PERSBERICHTEN – Papier vormt een grote kostenpost voor alle drukkers: gaat de prijs van papier volgend jaar omhoog? Niet alle abonnees kregen een papieren krant van Het Financieele door een software storing bij Rodi Media. Helloprint weer in de prijzen. Aantal verkochte boeken (papier en e-books) stijgt, en nog veel meer.
Gaat de papierprijs omhoog? Piet Jorritsma (foto) denkt van niet, zo blijkt uit een artikel in de nieuwsbrief van PaperChainManagement, het bedrijf van Jorritsma.
Althans als het gaat om krantenpapier en houtvrij papier. Voor SC-papier verwacht hij wel een lichte stijging. Meer over de prijsontwikkeling van papier en van oud papier later deze week op de site van Papiernieuws.
Geen FD door software storing bij Rodi Media
Bij de rotatiedrukkerij van Rodi Media in Diemen viel vrijdagnacht de besturingssoftware van de KBA Cortina krantenpers uit, net toen het drukken van het Financieele Dagblad moest beginnen. ‘De hele pers stond stil’, aldus directeur Dick Ranzijn. De storing duurde drie uur, zo lang had persfabrikant KBA nodig om het probleem op te lossen via een online verbinding vanuit de fabriek in Würzburg. Omdat een deel van de abonnees van het FD geen papierenkrant kreeg, was de website van het FD voor iedereen gratis te lezen. Ook de productie van enkele dagbladtitels van de Telegraaf Media Groep moesten het ontgelden, maar deze oplage kon alsnog door de drukkerij van TMG in Amsterdam worden geproduceerd.
Helloprint is Rising Star
Online drukker Helloprint heeft tijdens het Deloitte Fast 50 gala de prestigieuze Rising Star Award gewonnen. Helloprint groeit enorm snel en verwacht dit jaar een omzet van 30 miljoen euro. Vorig jaar was Helloprint reeds genomineerd maar viel destijds niet in de prijzen. ’Onze groei is opmerkelijk, maar komt voor ons niet als een verrassing’, aldus CEO Hans Scheffer. ‘We zijn succesvol actief in meerdere Europese landen en hebben daarbij een agressieve aanpak. Binnen een paar jaar moet Helloprint minimaal op 100 miljoen euro omzet zitten en een leidende rol innemen in de online print-industrie in zowel Nederland, Europa, en wellicht daar buiten.’
Save the date: 17 november seminarmiddag
Alles wat u moet weten over 'Smart Printing Solutions' krijgt u te horen op ons seminar op 17 november in de glazen ruimte in Maarssen. Het seminar is door Printmedianieuws in samenwerking met het CMBO opgezet. Kijk voor het volledige programma en de mogelijkheid om in te schrijven op onze thema pagina.
Omzet boeken stijgt
De boekenmarkt zit weer in de lift: niet alleen worden er iets meer papieren boeken verkocht, opmerkelijk genoeg stijgt tegelijkertijd ook het aantal verkochte e-boeken. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar zijn de e-bookverkopen met 10 procent gestegen. Van alle boeken die de afgelopen 12 maanden zijn verkocht, is 6,4 procent een e-book. Het aandeel e-books in online boekverkoop is 28,5 procent. Uitleningen via bibliotheek.nl blijven stijgen en laten een groei van 63 procent zien ten opzichte van 2015, aldus CB. Ongeveer 17 procent van de fysieke boeken zijn de afgelopen 12 maanden via webwinkels verkocht.
Drukkerij Wihabo investeert in geautomatiseerde afwerkingsmogelijkheden
Drukkerij Wihabo breidt haar digitale drukwerk- en afwerkingsmogelijkheden uit met de komst van de KAMA ProFold 74 vouwplakmachine en de Highcon Euclid IIIs, een volledig digitale ril- en stansmachine. Directeur Ruud Bosch: 'Het is een volgende stap in onze ambitie om de meest complete digitale drukwerkspecialist van Nederland te zijn.'
Steeds meer boeken via POD
Het CB (voorheen Centraal Boekhuis) houdt sinds kort ook bij wat het aandeel is van gedrukte boeken via Printing On Demand (POD. Van het totale fysieke titelaanbod (aan algemene boeken) is 13,3% een POD-titel. Van deze print on demand-titels is 83% een titel die (in zijn gedrukte evenknie) ouder dan een jaar is.
‘Paper Trail’ van Print Pakt op DDW
'The making of' is het thema van de 15de Dutch Design Week. Het jubileumjaar staat daarmee in het teken van het maakproces en de makers. Print Pakt stelde een route samen met hoogtepunten van grafisch ontwerp in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week: The Paper Trail. Print Pakt maakte voor de Dutch Design Week van start ging een selectie uit het rijke programma-aanbod en ging daarbij speciaal op zoek naar mooie, opvallende en interessante grafische ingrediënten. Het ‘Print Pakt Paper Trail’ leidt langs de tentoonstellingen, producten en meetings.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.