doeltreffende strategie te ontwikkelen en de juiste technologie te kiezen. Zo kan er geopteerd worden voor een open shop waar gebruikers zonder op voorhand te registreren producten kunnen bekijken en/of personaliseren en zich vrij bewegen door de ‘virtuele drukkerij’. Een andere mogelijkheid is een gesloten shop waar gebruikers geregistreerd moeten zijn om toegang te krijgen tot het productaanbod. Dit alles moet worden afgestemd doorheen de hele organisatie.
Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be licht toe: “Zo’n 125 nieuwe webshops dienen zich per maand aan in België. SafeShops.be is verheugd over deze groei, maar helaas ontbreekt de grafische sector. Daar zien we vooral een aanbod vanuit het buitenland, meer bepaald Nederland zich verder ontwikkelen. Hoog tijd dat de grafische sector wakker wordt en inspeelt op de verwachtingen van niet alleen de e-consument, maar ook de bedrijfswereld.”
Nieuwe digitale realiteit op maat van de klant
“De digitale verstoring (disruption) is een realiteit die vandaag in alle sectoren terug te vinden is. Relevantie, onderscheidend vermogen en datagedreven beslissingen zijn factoren die van doorslaggevend belang zullen zijn. Web-to-print is een belangrijke hefboom om de grafische sector nieuwe toekomstperspectieven te bieden binnen deze nieuwe digitale realiteit. Het centraal stellen van de klant en zijn wensen en noden is daarin absoluut noodzakelijk.
Web-to-print 2.0 gaat dan ook vooral over het beter afstemmen van communicatie en processen, waarbij alle interactie met de klant traceerbaar is en gemeten kan worden. Dit zal niet alleen door technologie opgelost kunnen worden. Een heel belangrijke factor is change management. Drukkers moeten niet wachten tot de klant vraagt naar web-to-print of om op een efficiëntere manier zaken te doen. Het komt erop aan zich proactief te positioneren en niet te wachten op het moment dat de concurrentie de competitie wint.
Er zijn voldoende inspirerende en succesvolle voorbeelden uit andere sectoren voorhanden die nieuwe impulsen aan hun sector geven en met merkeigenaren of winkeliers samenwerken. Het e-commerce platform kan versterkend en aanvullend werken van de klassieke verkoopkanalen. Een bewijs hiervan is Van den Borre: telkens een klant binnenkomt en vraagt naar een bepaald apparaat en de prijs, gaan verkopers naar de eigen website om dit te checken… Er is geen onderscheid meer tussen een intern en een extern systeem. Zo wordt e-commerce extra performant en versterkt het verkoopkanaal.
Succesvolle PrintBirdie.com case
PrintBirdie.com is een leidinggevende internetdrukkerij die via haar online kanalen een uitgebreid aanbod van bedrukte media aanbiedt. Via de website verhandelen ze drukwerk in heel Europa met zeer korte levertijden. De productie wordt beheerd binnen hun netwerk van geselecteerde partners waarbij de keuze voor kwaliteit en betrouwbaarheid primeert.
“Het is onze opdracht om onze klanten een volledige dienstverlening aan te bieden door naast drukwerk ook ontwerp, technische ondersteuning, personalisatie en uitlevering-diensten aan te bieden. Wij staan in voor de “ontzorging” van onze klanten in wat vaak het moeilijke onderdeel is bij het bestellen van drukwerk. “ aldus Johan Groffen van PrintBirdie.com die zijn inzichten presenteert tijdens de VIGC opleiding.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.