PERSBERICHTEN - Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar alle grote rotatiedrukkers in West Europa zitten tot het eind van dit jaar helemaal vol. De grootste drukker van Europa maakt zelfs méér winst. Printforce richt zich nog meer op POD en boekenmarkt. En meer nieuws.
Eerst de West-Europese rotatiemarkt: is de overcapaciteit eindelijk ten einde? Zou zo maar kunnen, want na het faillissement van de grote Engelse drukker Polestar in april van dit jaar volgde er geen doorstart en moesten de vele drukorders van Polestar elders in de UK en Europa worden ondergebracht. Het Engelse vakblad Printweek weet zelfs te melden dat de grote Engelse drukkerij van de Bertelsmann Printing Group (BPG) het eerste halfjaar van 2016 maar liefst 65.000 ton papier méér heeft bedrukt dan vorig jaar. En ook de winst van BPG als geheel ging met 17.5 procent flink omhoog naar 47 miljoen euro. Volgens een insider zitten alle grote drukkerijen meer dan vol. Ook de nieuwe tweede 96-paginapers van Drukkerij Em. De Jong, nog maar net opgestart, zit vol. ‘Maar de prijzen zijn nog steeds laag’, aldus een insider.
Printforce nog meer in boeken (POD)
Voormalig ECI-directeur Hubert de Koning begint deze maand als commercieel adjunct-directeur bij printing on demand specialist Printforce. In zijn nieuwe baan staat het contact met uitgevers centraal. ‘Uitgeverijen benutten nog lang niet alle mogelijkheden.’ De Koning vertrok afgelopen voorjaar na acht jaar bij ECI. Via zijn netwerk kwam hij in contact met Rombout Eikelenboom, algemeen directeur van het in Alphen aan den Rijn gevestigde Printforce. Printforce heeft uitgevers als POD-specialist veel te bieden, stelt De Koning. ‘Printing on demand is een eenvoudige manier om boektitels beschikbaar te maken en te houden.’ Bron: Boekbad.
Duurzame folie bij Nic. Oud
De Biobased folies zijn in opmars bij mailfulfilment, ook bij verzendhuis Nic. Oud, zegt het bedrijf. ‘Steeds meer bedrijven en organisaties verzenden hun magazines en brochures in Biobased folies. Het gebruik van Biobased folie is een manier om invulling te geven aan duurzaam ondernemen en te laten zien dat u als bedrijf zo milieuvriendelijk mogelijk opereert. Het belangrijkste milieuvriendelijke voordeel is dat Biobased folie is gemaakt van hernieuwbare grondstoffen en dus niet van aardolie waaruit de traditionele plastic folies worden gemaakt.’
Workshop bij Reclameland/Simian
Op 9 september houdt moederbedrijf Simian (onder meer van Reclameland) een workshop, schrijft het bedrijf. ‘Altijd al willen weten hoe jouw drukwerk wordt gemaakt? Kom dan naar het Simian event! Dit event is een middag vol inspiratie en innovatie. Bekijk onze nieuwste drukpersen, printers en afwerkmachines, maak kennis met onze druk- werkexperts en neem deel aan een workshop! We zien je daarom graag vrijdag 9 september tussen 13.00 en 17.00 uur voor een goed verhaal, een stevige bite én een kijkje achter de schermen bij onze drukkerij. Bijwonen? Dan ontvangen we graag voor 2 september een berichtje. Mail naar aanwezig@simian.nl.’
Prepress Kelpen in de prijzen
Het Nationale Business Succes Award Instituut heeft PrePress Kelpen uitgeroepen tot winnaar 2016 in de Prepress en Premedia activiteitenbranche. Het bedrijf heeft zich volgens de Nominatiecommissie ‘ontwikkeld tot een toonaangevend bedrijf met een zeer sterke positionering’. PrePress Kelpen is onderdeel van Drukkerij Tonnaer, dat volgens eigen zeggen meer is dan alleen maar een drukkerij, met opgeteld ongeveer 40 medewerkers. De afdeling PrePress is actief in het produceren van advertenties voor een hele reeks uitgevers van dag en weekbladen.
Papieren Grafimedia cao
De gedrukte versie van de Grafimedia cao is eindelijk verschenen. Deze uitgave bevat alle wijzigingen die de cao-partijen in het cao-overleg hebben afgesproken. De looptijd van de cao is van 1 november 2015 tot en met 31 maart 2018. Deze cao kwam na twee jaar gesteggel tot stand in november 2015. Negen maanden later is er de gedrukte vorm. Bron: KVGO.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.