PERSBERICHTEN – Vorige week lieten persfabrikanten Heidelberg en KBA weten dat ze veel orders hadden geboekt op de drupa. De productie van diepdrukinkt gaat van Flint naar Sun Chemical. De tweede papiermachine van Parenco produceert 385.000 ton verpakkingspapier per jaar na een verbouwing van 100 miljoen euro. Geen JA-JA-sticker in Apeldoorn.
Eerst de verkoop van de diepdrukinkt door Flint aan Sun Chemical. In de wereld van inktproducenten is een consolidatieslag aan de gang. Eerder dit jaar nam de Flint Group de rotatie-inkten over van Siegwerk, nu verkoopt dezelfde Flint haar diepdrukinkten aan Sun Chemical, nu al een grote speler in die wereld. Als de transactie doorgaat zijn er in de wereld van de diepdrukinkten feitelijk nog maar twee grote spelers over: Sun Chemical en Siegwerk. Bij de overname door Sun Chemical worden geen productiemedewerkers overgenomen, hoogstens een enkele specialist. De transactie is opmerkelijk, omdat de diepdrukindustrie een langzame dood sterft: er worden geen nieuwe diepdrukpersen meer gemaakt.
Persfabrikanten melden ‘winst’-cijfers door drupa
Heidelberg en KBA lieten mooie cijfers zien, vinden ze zelf. Eerst maar even Heidelberg, nog steeds de grootste fabrikant van drukpersen ter wereld. Vooral door de drupa steeg het volume van het aantal geboekte orders in het kwartaal met maar liefst 67 procent naar 804 miljoen euro. Dat is dus toekomstige omzet, want een order is pas omzet als de pers wordt geleverd. En de omzet ging in datzelfde eerste kwartaal van het (gebroken) boekjaar van Heidelberg juist omlaag. Bij Heidelberg loopt het boekjaar van 1 april tot 31 mei. Bovendien werden de kosten van de drupa ook in dat mindere eerste kwartaal geboekt, dus werd er een verlies geleden van 37 miljoen euro. Maar het bedrijf blijft optimistisch voor de rest van het jaar. Bij Heidelberg werken nu nog zo’n 11.500 personen.
KBA wel op winst
Ook KBA had veel profijt van de drupa, maar zo’n grote sprong in het aantal geboekte orders als Heidelberg was er niet. In het kwartaal van de drupa werden bijna 18 procent meer orders geboekt dan een jaar eerder. En anders dan Heidelberg, groeide de omzet in die periode juist wel: de eerste zes maanden van 2016 steeg de omzet met maar liefst 30 procent naar 553 miljoen euro. Met een winst van 17.2 miljoen euro, terwijl in 2015 nog verlies werd geleden. KBA heeft het bedrijf vorig jaar opgedeeld in drie segmenten: Sheetfed (vellen), ‘Digital & Web’ en Special. Vooral de omzet en het aantal binnengekomen orders bij Special was opvallend, met 47 procent meer orders en een omzetstijging van 37 procent. De divisie Special is een samenraapsel van activiteiten, in het Engels als volgt geheten ‘security, metal, coding, flexible packaging and direct glass decorating’. Dit jaar wordt een omzet verwacht tussen de 1.1 en 1.2 miljard euro. Bij KBA werken 4719 personen.
Telegraaf is groener dan De Volkskrant
Gelezen in De Volkskrant van afgelopen zaterdag: de Telegraaf Media Groep is groener dan de uitgever van De Volkskrant. ‘Van de zestien onderzochte mediabedrijven staat Persgroep Nederland op een achtste plaats, ver na bijvoorbeeld de Telegraaf Media Groep (TMG) en Wolters Kluwer; beursgenoteerde bedrijven die behoorlijk transparant zijn over hun poging duurzaam te worden.’ Lijstaanvoerder TMG is niet alleen het transparantst, maar produceert haar kranten ook werkelijk groener, blijkt uit het jaarverslag. De enige ‘groene’ troefkaart voor de Persgroep is de krantendrukkerij EPC in het Belgische Lokeren (Eco Print Center), waar met een waterloze KBA Cortina offsetpers kranten worden gedrukt.
Kodak meldt zwarte cijfers
Zonder de cijfers van inkjetdivisie Prosper heeft Kodak in het tweede kwartaal van 2016 winst geboekt, staat op de site van het bedrijf. Deze inkjetdivisie staat al enige tijd te koop en uiterlijk eind dit jaar moet de verkoop rond zijn. Volgens Printweek is er belangstelling van Xerox, Canon en de Flint Group. Bij de rest van Kodak is vooral de verkoop van de Sonara-drukplaten een succesnummer. Minder goed gaat het met de verkoop van de digitale NexPress. Voor dit jaar wordt een omzet verwacht van ongeveer 1.5 miljard euro. Op de foto bekijkt directeur De Haan van Reclameland de Sonora-plaat.
Tweede papiermachine Parenco ingrijpend verbouwd
Voor maar liefst 100 miljoen euro is de tweede papiermachine (PM2) van Parenco (bij Renkum) omgebouwd en inmiddels operationeel. De eerste papiermachine (PM1) produceert al vele jaren per jaar 265.000 ton zogenaamd SC-B papier, geschikt voor tijdschriften en reclamefolders. De tweede (vernieuwde) machine (PM2) produceert vanaf deze zomer jaarlijks 385.000 ton verpakkingspapier. Parenco is sinds 2012 in handen van H2 Equity Partners, en was daarvoor onderdeel van Norske Skog. Het bedrijf heeft een omzet van 140 miljoen euro, met 200 medewerkers.
Geen JA/JA-sticker in Apeldoorn
Als inwoners van Apeldoorn geen reclamefolders in hun brievenbus willen, moeten zij een nee-nee-sticker of nee-ja-sticker op hun brievenbus plakken. Dat systeem wordt niet omgedraaid, ondanks het verzoek van de lokale afdeling van de Partij voor de Dieren (PvdD). Burgemeester en wethouders weigeren dit systeem in Apeldoorn in te voeren, omdat het volgens het gemeentebestuur eigenlijk niet nodig is. Inwoners hebben al steeds minder restafval en nog maar zes procent daarvan bestaat uit oud papier dat kan worden hergebruikt, zegt de gemeente.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.