OPINIE - In print staan de berichten zoals vooraf bedoeld ingedeeld voor alle lezers op dezelfde plaats. Geen manipulatie aan de hand van uw historische leesgedrag of voorkeuren van uw vriendennetwerk. Het leesgedrag vanaf papier is 100% gegarandeerd anoniem. Bijna.
De afgelopen week werd de vermeende manipulatie van zowel inhoud als volgorde van individuele berichten tijdlijnen weer eens ter discussie gesteld. Uitspraken over de Amerikaanse verkiezingsstrijd zouden door een speciale afdeling van facebook worden 'gescreend' op politieke voorkeuren. Minder populaire uitspraken zouden in de tijdlijn naar 'beneden' worden gemanipuleerd. En in het ergste geval wordt de 'boodschapper' tijdelijk of permanent van het platform verwijderd.
Digitale profielen volgen uw gedrag de gehele dag in ruil voor handjevol digitale diensten
Regels
Mediakanalen worden vaak onterecht verkeerd met elkaar vergeleken. De overeenkomst tussen geprinte media en facebook verschillen minder dan vaak wordt verondersteld. Het enige verschil is dat facebook de berichten aan de hand van inhoud en/of leesgedrag zelf kan en ook mag verplaatsen of zelfs verwijderen. In print kan dat niet. Maar in beide gevallen is er sprake van regels. Ook in print worden afspraken gemaakt rondom de inhoud. Een uitgever hanteert regels omtrent de inhoud, facebook doet dat ook. Beiden zijn niet het 'vrije' internet. Facebook is zelf geen uitgever, dat zijn alle klanten van het bedrijf en facebook geeft in ruil voor al die waardevolle klantinformatie de mogelijkheid 'nieuws' te publiceren. Dat die klanteninformatie het geld moeten opleveren via advertenties, is lang niet altijd even duidelijk als bij print. Maar dat facebook regels hanteert, is dus niet zo gek. Facebook is niet het open internet, het is een gesloten bedrijf. Net zo als een uitgever zelf bepaalt wat er verschijnt in een boek, tijdschrift of krant. Bedrijven met regels. Niets meer en niets minder.
Big-data is big business en de dataleveranciers zijn gewoon mensen zoals u en ik
Vrijheid
Als u een abonnement aangaat voor een krant of een tijdschrift ondertekent u slechts beperkte voorwaarden waaronder u het abonnement aangaat. Bij het aanmaken van een digitaal account bij wat voor (sociaal) netwerk ook ondertekent u met gemak vele velletjes met voorwaarden, die u niet leest. Maar u gaat wel akkoord met het feit dat u in ruil voor het inleveren van uw anonimiteit gebruik mag maken van een bepaald pakket aan aangeboden diensten. Dat lijkt op vrijheid, maar in feite geeft u uw vrijheid weg. U geeft toestemming om uw (media)gedragingen te laten registreren (big-data) en gebruiken. De anonimiteit van uw leesgedrag in print is 100% gegarandeerd, nou ja bijna. Er wordt niet geregistreerd welke artikelen u wel of niet leest en hoe lang. Dat is een mooie eigenschap van print, waar nog te weinig gebruik van wordt gemaakt in de marketing rondom het medium papier.
Adverteerders
Adverteerders zullen het niet eens zijn met de volledige anonimiteit van print. Juist zij zullen zeggen dat zij met advertenties in kranten, tijdschriften en folders heel precies het gedrag van verschillende doelgroepen kan beïnvloeden en meten. Maar zij zullen uw gedrag pas kunnen registreren bij de kassa en dan zijn we weer aanbeland bij een digitaal medium. We geven zelf onze informatie weg, hoe geruststellend de anonimiteit van uw leesgedrag in print ook mag zijn. Tenzij we aan de kassa ook anoniem betalen in print. Hoe lang zal dat nog kunnen?
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.