PERSBERICHTEN – Van de 213 miljoen exemplaren van de IKEA gids zijn er 5 miljoen in Nederland huis aan huis bezorgd. Boekbinder Callenbach is failliet ondanks goede omzet digitaal printen. En meer persberichten vorige week.
Eerst België: de Graphius Group neemt branchegenoot Dereume Printing over. Derueme telt 40 medewerkers en heeft een sterke reputatie op de Franstalige markt. Graphius Group stelt na de overname in totaal 270 mensen tewerk en realiseert een geconsolideerde omzet van 57 miljoen euro op drie productielocaties.
Callenbach failliet
Het kan snel gaan in de grafische branche. Nu is boekenbinder Callenbach failliet, maar begin dit kocht het bedrijf nog een HP Indigo om zelf boeken te printen in kleine oplages. ‘We maken winst’, zei verkoopleider André van Schaik bij die gelegenheid. De omzet van het digitaal printen ging omhoog, maar niet genoeg om de daling bij het binden te compenseren. Bij Callenbach werkten ongeveer 30 personen.
IKEA gidsen
Een mega-operatie, zo kan je het drukken en verspreiden van de IKEA-gids wel noemen. Met een totale oplage van 213 miljoen exemplaren, waarvan 5 miljoen in Nederland. ‘Voor de bewoners van Bosboom Toussaintstraat 61 II in Amsterdam’ stond er op de gids. De totale oplage wordt in 48 landen verspreid in 32 talen. De omvang verschilt regelmatig per land/taal. De Nederlandse versie telt 324 pagina’s
Franse Playboy naar Roularta Printing
Roularta mag voortaan de Franstalige versie van het mannenblad Playboy drukken. Eerder dit jaar werd bekend dat het bedrijf uit Roeselare ongeveer de helft van de Europese oplage van het bekende nieuwsmagazine The Economist mag drukken. Eerder werd deze oplage bij Roto Smeets Weert gedrukt.
Goede cijfers manroland vellen
De vellenpersen van manroland worden geproduceerd door Langley Group. Volgens Printweek gaat het goed met de verkoop van vellenpersen. Vooral de drupa heeft de omzet doen groeien. Maar het bedrijf geeft geen cijfers. Afgelopen week werd bekend dat drukkerij De Bink uit Leiden twee manroland vellenpersen heeft gekocht, de 700 Evolution.
Weer grote order voor QIPC
De Chinese mediagroep Guangxi Daily heeft besloten te investeren in een mRC-3D-systeem voor kleurregistercontrole op de uitbreiding van een toren van hun Goss Magnum 65 pers in Nanning. Vanaf 2004 is het Nederlandse bedrijf actief in China en in die twaalf jaar heeft het een marktaandeel van 90 procent in de high speed- drukmarkt.
Lagere omzet Agfa Graphics
Over het tweede kwartaal van dit jaar is de omzet van de grafische divisie van Agfa gedaald met 8 procent naar 321 miljoeneuro, maar de winst steeg fors naar 22.3 miljoen euro. Agfa behoudt een goede positie in de verkoop van chemievrije drukplaten. De omzet van analoge computor-to-film (CtF) blijft dalen.
Kuifje 77 jaar
De Brusselse uitgeverij Le Lombard viert zijn 70ste verjaardag met een verjaardagsalbum. Het telt 777 pagina's, een verwijzing naar het motto van het stripweekblad Kuifje, dat bestemd was ‘voor jongeren van 7 tot 77 jaar’. De 60.000 exemplaren van het weekblad Kuifje en zijn Franstalige tegenhanger Journal de Tintin waren in drie dagen uitverkocht.
‘Printmarkt heeft imagoprobleem’
De industrie krijgt de boodschap over de kracht van print op één of andere manier niet meer overgebracht, schrijft Adformatie naar aanleiding van de Outlook 2016 van Magna Global. Het bedrijf was de eerste gecombineerde inkoop- en onderhandelingsunit van Nederland. Volgens buying director print bij Magna Global Stephan van der Sman gaat de krimp in de printmarkt tegen de verwachting van de inkooptak van IPG Mediabrands onverminderd door. Print is springlevend volgens hem, maar moet dat ook meer laten horen, zo schrijft hij in het rapport. Peter Luit schreef er ook over afgelopen vrijdag in Printmedianieuws.nl
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.