Veel persberichten vorige week, met veel informatie over de JA-JA-stickers. ‘Keuze Amsterdam voor JA-JA sticker gebaseerd op emotie en niet op ratio’, zegt het KVGO. Pech voor drukkers van retailfolders, maar huis aan huiskranten mogen wél in de brievenbus. Een overzicht van het nieuws.
Maar eerst die JA-JA stickers in Amsterdam. De Amsterdamse gemeenteraad heeft het initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren voor het invoeren van een JA-JA sticker voor reclamedrukwerk in 2017 aangenomen. Het KVGO betreurt dit en kijkt samen met andere brancheorganisaties naar mogelijkheden voor juridische stappen tegen dit besluit. De nieuwe regel met de JA-JA-sticker moet in 2017 van start gaan.
Huis aan huisbladen
Opvallend aan het besluit van de Amsterdamse gemeenteraad is dat de gratis verspreide huis aan huisbladen niet vallen onder het nieuwe regiem: deze weekbladen kunnen dus nog steeds in elke brievenbus worden gestopt, tenzij daar een NEE/NEE-sticker op staat. Voor drukkers van folders als Drukkerij Em. De Jong en Roto Smeets Group is dat dus een forse tegenvaller, maar voor krantendrukkerijen rond Amsterdam als Rodi Rotatiedruk en Persgroep Printing is dat juist een kans. Al dan niet voorzien van een apart gedrukte folder.
Brievenbusreclame
Op 26 mei houdt BBR in Amsterdam het jaarlijkse congres over brievenbusreclame, maar in het programma is nog geen rekening gehouden met de actualiteit van de JA/JA-sticker. Wel zeggen de organisatoren dat ‘de markt is disruptief veranderd. Down under is Up above. Pull is het nieuwe Push. De consument aan de knoppen. Hoe ga je daarmee om als brievenbus markeer?’
Partnerprogramma voor resellers bij Drukwerkdeal
Drukwerkdeal.nl lanceerde vorige week een nieuw partnerprogramma voor resellers. Deelnemers aan het programma maken aanspraak op partnerkortingen en een vaste accountmanager. Ook hebben ze toegang tot een co-marketingfonds, waarin Drukwerkdeal.nl partners tot 50% tegemoetkomt bij promoties, en verschillende online tools en services van Drukwerkdeal.nl.
Xerox vereenvoudigt kleurbeheer inkjetpersen
Xerox helpt grafimediabedrijven en servicebureaus door de tijdrovende, proces-intensieve ─ en daardoor vaak complexe ─ kleurcorrectieprocedures bij hoog volume inkjetpersen te verminderen. Er is geen kleurdeskundigheid meer nodig, want de Xerox ACM-oplossing automatiseert kleurcorrectieprocessen, vermindert het aantal stappen drastisch en verkort de stilstand van de inkjetpers van uren tot minuten.
Tweedehandsjes bij Heidelberg
Wereldwijd is Heidelberg de grootste speler op het gebied van tweedehands apparatuur. In lijn hiermee heeft Heidelberg Benelux het afgelopen jaar de verkoop en service van tweedehands machines binnen de eigen organisaties geïntegreerd. Managing Director Wolfgang Roth: ‘En met succes: steeds meer klanten weten ons te vinden op dit gebied. Daarbij kijken we ook over de eigen grenzen heen. Onze ‘remarketed specialisten’ zijn dé spin in het web op het gebied van vraag en aanbod van tweedehands machines, zowel als het gaat om Heidelberg machines als machines van andere merken.’
Tweede 160-paginapers voor WKS Gruppe
WKS is een van de grootste offsetdrukkers van Duitsland en drukt vooral folders en tijdschriften op grote rotatiepersen. Het bedrijf heeft een tweede 80-paginapers (of 160 pagina’s) van manroland web systems besteld, een Lithoman met een breedte van maar liefst 4.5 meter en daarmee de grootste offsetpers ter wereld. De nieuwe pers moet eind dit jaar operationeel zijn. Volgens Henk Gianotten is deze investering een bedreiging voor de Roto Smeets Group. 'De Duitse groep WKS kondigde aan dat ze in hun vestiging in Wassenberg (bij Roermond net over de grens) nog een 160-pagina offsetrotatiemachine gaan plaatsen. Men gebruikt nu al zo'n machine die bestaat uit 2 gekoppelde 80-paginamachines en verhoogt daarmee de productie nog verder. Binnen de tijdsperiode van 4 maanden installeert Man-Roland Web bij onze oosterburen zo'n extra capaciteit van 160-, resp.96- en nog eens 96-pagina's bij drukkerijen die zich gespecialiseerd hebben in retaildrukwerk, het segment waar Roto Smeets zegt diepdrukorders te verliezen aan offsetrotatie. Samen met de capaciteitsuitbreiding bij Em. De Jong ontstaat er in een relatief korte periode een enorm extra aanbod. Dat maakt het voor de mensen in Deventer en Weert er niet gemakkelijker op.' Aldus Henk Gianotten (foto) in een reactie.
Liedjes op Coca-Cola flesjes
Meer dan 70 verschillende flarden van liedjesteksten zullen deze zomer in de V.S. op de labels van Coca-Cola flesjes prijken. De actie is een onderdeel van de "Share a Coke" campagne.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.