PERSBERICHTEN – Drukkerij De Groot koopt een snelle KBA Rapida 106 vellenpers. Reclameland kiest voor een Kodak belichter. Bild begint een dagelijkse voetbalkrant. Halfjaarcijfers van uitgevers. Drukkerij De Lithograaf is 35 jaar. En meer.
We beginnen met Drukkerij De Groot uit Goudriaan. We schreven vorige week al dat De Groot een nieuwe vellenpers heeft gekocht (een grote KBA Rapida 106-8SW4 SPC), maar nu is ook bekend hoe belangrijk deze pers is voor De Groot. Immers, met de aankoop van een KBA Rapida 106 vellenpers worden twee oudere vellenpersen stilgezet en toch stijgt de productiecapaciteit van Drukkerij De Groot met veertig procent. ‘Snelheid wordt steeds belangrijker’, zegt directeur Anton de Groot. Bij Drukkerij De Groot werken zo’n 150 personen. Op de foto in het midden (zonder das) Anton de Groot. Helemaal rechts topman Schünemann van KBA. Bron: Wifac.
Winst voor uitgevers
Vorige week kwamen de halfjaarcijfers van vier grote uitgevers naar buiten: dagbladuitgever TMG, Sanoma/SBS, Wolters Kluwer en RELX, het vroegere Elsevier. Met een lagere winst voor de Telegraaf Media Groep, maar betere cijfers voor de andere uitgevers. TMG verloor weer veel papieren lezers en ook de advertentieomzet daalde met meer dan 20 procent. Met als gevolg wéér een reorganisatie ten koste van 75 arbeidsplaatsen. Opmerkelijk detail bij Wolters Kluwer: digitaal groeide 5 procent (en groeit al jaren), maar de papieren uitgaven van het bedrijf daalden met 13 procent.
Reclameland kiest Kodak plaatbelichter
Simian, het productiebedrijf van Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone, heeft onlangs de capaciteit voor het maken van offsetplaten verdubbeld. ‘Die uitbreiding was hard nodig om de groei die wij doormaken aan te kunnen’, zegt directeur/eigenaar Wouter Haan (op foto in het midden). ‘We hebben gekozen voor een Kodak Magnus 800 plaatbelichter. Met onze nieuwe aanwinst zijn we in staat volledig geautomatiseerd 40 platen per uur maken. Er komen nauwelijks mensenhanden meer aan te pas, alleen nog om de platen bij te vullen en de belichte platen naar onze Komori drukpers te brengen.’ Bij Simian werken ongeveer 85 personen met een gezamenlijke omzet van 20 miljoen euro in 2016. Bron: AtéCé.
Drukkerij De Lithograaf is 35 jaar
Drukkerij de Lithograaf uit Zeist viert zijn 35-jarig jubileum. ‘Wij willen onze klanten ontzorgen,’ vertelt Boy van Deyl, al 35 jaar drukker en eigenaar. Van Deyl schafte onlangs 2 supermoderne machines aan. Een daarvan is de Xerox Versant 80 Digital Press. Op de foto Sander van Bennekom (l) en Boy van Deyl.
Succes voor Q.I. Press Controls in USA
De Amerikaanse specialist in commercieel drukwerk IntegraColor is de eerste drukkerij die profiteert van het nieuwe partnerschap tussen Q.I. Press Controls (QIPC) en Perretta Graphics. De in Mesquite, Texas, gevestigde drukkerij besloot afgelopen jaar het volledige inkt-, register-, afsnij, en kleurcontrolesysteem te vervangen en kon voor al deze systemen terecht bij de nieuwe partners QIPC en Perretta. Inmiddels draait de pers al ruim een half jaar op de nieuwe systemen.
Voetbalkrant in Duitsland
Uitgever Springer van de grote Duitse krant Bild Zeitung gaat vanaf het nieuwe seizoen een voetbalkrant uitgeven. Eerst komt er een test met een oplage van 60.000 exemplaren in de regio München. De krant verschijnt in berlinerformaat met 24 pagina’s en gaat 1 euro kosten, aldus print.de.
Deze week in printmedianieuws
De komende week weer de achtergronden bij het nieuws bij printmedianieuws: een reportage over AddComm (‘Print & Mail’-communicatie) en een oordeel over de website van Veldhuis Media. Maar ook inzicht in de modernisering van de GrafiMedia cao en de kansen voor ondernemers in die nieuwe cao. ‘Veel regels en beperkingen zijn geschrapt.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.