MARKETING - Volgens directeur Jan Ceelen van Amstel Graphics bepaalt de apparatuur ná het drukproces (afwerking) steeds meer hoe een gedrukt product op het vel staat (impositie). ‘Vroeger moesten afwerkers en binders alle problemen van de drukkers oplossen, maar die tijd is voorbij.’
Mede door de integratie van de deelprocessen in de grafische keten prepress-drukken/printen-nabewerken wordt het belang van een goede nabewerking steeds belangrijker. Door al in de voorbereiding na te denken over het eindproduct en dit door middel van JDF aan te sturen vermindert dit het ‘problemen oplossen’ van de binders. Dat zegt althans Jan Ceelen, directeur van handelshuis Amstel Graphics, in Nederland de vertegenwoordiger van onder meer apparatuur van Hunkeler en Horizon. Beide merken bieden oplossingen voor de verwerking van gedrukte producten. ‘Smart Finishing Solutions’, zo noemt Ceelen de marketingkant van het verhaal. ‘Voor een goed en efficiënt grafisch productieproces moeten alle deel processen naadloos op elkaar aansluiten en dat geldt ook voor de nabewerking.’
Integratie
Vergeleken met zo’n twintig jaar geleden is het proces van drukken en nabewerken steeds meer geïntegreerd, zegt Ceelen. Dat heeft tot gevolg dat steeds meer drukkers de nabewerking zelf ter hand zijn gaan nemen om afstemmingsverlies tussen drukken en nabewerken te beperken. ‘Daardoor is het aantal zelfstandige binders en nabewerkers de laatste twintig jaar flink gedaald’, aldus Ceelen. Daar komt nog bij dat steeds meer nabewerkers het drukken (en vooral digitaal printen) zelf ter hand gaan nemen, zodat ook daar de integratie van drukken en nabewerken vanzelf plaatsvindt.
Hunkeler en Horizon
is exclusieve vertegenwoordiger van beide merken: Hunkeler en Horizon. Het Japanse Horizon is marktleider in het verwerken van gedrukte vellen en is de enige fabrikant ter wereld die voor de vijf kerntaken van de nabewerking oplossingen kan bieden: snijden, vouwen, hechten, binden en vergaren. Dat laatste (vergaren) houdt in het samenvoegen van katernen of losbladig tot een geheel. Ook Horizon is overtuigd van de noodzaak van een goede nabewerking om het grafische productieproces goed te laten verlopen. Kernbegrip van Horizon op de Drupa: “Change the Focus, Think Finishing First”, oftewel: focus op nabewerking is de sleutel tot productie efficiency. Ceelen is al vele jaren exclusief vertegenwoordiger van Horizon en bezoekt Japan meer dan twee keer per jaar, vaak met klanten, om de fabriek in het land van de rijzende zon te laten zien.
Hunkeler
Het Zwitserse Hunkeler wordt ook door Amstel Graphics vertegenwoordigd. Anders dan Horizon is Hunkeler gespecialiseerd in de verwerking van digitaal gedrukt rotatie werk, zowel voor als achter het digitale grafische productieproces, zegt Ceelen. ‘Apparatuur van Hunkeler kan bijvoorbeeld zowel voor als achter een grote digitale printer worden opgesteld, waarbij eerst de papierrol wordt afgedraaid en na het printen weer wordt opgerold, met een perforatie variërend per vel of geperforeerd, gevouwen en gelijmd tot boek blok.’ Bijzonder daarbij is dat deze apparatuur geschikt is voor alle digitale printers van alle bekende en onbekende merken, zoals Canon, HP, Kodak, Ricoh, Screen en Xerox. Er kan zowel online als nearline geproduceerd worden.’
Amstel Graphics
Opgericht door Jan Ceelen, bijna 40 jaar actief in de grafisch industrie. Amstel Graphics in Amstelveen is importeur en wederverkoper van diverse merken machines en materialen voor de grafimedia industrie (press en afterpress). Deze worden rechtstreeks verkocht in Nederland en via dealers in België, Luxemburg, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije en Roemenië. Bij Amstel Graphics werken 22 personen. Met als bewuste keuze de focus op de nabewerking. ’Wij zagen jaren geleden een krimpende markt voor traditionele persen ontstaan en een groei van digitale persen. Reden om ons nog meer te richten op goede afwerkingsapparatuur.’ Naast het leveren van apparatuur heeft Amstel Graphics ook een serviceapparaat met deskundige monteurs. En het is een echt familiebedrijf: naast directeur Jan Ceelen zijn ook zijn vrouw Anja, zoon Ian en zoon Sean actief in het bedrijf, een andere focus, die van de toekomstige grafische industrie. Allemaal op de kopfoto.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.