PERSBERICHTEN - Met een groei in de omzet van 8 procent klimt de grootste fabrikant van drukpersen weer uit het dal, na vele jaren van verlies. De Nederlandse bedrijven Q. I. Press Control en GWS Printing Systems melden successen op de drupa. En meer, zoals Veldhuis Media en AtéCé.
Maar eerst Heidelberg. Met een omzet van 2512 miljoen euro is de Duitse leverancier van vooral drukpersen (vellen) de grootste ter wereld. Het bedrijf is doende de focus te verleggen naar meer digitaal en meer dienstverlening (‘Services’) om de afhankelijkheid van de verkoop van vellenpersen te verminderen. En na een aantal jaren rode cijfers is het bedrijf weer winstgevend met een nettowinst van 28 miljoen euro. Op termijn moet de verkoop van vellenpersen nog maar een derde uitmaken van de omzet van Heidelberg, de rest moet komen uit digitale producten (10 tot 20 procent) en de helft moet worden gerealiseerd met ‘Services’, aldus topman CEO Gerold Linzbach. Heidelberg gaat samenwerken met Fujifilm voor digitale persen.
Omzet voor Q. I. Press Controls op drupa
We troffen een opgewekte Menno Jansen aan op de drupa. Hij is samen met medeoprichter Erik van Holten de ceo van het Nederlandse QIPC, dat systemen verkoopt voor het beter laten functioneren van rotatiepersen, oude en nieuwe. ‘Maar vooral oude rotatiepersen, want nieuwe rotatiepersen worden bijna niet meer verkocht.’ Met de nadruk op Europa. Op de drupa werd voor meer dan 2 miljoen euro aan orders geboekt, aldus Menno Jansen. Bij het gecombineerde bedrijf QIPC/EAE werken ongeveer 200 personen.
Onderhoud Goss-persen naar GWS
Het Nederlandse GWS Printing Systems is gespecialiseerd in onder meer het opknappen, moderniseren en door verkopen van oudere rotatiepersen. Op de drupa werd bekend dat persenbouwer Goss en GWS Printing Systems hebben afgesproken dat de service aan alle Goss-persen in Europa door GWS zal gebeuren, middels een apart opgerichte dochteronderneming. Aanleiding zijn de grote problemen van Goss in Frankrijk. Volgens commercieel directeur Eric van Kessel (foto) van GWS zijn zo’n 20 monteurs overgenomen van Goss.
AtéCé strategische partner voor Veldhuis Media
Veldhuis Media in Raalte heeft bij AtéCé Graphic Products een inktpompensysteem besteld. ‘Deze investering is het sluitstuk in de ‘lean & mean’ inrichting van onze productie omgeving. Bij ons draait alles om efficiency’, zegt directeur Oscar Jager. 'Het systeem zorgt er voor dat de inkten vanuit 200 kg drums via leidingen in de inktbakken van onze twee Komori 8-kleurenpersen en Komori 5-kleuren pers komen. Het inktniveau in de bakken wordt automatisch geregeld, daar hebben onze drukkers geen omkijken naar’. Collega directeur Erwin de Lange vult aan: ‘Atécé is voor ons, als exclusieve Komori vertegenwoordiger in Nederland, een strategische partner. Ook zijn we, na verschillende testen, een meerjarige overeenkomst aangegaan voor de inkten van Deutsche Druckfarben en andere verbruiksmaterialen, die AtéCé in eigen huis fabriceert. Daarmee is AtéCé onze huisleverancier geworden voor alles wat wij in onze drukkerij ge- en verbruiken, behalve voor papier dan.’
Revolutionaire ‘groene’ plaatprocessor van Agfa
De Arkana plaatprocessor van Agfa Graphics is speciaal ontwikkeld voor positief werkende digitale thermische offsetplaten voor plaatbelichters met een lichtbron van 830 nanometer. Het ontwikkelen van de platen, wassen, gommen (cascadesysteem) en drogen gebeurt volledig automatisch. Er komen drie modellen op de markt om te voldoen aan de verschillende plaatbreedtes: Arkana 85 (tot 850 mm), Arkana 125 (tot 1250 mm, dit model werd geshowd) en Arkana 150 (tot 1500 mm). Het nieuwe Arkana plaatontwikkelsysteem is revolutionair omdat weinig chemie en geen spoelwater nodig is met als gevolg veel schoner werken tegen veel lagere kosten. Op milieugebied is dit een echte doorbraak in vergelijking met de huidige plaatprocessors, aldus onze medewerker Jan van Holten.
Nieuw tv-spotje voor drukwerkdeal.nl
Drukwerkdeal.nl lanceert als onderdeel van de themacampagne ‘Drukwerkdeal laat zien wie je bent’ een derde commercial. Net als in de vorige spots, die eerder dit voorjaar draaiden, speelt een klant van de online drukker een hoofdrol. ‘Met deze spot willen we een nieuwe, voor Drukwerkdeal.nl belangrijke klantgroep aanspreken, namelijk bedrijven met meer dan 250 medewerkers’, zegt Haico Meijerink, ceo van Drukwerkdeal.nl. ‘Grootzakelijk is voor Drukwerkdeal.nl een strategisch belangrijke markt.’ Drukwerkdeal.nl is ook hoofdsponsor van (de inmiddels naar de Eredivisie gepromoveerde) Go Ahead Eagles. Bij Drukwerkdeal werken bijna 180 personen. En de omzet moet naar 200 miljoen euro, zegt Meijerink.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.